O1.03_u.pdf

(581 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Jan Kowalczyk
Badanie obwodów elektrycznych prądu stałego
311[50].O1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Bogdan Chmieliński
dr hab. inż. Krzysztof Pacholski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Janusz Figurski
Korekta:
mgr Joanna Iwanowska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[50].O1.03 Badanie
obwodów elektrycznych prądu stałego, zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
Technik Mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Podstawowe pojęcia dotyczące obwodów elektrycznych. Elementy i struktura
obwodów elektrycznych
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Sposoby oznaczania zwrotów prądu i napięcia. Prawa opisujące zjawiska
zachodzące w obwodach prądu stałego
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Metody obliczania obwodów elektrycznych nierozgałęzionych i rozgałęzionych
z elementami liniowymi i nieliniowymi.
Źródła
napięcia i
źródła
prądu
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Określanie błędu pomiaru. Błędy przyrządów pomiarowych
Przyrządy pomiarowe
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Pomiary wielkości charakteryzujących obwody prądu stałego
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
10
10
12
13
13
18
19
21
22
22
29
29
31
32
32
38
38
41
42
42
44
45
47
48
51
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiejętności z zakresu elektrotechniki.
Zawarto w nim podstawowe pojęcia oraz zwięzłe informacje o elementach obwodów i prawach
obowiązujących w obwodach prądu stałego. Ułatwi Ci to nabycie umiejętności rozpoznawania
elementów obwodów elektrycznych, analizowania zjawisk, wykonywania pomiarów oraz
interpretowania wyników pomiarów przeprowadzanych w obwodach elektrycznych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne
-
wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś bez
problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia
-
wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania, „pigułkę” wiadomości teoretycznych niezbędnych do opanowania treści
jednostki modułowej,
zestaw pytań przydatny do sprawdzenia, czy już opanowałeś materiał nauczania,
ćwiczenia,
które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne; w przypadku pytań i
ćwiczeń,
których rozwiązanie sprawia Ci
trudności, zwracaj się o pomoc do nauczyciela,
sprawdziany postępów, czyli zestawy pytań, na które należy odpowiedzieć dla samooceny,
test osiągnięć, przykładowy zestaw pytań: pozytywny wynik testu potwierdzi,
że
dobrze
pracowałeś podczas zajęć i opanowałeś wiedzę i umiejętności z zakresu tej jednostki
modułowej,
literaturę uzupełniającą, do której należy sięgać dla pogłębienia wiedzy.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
korzystać z różnych
źródeł
informacji,
charakteryzować podstawowe wielkości fizyczne i jednostki miar w układzie SI,
przeliczać jednostki wielkości fizycznych, ich wielokrotności,
stosować wiadomości i umiejętności nabyte w jednostce modułowej „Przestrzeganie zasad
bhp”,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z chemii i fizyki w zakresie budowy materii i zjawisk
związanych z elektrycznością,
odczytywać i wykonywać wykresy funkcji,
rozwiązywać równania matematyczne, przekształcać wzory,
odczytywać rysunki techniczne,
wyjaśniać pojęcie wielkości wektorowej, skalarnej oraz wykonywać sumowanie wektorów,
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin