Z1_01_u.pdf

(1966 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Anna Koludo
Jarosław Koludo
Identyfikowanie i charakteryzowanie jednostki centralnej
komputera 312[01].Z1.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Elżbieta Majka
mgr inż. Grzegorz
Śmigielski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Tomasz Sułkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 312[01].Z1.01
Identyfikowanie i charakteryzowanie jednostki centralnej komputera zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik informatyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
Architektura i zasada działania komputera
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Współczesne generacje procesorów
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Pamięci wewnętrzne RAM i ROM
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Standardy płyt głównych
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
5.
Sprawdzian osiągnięć
6.
Literatura
1.
2.
3.
4.
4.1.
3
4
5
6
6
6
10
10
11
12
12
18
18
19
19
19
27
27
29
29
29
38
38
39
40
43
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Cię wspomagać w przyswajaniu nowej wiedzy i kształtowaniu
umiejętności z zakresu architektury i działania zestawu komputerowego, doboru i konfiguracji
jego elementów składowych. Zamieszczony materiał nauczania zawiera najważniejsze
informacje dotyczące wymienionych zagadnień i wskazuje tematykę, z jaką powinieneś
zapoznać się poprzez wyszukanie odpowiednich informacji we wskazanej literaturze.
Poradnik nie prowadzi Cię za rękę, zawiera jedynie kompendium wiedzy na temat jednostki
centralnej komputera. Biorąc pod uwagę,
że
z niektórymi omawianymi treściami spotkałeś się
już na zajęciach informatyki w gimnazjum i technologii informacyjnej w szkole
ponadgimnazjalnej, zawarte treści w materiale nauczania traktować powinieneś jako
powtórzenie. Wykonanie zaproponowanych przykładowych
ćwiczeń
pomoże Ci ukształtować
niezbędne umiejętności, wymagane programem kształcenia. Należy jednak pamiętać,
że
technologia informatyczna rozwija się w zawrotnym tempie, a zawarte w pakiecie informacje
mogą ulec szybkiemu zdezaktualizowaniu. Istnieje więc potrzeba, abyś ukształtował w sobie
potrzebę stałego uzupełniania wiedzy i umiejętności w tym zakresie.
W poradniku zamieszczono:
– wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł osiągnąć cele założone w programie kształcenia,
– cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
– materiał nauczania, który zawiera niezbędne informacje teoretyczne konieczne do
podjęcia dalszych działań związanych z poszukiwaniem bardziej szczegółowych
informacji i rozwiązaniem
ćwiczeń,
– zestaw pytań przydatnych do sprawdzenia, czy już wystarczająco przyswoiłeś sobie
niezbędną wiedzę,
ćwiczenia
wspomagające proces kształtowania Twoich umiejętności praktycznych
i intelektualnych; pamiętaj, abyś poprosił swojego nauczyciela o
źródłowe
dane potrzebne
do wykonania zadań,
– sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi,
że
osiągnąłeś założone w jednostce modułowej cele,
– literaturę uzupełniającą.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
zdefiniować podstawowe prawa elektrotechniki,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu elektrotechniki, elektroniki,
informatyki, takimi jak: bit, bajt, prąd elektryczny, napięcie, częstotliwość,
obsługiwać system operacyjny komputera na poziomie podstawowym,
wyszukiwać informacje w sieci Internet,
korzystać z różnych
źródeł
informacji,
posługiwać się w stopniu podstawowym językiem angielskim.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin