Z3_01_u.pdf

(364 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Andrzej Krawczyk
Ewa Sromala
Analizowanie potrzeb klienta i projektowanie struktury
baz danych 312[01].Z3.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
Recenzenci:
mgr Bogdan Kostrzewa
mgr inż. Andrzej Uzar
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Tomasz Sułkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 312[01].Z3.01
Analizowanie potrzeb klienta i projektowanie struktury baz danych zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik informatyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Analiza potrzeb użytkowników systemu
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Funkcje systemu
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Fizyczna organizacja danych w bazie
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Schematy tabel
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Normalizacja danych
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
12
12
18
19
19
20
20
22
22
22
24
24
26
26
26
28
28
30
31
31
33
33
34
35
39
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w kształtowaniu umiejętności:
analizowania założeń określonego systemu informatycznego,
projektowania struktury bazy danych,
budowania bazy danych,
definiowania relacji,
zapewniania integralności danych,
pracy w grupie.
W poradniku zamieszczono:
wykaz umiejętności, jakie powinieneś posiadać, by bez problemów korzystać z poradnika,
cele kształcenia, które pozwolą Ci uświadomić sobie cel informacji i
ćwiczeń
zawartych
w poradniku,
materiał nauczania, czyli skondensowane wiadomości teoretyczne oraz wskazówki, które
pomogą Ci zrozumień i poprawnie wykonać zestaw
ćwiczeń,
zestaw pytań, który pozwoli Ci sprawdzić, czy zapoznałeś się i zrozumiałeś wszystkie
wiadomości i możesz przystąpić do wykonania
ćwiczeń,
ćwiczenia,
które pozwolą ukształtować praktyczne umiejętności analizowania potrzeb
klienta i projektowania struktury bazy danych,
sprawdzian osiągnięć, dzięki któremu ocenisz swoje wiadomości i umiejętności
ukształtowane w trakcie pracy z poradnikiem,
literaturę uzupełniającą.
Pracując z poradnikiem i wykonując
ćwiczenia
możesz napotkać trudności. Uwagi
zapisane pod
ćwiczeniami
pozwolą Ci:
prawidłowo rozwiązać zadania, chociaż nie są jedyną drogą prowadzącą do osiągnięcia
rezultatu końcowego – Twoja inwencja będzie bardzo cenna,
zwrócić uwagę na umiejętności, które mogą przydać się w przyszłości i które są kluczowe
w obszarze kształcenia.
Poradnik zakłada,
że
wykonasz wszystkie zamieszczone w nim
ćwiczenia.
Proponuje Ci
przeanalizowanie funkcjonowania systemu bazodanowego na kilku przykładach. Każda grupa
umiejętności jest kształtowana w oparciu o te same przykłady. W ten sposób prześledzisz
drogę projektowania w kilku różnych aspektach. Nakład pracy wymagany do wykonania
kolejnego
ćwiczenia
będzie coraz mniejszy w miarę analizowania kolejnych przykładów.
Będziesz wykorzystywał podobne umiejętności i zgłębiał tajniki projektowania systemów
bazodanowych.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
sprawnie posługiwać się aparatem matematycznym,
zarządzać zasobami na nośnikach stałych,
korzystać z zasobów sieci lokalnej,
modyfikować dokument tekstowy,
wyszukiwać informacje w różnych
źródłach,
budować bazy danych za pomocą kreatora,
określać relacje między tabelami,
eksportować i importować dane między aplikacjami biurowymi.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin