Z2_01_u.pdf

(338 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Andrzej Krawczyk
Ewa Sromala
Programowanie w
środowisku
języka strukturalnego
312[01].Z2.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr Bogdan Kostrzewa
mgr inż. Andrzej Uzar
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Tomasz Sułkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 312[01].Z2.01
Programowanie w
środowisku
języka strukturalnego zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik informatyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1.
Algorytmy
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Podstawy programowania
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Struktury i metody programowania
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Typy strukturalne
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Interfejs graficzny
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
4.6. Struktury dynamiczne
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3.
Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
4.7. Sterowanie kompilacją
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3.
Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
8
9
13
14
14
16
17
20
21
21
22
23
33
34
34
35
35
38
39
39
40
40
44
45
45
46
47
48
49
49
49
49
50
51
55
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w kształtowaniu umiejętności:
projektowania rozwiązań algorytmicznych,
budowania optymalnych algorytmów rozwiązywania problemów,
kodowania algorytmów za pomocą języka strukturalnego wysokiego poziomu,
testowania algorytmów i aplikacji,
pracy w grupie.
W poradniku zamieszczono:
wykaz umiejętności, jakie powinieneś posiadać, by bez problemów korzystać
z poradnika,
cele kształcenia, które pozwolą Ci uświadomić sobie cel informacji i
ćwiczeń
zawartych
w poradniku,
materiał nauczania, czyli skondensowane wiadomości teoretyczne oraz wskazówki, które
pomogą Ci zrozumieć i poprawnie wykonać zestaw
ćwiczeń,
zestaw pytań, który pozwoli Ci sprawdzić, czy zapoznałeś się i zrozumiałeś wszystkie
wiadomości i możesz przystąpić do wykonania
ćwiczeń,
ćwiczenia,
które pozwolą ukształtować praktyczne umiejętności programowania
strukturalnego,
sprawdzian osiągnięć, dzięki któremu ocenisz swoje wiadomości i umiejętności
ukształtowane w trakcie pracy z poradnikiem,
literaturę uzupełniającą.
Pracując z poradnikiem i wykonując
ćwiczenia
możesz napotkać trudności. Uwagi
zapisane pod
ćwiczeniami
pozwolą Ci:
prawidłowo rozwiązać zadania, chociaż nie są jedyną drogą prowadzącą do osiągnięcia
rezultatu końcowego – Twoja inwencja będzie bardzo cenna,
zwrócić uwagę na umiejętności, które mogą przydać się w przyszłości i które są
kluczowe w obszarze kształcenia.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
sprawnie posługiwać się aparatem matematycznym,
zarządzać zasobami na nośnikach stałych,
korzystać z zasobów sieci lokalnej,
modyfikować dokument tekstowy,
wyszukiwać informacje w różnych
źródłach.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin