Z1.02_u.pdf

(1763 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Małgorzata Höffner
Dobieranie
łączników
w instalacjach elektrycznych
311[08].Z1.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Jan Bogdan
mgr inż. Lilianna Krysztof
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z1.02
„Dobieranie
łączników
w instalacjach elektrycznych” zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Charakterystyka
łączników
niskiego napięcia
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2.
Łączniki
o napędzie ręcznym
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Styczniki elektromagnetyczne i przekaźniki termiczne
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Wyłączniki niskiego napięcia
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Dobieranie
łączników
i zasady ich eksploatacji
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
8
8
10
10
10
13
14
15
16
16
21
21
24
25
25
30
30
34
34
34
37
37
39
40
44
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności
z zakresu „Dobieranie
łączników
w instalacjach elektrycznych”.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
aby bez problemu korzystać z poradnika,
cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie powinieneś ukształtować podczas pracy
z poradnikiem,
materiał nauczania „w pigułce”, dotyczący:
charakterystyki oraz parametrów
łączników
niskiego napięcia,
łączników
warstwowych i drążkowych, styczników, przekaźników termicznych,
wyzwalaczy, wyłączników instalacyjnych, silnikowych oraz różnicowoprądowych,
układów sterowania pracą styczników,
łączników
przemysłowych,
łączników
bezstykowych,
doboru
łączników
do warunków pracy,
zasad bezpiecznej eksploatacji
łączników.
tabele przydatne do wykonywania
ćwiczeń,
zestawy pytań sprawdzających, czy posiadasz wiadomości teoretyczne potrzebne do
wykonania
ćwiczeń,
zestawy
ćwiczeń,
które pomogą Ci ukształtować wymagane umiejętności,
sprawdziany postępów, które pozwolą Ci przeprowadzić samoocenę opanowanych
umiejętności,
sprawdzian osiągnięć, którego pozytywny wynik potwierdzi,
że
podczas zajęć posiadłeś
wiadomości oraz ukształtowałeś umiejętności wskazane w celach kształcenia,
wykaz literatury uzupełniającej z zakresu objętego treściami poradnika.
Szczególną uwagę zwróć na:
prawidłowe posługiwanie się terminologią,
rozróżnianie i stosowanie symboli graficznych,
definiowanie podstawowych parametrów
łączników,
dobieranie rodzaju i parametrów
łącznika
do określonych warunków,
analizowanie działania
łącznika
na podstawie jego schematu,
łączenie
układów pomiarowych na podstawie schematu,
wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów
łączników,
interpretowanie wyników pomiarów,
przestrzeganie zasad bhp podczas pomiarów,
korzystanie z różnych
źródeł
informacji.
Materiał nauczania jest w postaci skondensowanej i zawiera treści niezbędne do
osiągnięcia założonych celów. Można je poszerzyć, korzystając z podanej w wykazie
literatury. Pytania sprawdzające pomogą Ci określić stopień opanowania podanych treści
kształcenia. Zestawy
ćwiczeń
umożliwią weryfikację wiedzy i kształtowanie określonych
umiejętności. Sprawdziany postępów pozwolą Ci zorientować się w zakresie wiedzy oraz
umiejętności osiągniętych z poszczególnych zakresów tematycznych. Przykładowy
sprawdzian osiągnięć stanowi podsumowanie wiadomości i umiejętności całej jednostki
modułowej.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
klasyfikować i rozpoznawać materiały stosowane w elektrotechnice,
rozpoznawać materiały konstrukcyjne stosowane do wykonywania elementów urządzeń
elektrycznych,
łączyć
układy elektryczne na podstawie schematu ideowego,
dobierać zabezpieczenia przewodów,
dobierać zabezpieczenia dla typowych odbiorników,
analizować układy sterowania pracą odbiorników,
charakteryzować
łączniki
stosowane w instalacjach elektrycznych,
oceniać stopień zagrożenia prądem elektrycznym,
analizować działanie układów elektrycznych na podstawie schematów elektrycznych oraz
charakterystyk czasowo-prądowych,
regulować natężenie prądu i napięcie w obwodzie,
mierzyć prądy, napięcia i moce,
dobierać metody pomiaru oraz przyrządy pomiarowe,
opracowywać wyniki pomiarów w formie tabel i wykresów (również z wykorzystaniem
programów komputerowych),
charakteryzować pole magnetyczne cewki z rdzeniem z materiału magnetycznie
miękkiego i twardego,
wyjaśniać działanie bimetalu,
wyjaśniać działanie diody, tranzystora i tyrystora,
rysować schematy układów elektrycznych złożonych z kilku elementów,
korzystać z literatury, norm i kart katalogowych wyrobów,
stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej na
stanowisku pracy,
wyszukiwać normy i przepisy budowy i eksploatacji urządzeń,
wyszukiwać informacje w katalogach w postaci książkowej i elektronicznej,
wyszukiwać informacje w Internecie.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin