Z4.02_u.pdf

(2281 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Urszula Kaczorkiewicz
Projektowanie i uruchamianie układów
stycznikowo-przekaźnikowych 311[08].Z4.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji
Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Edward Wilczopolski
dr inż. Wacław Załucki
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z4.02
„Projektowanie i uruchamianie układów stycznikowo-przekaźnikowych” zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Aparatura stosowana w układach sterowania – rodzaje, przeznaczenie
i symbole graficzne. Schematy ideowe i montażowe układów sterowania
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Projektowanie układów sterowania
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Montaż i uruchamianie układów sterowania
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Stosowanie blokad i sygnalizacji w układach sterowania. Układy sterowania
zmianą kierunku wirowania
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Układy sterowania rozruchem silników
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
4.6. Układy do zmiany liczby par biegunów silników klatkowych
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3.
Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
4.7. Układy sekwencyjnego włączania i wyłączania
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3.
Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
4.8. Dobór nastaw zabezpieczeń
4.9. Sposoby wykrywania usterek w układach sterowania. Usuwanie usterek
w elementach układów sterowania
4.9.1. Materiał nauczania
4.9.2. Pytania sprawdzające
4.9.3.
Ćwiczenia
4.9.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
4
5
6
6
6
20
20
21
21
21
23
23
25
25
25
29
39
30
31
31
33
34
35
36
36
42
42
44
45
45
47
47
48
49
49
49
49
52
52
52
52
53
53
54
55
61
2
1.
WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy (kształtowaniu umiejętności)
z zakresu projektowania i uruchamiania układów stycznikowo-przekaźnikowych.
W poradniku zamieszczono:
cele kształcenia, czyli układ umiejętności do ukształtowania w tej jednostce modułowej,
wymagania wstępne, które powinieneś spełnić przed przystąpieniem do zajęć
edukacyjnych w tej jednostce modułowej,
materiał nauczania,
ćwiczenia,
pytania sprawdzające,
sprawdzian postępów,
literaturę.
Materiał nauczania obejmuje zagadnienia dotyczące podstawowej aparatury stosowanej
w układach sterowania, projektowania i rysowania schematów ideowych i montażowych
układów sterowania, montażu i uruchamiania układów sterowania rozruchem silników oraz
zmianą kierunku wirowania, układów sekwencyjnego włączania i wyłączania urządzeń,
stosowania blokad i sygnalizacji w układach sterowania, sposobów wykrywania usterek
w tych układach.
W poradniku zamieszczono również sumujący sprawdzian Twoich osiągnięć (pisemny i
praktyczny) oraz literaturę, z której możesz skorzystać przy przygotowywaniu się do zajęć lub
sprawdzianów.
Szczególną uwagę zwróć na przyswojenie zasad logicznego postępowania podczas
projektowania sterowania pracą maszyn w określonym ciągu technologicznym, a także na
metodykę postępowania podczas montażu i uruchamianiu układów sterowania oraz
lokalizacji i usuwania uszkodzeń. Podczas wykonywania montażu, uruchamiania układów
sterowania oraz wykonywania napraw tych układów szczególną uwagę zwróć na
przestrzeganie przepisów bhp i ergonomii.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
opisywać właściwości pola magnetycznego i elektrycznego,
wyjaśniać podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w obwodach prądu stałego
i podawać przykłady wykorzystania tych zjawisk w praktyce,
wyjaśniać podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w obwodach prądu przemiennego
i podawać przykłady wykorzystania tych zjawisk w praktyce,
rozróżniać podstawowe maszyny elektryczne na podstawie ich wyglądu, zapisów na
tabliczce znamionowej, opisywać ich budowę i zasadę działania,
charakteryzować stany pracy silników elektrycznych (rozruch, praca ciągła, hamowanie),
opisywać sposoby regulacji prędkości silników elektrycznych,
rozróżniać podstawowe elementy instalacji elektrycznej w budynkach mieszkalnych
i przemysłowych oraz charakteryzować funkcje pełnione przez te elementy,
rysować schematy elektryczne zgodnie z zasadami rysunku technicznego,
łączyć
układy elektryczne,
dobierać metodę pomiarową i mierzyć podstawowe wielkości charakteryzujące obwody
prądu stałego i prądu przemiennego,
wykonywać podstawowe operacje matematyczne z zakresu logiki.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin