O1.08_u.pdf

(1032 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Anna Kembłowska
Krzysztof Kembłowski
Badanie układów elektronicznych
311[08].O1.08
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
Recenzenci:
mgr Arkadiusz Sadowski
mgr inż. Anna Tąpolska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].O1.08 Badanie
układów elektronicznych zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu technik
elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Prostowniki
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Wzmacniacze
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Generatory
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Stabilizatory
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Stosowanie systemu binarnego i heksadecymalnego
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
4.6. Obserwowanie i analizowanie działania bramek logicznych
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3.
Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
4.7. Projektowanie prostych układów kombinacyjnych
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3.
Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
4.8. Obserwowanie i analizowanie działania przerzutników
4.8.1. Materiał nauczania
4.8.2. Pytania sprawdzające
4.8.3.
Ćwiczenia
4.8.4. Sprawdzian postępów
4.9. Obserwowanie i analizowanie działania sumatora i komparatora
4.9.1. Materiał nauczania
4.9.2. Pytania sprawdzające
4.9.3.
Ćwiczenia
4.9.4. Sprawdzian postępów
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
5
6
7
7
7
13
14
18
19
19
30
30
34
34
34
36
37
37
38
38
41
41
43
43
43
46
46
47
47
47
50
50
53
54
54
55
55
58
58
58
61
61
62
63
63
65
65
68
2
4.10. Obserwowanie i analizowanie działania licznika i rejestru
4.10.1. Materiał nauczania
4.10.2. Pytania sprawdzające
4.10.3.
Ćwiczenia
4.10.4. Sprawdzian postępów
4.11. Przetworniki A/C i C/A
4.11.1. Materiał nauczania
4.11.2. Pytania sprawdzające
4.11.3.
Ćwiczenia
4.11.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
68
68
71
71
76
77
78
81
81
81
83
91
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
1.
WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności z zakresu
badania układów elektronicznych.
W poradniku zamieszczono:
materiał,
ćwiczenia,
pytania sprawdzające oraz przykładowe testy.
Materiał podzielono na dwa działy: układy analogowe i układy cyfrowe.
Materiał nauczania zawiera informacje niezbędne do realizacji zaplanowanych
ćwiczeń.
Zawiera on
podstawowe pojęcia, prawa, symbole, definicje, schematy, opisy i rysunki. Zapoznaj się z nim
bardzo uważnie – umożliwi Ci to zrozumienie zagadnienia i wykonanie zadań.
Pytania sprawdzające pozwolą Ci sprawdzić, czy jesteś dobrze przygotowany do wykonywania
zadań.
Ćwiczenia
zawierają polecenia, sposób wykonania oraz wyposażenie stanowiska pracy. Przeczytaj
uważnie polecenia, jeśli masz jakieś wątpliwości zapytaj nauczyciela. Zwróć szczególną uwagę na
właściwy dobór sprzętu pomiarowego i odpowiednie ustawienie zakresów pomiarowych. Pamiętaj
o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa
Zwróć uwagę na instrukcje do badania układów cyfrowych i analogowych zawierających symulacje
elektroniczne.
Ćwiczenia
te wymagają nie tylko znajomości danego zagadnienia, ale również
biegłości przy pracy z komputerem.
Po wykonaniu
ćwiczeń,
sprawdź poziom swoich postępów.
W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie
wpisz TAK jeśli Twoja odpowiedź była prawidłowa
wpisz NIE jeśli Twoja odpowiedź na pytanie jest błędna
Odpowiedzi NIE wskazują na luki w Twojej wiedzy, informują Cię również jakich zagadnień
jeszcze nie poznałeś. Oznacza to,
że
do tych treści powinieneś wrócić.
Stopień przyswojenia przez Ciebie wiadomości i ukształtowanie umiejętności będzie oceniał
nauczyciel. W tym celu może posłużyć się zadaniami testowymi. W niniejszym poradniku
znajdziesz przykład takiego testu, zawiera on:
instrukcję, w której omówiono tok postępowania podczas przeprowadzania sprawdzianu
zestaw przykładowych zadań
przykładową kartę odpowiedzi
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp oraz instrukcji
przeciwpożarowych. Przepisy te poznasz podczas trwania nauki.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin