O2.02_u.pdf

(447 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Andrzej Szymczak
Rozróżnianie materiałów stosowanych w elektrotechnice
311[08].O2.02
Poradnik dla ucznia
Wydawc a
Instytut Technologii i Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Henryk Kucharski
mgr inż. Edward Wilczopolski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].O2.02
„Rozróżnianie materiałów stosowanych w elektrotechnice” zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii i Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Materiały przewodzące
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Materiały półprzewodnikowe
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Materiały izolacyjne
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Materiały magnetyczne
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
13
13
15
16
16
18
19
21
21
19
22
23
24
25
25
26
27
28
29
33
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik, który Ci przekazujemy, będzie pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej
pojęć z zakresu określania podstawowych właściwości elektrycznych, magnetycznych
i mechanicznych
materiałów
przewodzących,
izolacyjnych,
półprzewodnikowych
i magnetycznych stosowanych do budowy różnych elementów w elektrotechnice.
W poradniku będziesz mógł znaleźć następujące informacje:
wymagania wstępne określające umiejętności, jakie powinieneś posiadać, abyś mógł bez
problemów rozpocząć pracę z poradnikiem,
cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie opanujesz w wyniku kształcenia
w ramach tej jednostki modułowej,
materiał nauczania, czyli wiadomości teoretyczne konieczne do opanowania treści
jednostki modułowej,
zestaw pytań sprawdzających, czy opanowałeś już podane treści,
ćwiczenia
zawierające polecenia, sposób wykonania oraz wyposażenie stanowiska pracy,
które pozwolą Ci ukształtować określone umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów pozwalający sprawdzić Twój poziom wiedzy po wykonaniu
ćwiczeń,
sprawdzian osiągnięć opracowany w postaci testu, który umożliwi Ci sprawdzenie Twoich
wiadomości i umiejętności opanowanych podczas realizacji programu jednostki
modułowej,
literaturę związaną z programem jednostki modułowej, umożliwiającą pogłębienie Twej
wiedzy z zakresu programu tej jednostki.
Szczególną uwagę zwróć na przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
podczas wykonywania pomiarów.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
rozróżniać wielkości fizyczne,
definiować jednostkę wielkości fizycznej,
zestawiać właściwości charakterystyczne dla ciał przewodzących,
formułować prawo Ohma,
objaśniać, od jakich wielkości zależy rezystancja przewodnika,
objaśniać, co to jest wyładowanie elektryczne,
objaśniać istotę przewodnictwa elektrycznego półprzewodników,
obliczać rezystancję dowolnej liczby rezystorów połączonych szeregowo,
wskazywać przykłady elementów rezystancyjnych nieliniowych i ilustrować
przykładowymi charakterystykami napięciowo-prądowymi tych elementów,
charakteryzować właściwości dielektryków,
charakteryzować pole elektryczne,
objaśniać pojęcie gęstości
ładunku
elektrycznego i rodzaje gęstości
ładunków,
formułować pojęcie przenikalności elektrycznej względnej
środowiska,
objaśniać co to jest wytrzymałość elektryczna dielektryka i znaczenie praktyczne
wytrzymałości,
charakteryzować pole magnetyczne,
objaśniać zjawisko histerezy, przedstawiać charakterystyczne punkty na pętli histerezy,
stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwporażeniowej na
stanowisku pracy.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin