O3.01_u.pdf

(556 KB) Pobierz
0,1,67(567:2 ('8.$&-,
L 1$8.,
(O ELHWD 0XUOLNLHZLF]
3RUDGQLN GOD XF]QLD
:\GDZFD
,QVW\WXW 7HFKQRORJLL (NVSORDWDFML ± 3D VWZRZ\ ,QVW\WXW %DGDZF]\
5DGRP
Ä
3URMHNW ZVSyáILQDQVRZDQ\ ]H
URGNyZ (XURSHMVNLHJR )XQGXV]X 6SRáHF]QHJR´
Recenzenci:
mgr inż. Grażyna Adamiec
mgr inż. Henryk Krystowiak
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].O3.01
„Charakteryzowanie procesów przetwarzania energii elektrycznej” zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
4.1. Ogólne wiadomości o maszynach elektrycznych
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Budowa, zasada działania i zastosowanie transformatorów
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Budowa, zasada działania i zastosowanie silników
indukcyjnych
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Budowa, zasada działania i zastosowanie maszyn
synchronicznych
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Budowa, zasada działania i zastosowanie maszyn
komutatorowych prądu stałego i przemiennego
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
Sprawdzian osiągnięć
Literatura
3
4
5
6
6
6
13
14
15
16
16
24
24
26
27
27
33
33
34
35
35
42
43
44
45
45
52
52
54
55
60
5.
6.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy (kształtowaniu umiejętności)
z zakresu jednostki modułowej 311[08].O3.01 „Charakteryzowanie procesów przetwarzania
energii elektrycznej”.
W poradniku zamieszczono:
– cele kształcenia,
– materiał nauczania,
– pytania sprawdzające,
ćwiczenia,
– sprawdziany postępów,
– sprawdzian osiągnięć,
– literaturę.
Szczególną uwagę zwróć na:
– powiązanie zjawisk elektrodynamicznych występujących w polu magnetycznym z zasadą
działania maszyn wirujących,
– powiązanie zjawiska indukcji elektromagnetycznej z działaniem maszyn elektrycznych,
– powiązanie właściwości ferromagnetyków z elementami budowy maszyn elektrycznych,
– opanowanie umiejętności rozróżniania typowych rodzajów transformatorów, prądnic
i silników elektrycznych,
– opanowanie umiejętności rozpoznawania podzespołów maszyn elektrycznych
i stosowanie poprawnego nazewnictwa,
– poprawną interpretację informacji zawartych na tabliczkach znamionowych,
– analizę pracy maszyn elektrycznych na podstawie ich schematów i charakterystyk.
Korzystając z poradnika nie ucz się pamięciowo, ale staraj się kojarzyć fakty. Analizując
zasadę działania i budowę maszyn pamiętaj o prawach obowiązujących w polu
magnetycznym i zjawiskach w nim występujących, a zagadnienia budowy i zasady działania
okażą się oczywiste. Staraj się samodzielnie wyciągać wnioski.
Z zagadnieniem przetwarzania energii elektrycznej spotykamy się na co dzień. Silniki
elektryczne, stosowane między innymi w: sprzęcie gospodarstwa domowego,
elektronarzędziach i pojazdach samochodowych, przetwarzają energię elektryczną na
mechaniczną. Transformatory, znajdujące zastosowanie m.in. w: sprzęcie elektronicznym,
zasilaczach, ładowarkach akumulatorów a także na początkach i na końcach linii
elektroenergetycznych, przetwarzają energię prądu przemiennego o jednym napięciu i prądzie
na energię elektryczną o innym napięciu i prądzie, przy tej samej częstotliwości i mocy.
Elektromechanicznymi
źródłami
energii elektrycznej (napięcia) są prądnice wytwarzające
energię elektryczną na skalę przemysłową w elektrowniach a także występujące w każdym
pojeździe samochodowym.
Pojawiający się w tekście i w opisie rysunków zapis [1], [2] wskazuje pozycję literatury
podanej w wykazie , z której pochodzi fragment tekstu lub rysunek.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej „Charakteryzowanie procesów
przetwarzania energii elektrycznej” powinieneś umieć:
– interpretować zależności matematyczne i wnioskować o wpływie poszczególnych
składników na wartość liczbową wyrażenia,
– rysować przebieg funkcji na podstawie jej zapisu arytmetycznego,
– opisywać właściwości funkcji na podstawie jej przebiegu,
– rysować i odczytywać wykresy wektorowe oraz analizować zależności matematyczne
między wielkościami opisującymi dwójnik szeregowy i równoległy RL w obwodzie
prądu sinusoidalnego,
– zapisywać i interpretować prawo Joule’a – Lenza,
– interpretować zjawisko indukcji elektromagnetycznej,
– analizować zjawisko indukcji elektromagnetycznej,
– interpretować zjawiska elektrodynamiczne występujące w polu magnetycznym,
– definiować i interpretować podstawowe prawa obwodów elektrycznych i magnetycznych,
– stosować reguły
śruby
prawoskrętnej i prawej ręki do wyznaczania zwrotu strumienia
magnetycznego,
– stosować regułę lewej dłoni do wyznaczania zwrotu siły elektrodynamicznej i prawej
dłoni do wyznaczania zwrotu siły elektromotorycznej.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin