O3.02_u.pdf

(511 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Barbara Kapruziak
Analizowanie sposobów wytwarzania energii elektrycznej
311[08].O3.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Henryk Kucharski
dr inż. Gerard Lipiński
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].O3.02
„Analizowanie sposobów wytwarzania energii elektrycznej” zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Podstawowe pojęcia gospodarki energetycznej
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Charakterystyka systemu elektroenergetycznego
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Sposoby wytwarzania energii elektrycznej
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Elektrownie cieplne
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Elektrownie wodne
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
4.6. Niekonwencjonalne
źródła
energii elektrycznej
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3.
Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
7
8
9
10
10
10
11
11
13
13
16
16
17
18
18
22
23
23
25
25
26
26
27
28
28
31
32
33
34
37
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik, który Ci przekazujemy, będzie pomocny w przyswajaniu wiedzy o sposobach
wytwarzania energii elektrycznej, a także w kształtowaniu umiejętności analizowania
przemian energetycznych zachodzących podczas procesu wytwarzania energii elektrycznej
w różnych rodzajach elektrowni.
W Poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne określające umiejętności, jakie powinieneś posiadać, abyś mógł bez
problemów rozpocząć pracę z poradnikiem,
cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie opanujesz w wyniku kształcenia
w ramach tej jednostki modułowej,
materiał nauczania, czyli wiadomości teoretyczne konieczne do opanowania treści
jednostki modułowej,
zestaw pytań sprawdzających, czy opanowałeś już podane treści,
ćwiczenia,
zawierające polecenia, sposób wykonania oraz wyposażenie stanowiska pracy,
które pozwolą Ci ukształtować określone umiejętności praktyczne,
sprawdziany postępów pozwalające sprawdzić Twój poziom wiedzy po wykonaniu
ćwiczeń,
sprawdzian osiągnięć opracowany w postaci testu, który umożliwi Ci sprawdzenie
Twoich wiadomości i umiejętności opanowanych podczas realizacji programu jednostki
modułowej,
literaturę związaną z programem jednostki modułowej umożliwiającą pogłębienie Twej
wiedzy z zakresu programu tej jednostki.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Aby rozpocząć pracę z niniejszym Poradnikiem i tym samym przystąpić do realizacji
programu jednostki modułowej „Analizowanie sposobów wytwarzania energii elektrycznej”
powinieneś umieć:
komunikować się i pracować w zespole,
dokonywać oceny swoich umiejętności,
korzystać z różnych
źródeł
informacji,
wyszukiwać, selekcjonować, porządkować, przetwarzać i przechowywać informacje
niezbędne do wykonywania zadań zawodowych,
dokonywać jakościowej i ilościowej analizy zjawisk fizycznych,
dokonywać klasyfikacji, porównań, poszukiwać analogii oraz dostrzegać związki
przyczynowo-skutkowe między wielkościami i zjawiskami,
interpretować założenia teoretyczne i stosować je w praktyce,
przedstawiać graficznie zależności oraz interpretować wykresy, tabele i schematy,
analizować treść działania, dobierać metody i plan rozwiązania,
uzasadniać działanie na podstawie określonej teorii, planować czynności, tabele
pomiarów,
prezentować wyniki opracowań,
rysować schematy, montować układy, wykonywać pomiary,
interpretować wyniki doświadczeń i dokonywać uogólnień,
samodzielnie podejmować decyzje,
rozróżniać i charakteryzować różne surowce energetyczne,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu elektroenergetyki,
swobodnie posługiwać się językiem technicznym.
Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin