Z2.06_u.pdf

(851 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Marek Szymański
Sprawdzanie urządzeń grzejnych i chłodniczych
311[08].Z2.06
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Andrzej Rodak
mgr inż. Jan Bogdan
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].Z2.06
„Sprawdzanie urządzeń grzejnych i chłodniczych” zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
2. Wymagania wstępne
3. Cele kształcenia
4. Materiał nauczania
4.1. Klasyfikacja, budowa i charakterystyka urządzeń elektrotermicznych
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Zasady doboru i obliczania rezystancyjnych elementów grzejnych
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Regulacja temperatury w urządzeniach grzejnych i chłodniczych
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Eksploatacja przemysłowych urządzeń grzejnych i chłodniczych
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
38
39
44
45
45
54
54
56
56
56
68
69
71
71
71
75
76
79
80
85
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności
z zakresu sprawdzania stanu technicznego, analizy pracy i uruchamiania elektrycznych
urządzeń grzejnych i chłodniczych
Szczególną uwagę zwróć na informacje zawarte w dokumentacji technicznej badanych
urządzeń oraz w instrukcjach ich obsługi.
Poradnik zawiera:
wykaz literatury, z jakiej możesz korzystać podczas nauki,
wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć przed przystąpieniem do nauki w wybranym
przez Ciebie zawodzie,
wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z tym poradnikiem,
materiał nauczania – czyli wiadomości dotyczące urządzeń elektrotermicznych,
zestawy pytań, które pomogą Ci sprawdzić, czy opanowałeś podane treści o urządzeniach
elektrotermicznych,
ćwiczenia,
które umożliwią Ci nabycie umiejętności praktycznych,
sprawdzian postępów.
W materiale nauczania zostały omówione zagadnienia dotyczące budowy, zasady
działania, zastosowania oraz sprawdzania urządzeń grzejnych i chłodniczych. Zakres treści
kształcenia jest bardzo szeroki, ponieważ na rynku urządzeń elektrotermicznych istnieje
wielka ich różnorodność.
Z rozdziałem Pytania sprawdzające możesz zapoznać się:
przed przystąpieniem do rozdziału Materiał nauczania – poznając przy tej okazji
wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po przyswojeniu wskazanych treści,
odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej gotowości do wykonywania
ćwiczeń,
po zapoznaniu się z rozdziałem Materiał nauczania, aby sprawdzić stan swojej wiedzy,
która będzie Ci potrzebna do wykonywania
ćwiczeń.
Kolejnym etapem poznawania urządzeń elektrotermicznych będzie wykonywanie
ćwiczeń,
których celem jest uzupełnienie i utrwalenie informacji o poznanych urządzeniach.
Wykonując
ćwiczenia
przedstawione w poradniku lub zaproponowane przez nauczyciela,
poznasz urządzenia elektrotermiczne i ich sposób sprawdzania i uruchamiania.
Szczególną ostrożność musisz zachować podczas wykonywania
ćwiczeń
praktycznych
z urządzeniami zasilanymi bezpośrednio z sieci. Podczas tych
ćwiczeń,
zwróć szczególną
uwagę na zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa, na organizację bezpiecznego
stanowiska pracy i postępowanie zgodne z zasadami bhp, ppoż. i ergonomii.
Po wykonaniu
ćwiczeń,
sprawdź poziom swoich postępów rozwiązując test Sprawdzian
postępów, zamieszczony po
ćwiczeniach.
W tym celu:
przeczytaj pytania i odpowiedz na nie,
podaj odpowiedz wstawiając X w odpowiednie miejsce.
Odpowiedzi NIE wskazują na luki w Twojej wiedzy. Oznacza to także powrót do treści,
które nie są dostatecznie opanowane.
Poznanie przez Ciebie wszystkich lub określonej części wiadomości o urządzeniach
elektrotermicznych będzie stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu
poziomu przyswojonych wiadomości i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel
posłuży się Zestawem zadań testowych zawierającym równego rodzaju zadania.
W rozdziale 5. tego poradnika jest zamieszczony Zestaw zadań testowych. Zawiera on
Instrukcję oraz przykładową kartę odpowiedzi, w której, w przeznaczonych miejscach
zaznacz odpowiedzi na pytania; będzie to stanowić dla Ciebie trening przed sprawdzianem
zaplanowanym przez nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
rozpoznawać urządzenia i podzespoły elektryczne i ich elementy na podstawie wyglądu
zewnętrznego, stosowanych na nich oznaczeń oraz na schematach,
rozróżniać funkcje różnych elementów w układach elektrycznych,
charakteryzować podstawowe parametry podzespołów elektrycznych,
określać zastosowanie różnych elementów elektrycznych,
analizować pracę urządzeń elektrycznych na podstawie schematów ideowych, blokowych
i montażowych,
mierzyć parametry podstawowych urządzeń elektrycznych,
oceniać stan techniczny elementów elektrycznych na podstawie oględzin i pomiarów,
korzystać z literatury i kart katalogowych elementów elektrycznych,
dobierać zamienniki elementów i podzespołów elektrycznych z katalogów,
stosować podstawowe prawa i zależności dotyczące obwodów prądu zmiennego jedno-
i trójfazowego,
opracowywać wyniki pomiarów,
stosować zasady bhp, ochrony ppoż. i ergonomii obowiązujące na stanowisku pracy.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin