725[03].Z3.01.pdf

(1661 KB) Pobierz
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Stanisław Popis
Ocenianie stanu technicznego urządzeń i systemów
mechatronicznych 725[03].Z3.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji
Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Jerzy Kozłowicz
mgr inż. Henryk Krystkowiak
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Stanisław Popis
Konsultacja:
mgr inż. Ryszard Dolata
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 725[03].Z3.01
Ocenianie stanu technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych, zawartego w programie
nauczania dla zawodu monter mechatronik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
2.
3.
4.
Wprowadzenie
Wymagania wstępne
Cele kształcenia
Materiał nauczania
4.1. Wprowadzenie do eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3.
Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
4.2. Ocena stanu technicznego elementów, podzespołów i układów
mechanicznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3.
Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
4.3. Ocena stanu technicznego elementów, podzespołów i układów
pneumatycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3.
Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
4.4. Ocena stanu technicznego elementów, podzespołów i układów
hydraulicznych urządzeniach i systemach mechatronicznych
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3.
Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
4.5. Ocena stanu technicznego elementów, podzespołów i układów
elektrycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3.
Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
4.6. Pomiary w ocenie stanu technicznego urządzeń i systemów
mechatronicznych
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3.
Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
4.7. Techniki informatyczne w ocenianiu stanu technicznego urządzeń
i systemów mechatronicznych
4.7.1. Materiał nauczania
4.7.2. Pytania sprawdzające
4.7.3.
Ćwiczenia
4.7.4. Sprawdzian postępów
5. Sprawdzian osiągnięć
6. Literatura
3
4
5
6
6
6
20
20
21
22
22
27
27
28
29
29
35
35
37
38
38
43
44
45
46
46
49
49
50
51
51
57
57
59
60
60
64
64
65
66
71
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w opanowaniu wiadomości oraz ukształtowaniu umiejętności
przydatnych do oceniania stanu technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych.
W Poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – wykaz wiadomości i umiejętności, jakie powinieneś mieć
już opanowane, abyś bez problemów mógł korzystać z Poradnika,
cele kształcenia – wykaz wiadomości i umiejętności, jakie zdobędziesz i ukształtujesz
po zrealizowaniu zajęć
materiał nauczania – wiadomości z zakresu podstaw eksploatacji urządzeń i systemów
mechatronicznych, metodyka oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i układów
mechanicznych, pneumatycznych, hydraulicznych oraz elektrycznych urządzeń i systemów
mechatronicznych, zastosowania techniki informatycznej do testowania urządzeń
i systemów mechatronicznych, zasad wykonywania czynności oceniania stanu technicznego
urządzeń i systemów mechatronicznych z zachowaniem przepisów bhp, ochrony ppoż
i ochrony
środowiska,
pytania sprawdzające, które pomogą Ci sprawdzić, czy opanowałeś zakres materiału
nauczania,
ćwiczenia,
które umożliwią Ci nabycie praktycznych umiejętności oceniania stanu
technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych
sprawdzian postępów – umożliwiający Ci osobistą refleksję nad osiągniętymi efektami,
sprawdzian osiągnięć – przykładowy zestaw zadań umożliwiający ocenę osiągniętego przez
Ciebie poziomu wiadomości oraz umiejętności.
Bardzo uważnie zapoznaj się z wiadomościami zawartymi w materiale nauczania mając
świadomość, że
podane są one w formie skróconej. Nauczyciel wskaże Ci literaturę oraz inne
materiały, które pozwolą na rozszerzenie i lepsze opanowanie wiadomości.
Realizując
ćwiczenia
zaproponowane w Poradniku dla ucznia oraz przez nauczyciela
będziesz miał sposobność do weryfikacji wiedzy, jaką nabyłeś i zastosowania jej w praktyce.
Po wykonaniu
ćwiczeń
określisz poziom swoich postępów rozwiązując sprawdzian
postępów.
Sprawdzian osiągnięć, któremu będziesz poddany, pozwoli na określenie stopnia
opanowania przez Ciebie wiadomości i umiejętności określonych w jednostce modułowej
„Ocenianie stanu technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych”.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
stosować podstawowe jednostki miar układu SI,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu statyki, dynamiki i kinematyki, takimi
jak np.: masa, siła, prędkość, energia, ciśnienie, natężenie przepływu,
posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu elektrotechniki i elektroniki,
dokonywać pomiaru napięcia, natężenia prądu elektrycznego, rezystancji oraz mocy,
analizować działanie układów elektrycznych, analizować działanie podzespołów
mechanicznych,
definiować podstawowe pojęcia z zakresu mechatroniki,
analizować działanie układów pneumatycznych i elektropneumatycznych,
analizować działanie układów hydraulicznych i elektrohydraulicznych,
analizować działanie układów sterowania w urządzeniach i systemach mechatronicznych,
obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
korzystać z różnych
źródeł
informacji,
poszukiwać informacji w Internecie,
rozrόżniać rodzaje energii i sposoby przenoszenia energii,
rozrόżniać stany naprężeń materiałόw (rozciąganie,
ściskanie),
określać podstawowe własności metali i tworzyw sztucznych,
posługiwać się normami, katalogami,
aktywnie uczestniczyć w dyskusji,
przygotowywać i realizować prezentacje,
stosować rόżne metody i
środki
porozumiewania się w zakresie zagadnień technicznych (symbole,
rysunki, zdjęcia itp),
stosować ogόlne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie eksploatacji maszyn i urządzeń
technicznych,
charakteryzować zagrożenia dla
środowiska
wynikające z eksploatacji maszyn i urządzeń
technicznych,
charakteryzować zagrożenia pożarowe wynikające z eksploatacji maszyn i urządzeń technicznych.
„Projekt współfinansowany ze
środków
Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin