Uczucia i rozum w świecie wartości. Z historii filozofii wartości.pdf

(7444 KB) Pobierz
POLSKA AKADEMIA NAUK
INSTYTUT FILOZOFII I SOCJOLOGII
HANNA BUCZYŃSKA-GAREWICZ
UCZUCIA I ROZUM
W ŚWIECIE WARTOŚCI
Z historii filozofii wartości
WROCŁAW
ZAKŁAD
• WARSZAWA • KRAKÓW • GDAŃSK
IMIENIA
1975
OSSOLIŃSKICH
NAUK
POLSKIEJ
AKADEMII
NARODOWY
WYDAWNICTWO
Rozdział 1
WARTOŚCIOWANIE A SENS PRZEDMIOTOWY
Jednym z zasadniczych problemów aksjologii jest przedmio-
towa ważność przeżyć wartościujących. Jego fundamentalność
płynie stąd, że koncentruje się w nim równocześnie ontyczna
i poznawcza charakterystyka wartości, rzutująca następnie na
szereg dalszych kwestii. Cokolwiek twierdzi się o wartościach,
0 ich istnieniu i strukturze, o charakterze ich oddziaływania na
świat ludzki lub o sposobach ich poznania, wszystko to pozostaje
w istotnym związku z rozwiązaniem tego właśnie problemu. Nie
tylko jednak skupia on w sobie najistotniejsze epistemologiczne
1 ontologiczne pytania filozofii wartości, lecz również różnorod-
ność pojawiająca się w zakresie jego rozwiązań jest źródłem za-
sadniczej odmienności i niejednolitości poglądów i koncepcji ak-
sjologicznych.
Treścią problemu przedmiotowej ważności wartościowań jest
relacja występująca między wartością a odpowiadającym j e j
przeżyciem świadomym. Istotę tej relacji stanowi charakter wza-
jemnego określania' się i warunkowania obu .jej elementów kon-
stytutywnych oraz rodzaj wzajemnej ich względem siebie nie-
zależności. Po pierwsze, chodzi więc tu przede wszystkim o to,
czy wartość zachowuje samodzielność wobec wartościowań bę-
dących aktami podmiotu, czy też przeciwnie, jest przez nie wy-
twarzana i określana. Samodzielność wartości wobec przeżyć
świadomości jest jednak kwestią wielostronną i złożoną. Obej-
muje ona jako sprawę najważniejszą sposób istnienia wartości,"®
6
•H. Buczyńska-Gareuoicz
czyli pytanie, czy wartość posiada byt niezależny od świadomości,
pierwotny wobec aktów wartościowania, czy też j e j
esse est per-
cipi,
czyli czy jest ona zjawiskiem jedynie wtórnym, które pod-
stawy swe posiadać musi w świadomości. Bytowe ufundowanie
wartości w świadomości może mieć zresztą charakter różnorodny,
zależnie od tego czy odróżnia się przeżycia stanowiące wartość
od przeżyć ją rozpoznających, czy też identyfikuje się j e ze sobą.
Bytowa samodzielność lub zależność wartości względem przeżyć
subiektywnych określa następnie jej strukturalną i jakościową
autonomię lub zawisłość. Rodzaj przeżycia, któremu przyznaje
się funkcję konstytutywną wobec wartości, określa zatem zara-
zem treść wartości. Tak więc przyznając uczuciom hedonistycz-
nym zdolność kształtowania wartości określa się tym samym ja-
ko wartościowe tylko to, co przyjemne, a wyróżniając przeżycia
pożądawcze jako akty aksjologiczne przyznaje się wartościowość
tylko rzeczom upragnionym. Natomiast wartość bytowo nieza-
leżna od przeżyć subiektywnych jest również w swej treści
i strukturze autonomiczna, jej charakterystyki jakościowe stano-
wią jej cechy wewnętrzne, są j e j immanentne, a nie wynikają
z rodzaju przeżyć na nią skierowanych. Ufundowanie bytowe
i jakościowe wartości w świadomości bywa różnie interpretowane.
Może ono przybrać postać utożsamienia wartości z samym prze-
życiem aksjologicznym, np. gdy traktuje się przyjemność lub
szczęście jako wartość. Tak rozumiana wartość jest po prostu
faktem psychiki, istnieje jako doznanie. Inną formą uzależnienia
wartości od czynności wartościowania jest potraktowanie jej jako
cechy rzeczy relatywnej ze względu na świadomość, wywołującej
określone przeżycia. Wartością jest wtedy tylko to, co może stać
się źródłem, przyczyną pewnych doznań i tylko ze względu na
te podmiotowe doznania jest ono wartościowe. Przykładem tego
ostatniego poglądu jest utożsamianie niektórych dóbr z wartoś-
ciami ze względu na to, że dostarczają one doznań przyjemności,
zadowolenia czy wywołują zainteresowanie etc.
1
Analizą niektórych subiektywistycznych i psychologistycznych kon-
cepcji wartości zajmuję się w sposób szczegółowy w pracy:
Znak, zna-
czenie, wartość,
Warszawa 1975.
1
Wartościowanie a sens
przedmiotowy
7
Jednakże zależność lub samodzielność wartości wobec świa-
domości stanowi jeden zaledwie aspekt problemu relacji między
wartością a przeżyciem na nią skierowanym. Jest to aspekt
uwzględniający jedynie sposób istnienia wartości jako bytu
transcendentnego wobec świadomości lub, przeciwnie, przez nią
dopiero wytworzonego. Inną natomiast kwestią, choć ściśle z po-
przednią związaną, jest charakterystyka samego przeżycia aksjo-
logicznego jako aktu transcendującego poza subiektywność lub
jako czysto wewnętrznego doznania. O ile więc pierwsza z wy-
mienionych tu spraw ma wyraźnie charakter problemu ontolo-
gicznego, o tyle druga jest kwestią epistemologiczną.
Doznania są stanami psychicznymi, faktami indywidualnych
jaźni, mają one charakter prywatny, a ich ekspresja informuje
jedynie o tym, co się dzieje wewnątrz danego indywiduum. Iden-
tyfikacja wartościowania z doznaniami pozbawia je wszelkich
treści zewnętrznie ważnych, traktuje je jako prosty wyraz we-
wnętrznych stanów psychiki. Zakres ważności takiego wartościo-
wania zredukowany jest wyłącznie do granic danego podmiotu.
To „uwewnętrznienie" wartościowania stwarza nieprzekraczalną
granicę nie tylko pomiędzy oceną a przedmiotem, którego ona
dotyczy, negując posiadanie przez przedmiot cech orzekanych
o nim w wartościowaniu, przyznając im pozorny tylko charakter,
lecz także oddziela od siebie poszczególne indywidua oceniające,
wykluczając możliwość intersubiektywnego rozumienia, a w kon-
sekwencji i możliwość jakiejkolwiek powszechniejszej zgodności
ekspresji aksjologicznych. Wartościowania traktowane jako do-
znania i ich ekspresje nie przekraczają ram jednostkowej świa-
domości. Fakt zaistnienia określonego doznania psychicznego jest
jedynym ich uzasadnieniem, jest to wprawdzie podstawa nie-
wątpliwa, lecz ta ich pewność okupiona zostaje znikomością za-
kresu ważności, zawężonej tylko do danej jaźni, a ponadto krót-
kotrwałością wynikającą z ograniczonego czasu przeżywania do-
znania.
— —
Całkowicie odmiennie natomiast kształtuje się sytuacja, jeśli
wartościowanie jest aktem transcendującym poza subiektywność,
wychodzącym poza świadomość ku rzeczywistości przedmiotowej.
8
•H. Buczyńska-Gareuoicz
Jest to wtedy przeżycie, którego noematycznym korelatem jest
wartość. Posiada ono zdolność intencjonalnego kierowania się
poza granicę podmiotowości i uchwytywania przedmiotów wobec
niej zewnętrznych. Wartość jako obiekt przeżycia aksjologiczne-
go jest wobec tego przeżycia czymś samodzielnym i pierwotnym.
Przeżycie wartościujące będące aktem intencjonalnym pełne jest
treści zewnętrznie ważnych, posiada ono znaczenie odniesione
przedmiotowo. Jego treścią nie są doznania psychiki, lecz jakości
aksjologiczne przysługujące zjawiskom świata. Podmiotowe
uchwytywanie tych jakości może być trafne lub złudne, ade-
kwatne lub nie. Treść odnoszona do przedmiotu jest przez jego
cechy potwierdzona lub dezawuowana. Wartościowanie będące
przeżyciem pełnym znaczenia przedmiotowego traci swój wy-
łącznie subiektywny charakter. Jako akt świadomości jest ono
oczywiście zjawiskiem podmiotowym, lecz treści jego są obiek-
tywnie ważne, odnoszą się do zjawisk innych niż świadomość,
do wartości będących cechami przedmiotowymi.
Wartościowanie pojmowane jako ekspresja, podmiotowego
stanu wewnętrznego nie ma żadnego sensu poznawczego ze
względu na zewnętrzny świat przedmiotowy. Jest ono zamknię-
te w kręgu podmiotowości. Natomiast wartościowanie wychodzą-
ce poza granice świadomości, posiadające zdolność uchwytywa-
nia przedmiotów zewnętrznych, ma tym samym charakter po-
znawczy. Jest ono poznaniem wartości, percepcją aksjologiczne-
go ukształtowania rzeczywistości. Przeżycie wartościujące kie-
rujące się na wartość jako na swój korelat przedmiotowy jest
jego poznawczym ujęciem. Poznanie to oczywiście posiada pew-
ne swoiste cechy, różniące je od innych form poznawania, nie
podważa to jednak w niczym jego przedmiotowego odniesienia.
Zagadnienie autonomii wartości wobec świadomości oraz kwe-
stia transcendującego charakteru przeżycia wartościującego po-
zostają w ścisłym ze sobą powiązaniu i we wzajemnej za-
leżności. Związek ten jest głęboko ugruntowany w strukturze
samej rzeczywistości, a nie pojawiający się tylko w warstwie in-
terpretacji teoretycznych. Obie te kwestie stanowią bowiem dwo-
jakie ujęcie, dokonywane z dwu różnych perspektyw, jednej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin