SCENARIUSZ ZAJĘĆ „ znaczek przedszkolny”
Powitanie dzieci: - Witam wszystkich, którzy dzisiaj chętnie przyszli do przedszkola (nauczycielka macha do dzieci ręką, a dzieci jej odpowiadają). - Witam tych, którzy trochę nie chcieli przyjść do przedszkola. - Witam wszystkich, którzy mają dobry humor. - Witam wszystkich, którzy mają trochę zły humor. - Witam wszystkich, którzy chcą się z nami bawić.
Rodzice wraz z dziećmi stoją w kole (rodzic za dzieckiem). Nauczycielka mówi swoje imię i rzuca piłkę do dziecka, np. jestem Agnieszka i lubię lody… Para, która złapie piłkę odrzuca innemu dziecku i przedstawia się mówiąc co lubi dziecko. Zabawa trwa do momentu prezentacji wszystkich uczestników.
Dzieci siedzą na dywanie. Nauczycielka umieszcza przed sobą pudło, w którym znajdują się dziecięce znaczki:- Dzisiaj mam dla Was niespodziankę. Dostałam ją od znajomej, kiedy szłam rano do przedszkola. Sama jestem ciekawa co znajduje się w tym pudle.
Wiersz „Maczek” Cz .JanczarskiegoPrzedszkolaczek jestem proszęNoszę torbę w niej bambosze.Mam wyszyty na niej znaczek,Spójrz czerwony polny maczekJaś na torbie ma jaskółkę,Staś samolot, Kasia pszczółkęKrzyś motyla, Heniek rower,Wikcia wiśnie kolorowe…Torbę swoją wieszam w szatni.Znam swój znaczek przedostatni.I wie każdy przedszkolaczek,Że ten znaczek- to mój znaczek.
Wie dokładnie przedszkolaczekjak wygląda jego znaczek.A na znaczku strumyk, ławka,koń, biedronka i huśtawka.Przyczepiony barwny znaczekma do szafki przedszkolaczek.W szafce sweter ułożony,płaszczyk pięknie powieszony.Buty dobrze wyczyszczonestoją równo ustawione.O porządek każdy dba,wie, co w swojej szafce ma.
3. Wypowiedzi dzieci na temat wiersza.- Jakie znaczki miały dzieci w wierszu?Wyjaśnienie, po co są znaczki rozpoznawcze i w jakich miejscach w przedszkolu można je zobaczyć (szatnia, łazienka, sala zajęć).
4. Czyj to znaczek?- zabawa rozwijająca percepcje wzrokową.Nauczyciel rozkłada przed dziećmi powiększone obrazki znaczków rozpoznawczych. Dzieci rozpoznają przedmioty, które się na nich znajdują, nazywają je. Kolejno odszukują obrazki swoich znaczków wśród innych i układają przed sobą. Nauczyciel rytmizuje nazwy przedmiotów znajdujących się na poszczególnych znaczkach.
5. „Znaczki rozpoznawaczki”- zabawa ruchowa.Na dywanie rozłożone są obrazki ze znaczkami dzieci. Dzieci biegają pomiędzy nimi w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce, ustawiają się przy swoim znaczku.
6. „Układam swój znaczek”- ćwiczenia analizy i syntezy.Nauczyciel tnie obrazki ze znaczkami na 3 lub 4 części ( w zależności od możliwości dzieci). Dzieci układają obrazki i naklejają je na kartki.
„Jeż”Nauczyciel wybiera chętne dziecko, które zostaje jeżem. Zasłania mu oczy szalikiem i obra¬ca go wokół własnej osi. „Jeż” dotyka dzieci rozstawione w niewielkiej odległości od niego. Osoba dotknięta mówi: „Jeżu, jeżu, powiedz, proszę, moje imię”. Dziecko – jeż rozpoznaje kolegę po głosie lub za pomocą dotyku (fryzura, ubranie).
Anulqawwy