Wprowadzenie_do_HTML5_Autorytety_Informatyki_whtmai.pdf

(547 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Wprowadzenie do HTML5.
Autorytety Informatyki
Autor: Bruce Lawson, Remy Sharp
Tłumaczenie: Radosław Meryk
ISBN: 978-83-246-3045-5
Tytuł oryginału:
Introducing HTML5 (Voices That Matter)
Format: 168×237, stron: 240
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Sprawdź, co potrafi HTML5!
• Jakie nowości wprowadza HTML w wersji 5?
• Jak wykorzystać usługi geolokalizacyjne?
• Jak tworzyć dostępne witryny WWW?
HTML5
– początkowo po cichu, ostatnio coraz głośniej – zaczyna gościć w naszych przeglądarkach
internetowych. Wbudowane mechanizmy obsługi multimediów, lepsze wykorzystanie formularzy,
nowe struktury i semantyka, dzięki którym Twój serwis stanie się bardziej dostępny, to tylko część
z nowinek ostatniej wersji HTML. Zastanawiasz się, jak wykorzystać go na Twoich stronach?
Ta książka odpowie na to i wiele innych pytań! Kompletne źródło informacji na temat HTML5
jest w zasięgu Twojej ręki. W trakcie lektury poznasz nowe struktury i ich przeznaczenie oraz
zmodyfikowane znaczniki z wcześniejszych wersji. W kolejnym rozdziale zaznajomisz się
szczegółowo z nowymi możliwościami formularzy oraz technikami ich tworzenia. W tej wersji
projektowanie formularzy to naprawdę czysta przyjemność! Ponadto zobaczysz, jak szybko
i łatwo można dodać do strony elementy wideo i audio. Dodatkowo nauczysz się wykorzystywać
mechanizmy do przechowywania danych oraz geolokalizacji. Dzięki tej książce poczujesz powiew
świeżości w świecie stron internetowych!
• Struktura dokumentu HTML
• Struktury zasadniczych obszarów treści
• Wykorzystanie konspektu
• WAI-ARIA
• Wykorzystanie globalnych atrybutów
• Elementy do wprowadzania danych w formularzach
• Natywna obsługa multimediów
• Rozwiązywanie kłopotów z kodekami
• Obsługa wideo w starszych przeglądarkach
• Właściwości elementu Canvas
• Składowanie danych
• Metody dostępu do magazynu danych
• Praca w trybie offline
• Wykorzystanie techniki „przeciągnij i upuść”
• Geolokalizacja – możliwości oraz sposoby wykorzystania
Twórz najnowocześniejsze witryny WWW!
Spis treści
Podziękowania ........................................................................................................................... 5
Wprowadzenie ........................................................................................................................... 9
R
OZDZIAŁ
1. G
ŁÓWNA STRUKTURA DOKUMENTU
17
<head> ........................................................................................................................................17
Korzystanie z nowych elementów strukturalnych HTML5 ......................................22
Formatowanie HTML5 za pomocą CSS ...........................................................................25
Kiedy należy korzystać z nowych elementów strukturalnych HTML5 ................29
Podsumowanie ........................................................................................................................37
R
OZDZIAŁ
2. T
EKST
39
Tworzenie struktury zasadniczych obszarów treści ...................................................39
Dodawanie artykułów i komentarzy na blogu .............................................................44
Korzystanie z konspektu .......................................................................................................46
WAI-ARIA ....................................................................................................................................63
Jeszcze więcej nowych struktur! .......................................................................................67
Elementy o zmodyfikowanej definicji .............................................................................73
Atrybuty globalne ...................................................................................................................77
Własności, które nie zostały opisane w tej książce .....................................................80
Podsumowanie ........................................................................................................................81
R
OZDZIAŁ
3. F
ORMULARZE
83
Kochamy HTML, a teraz jest to miłość z wzajemnością ............................................83
Nowe elementy do wprowadzania danych ..................................................................84
Nowe atrybuty ..........................................................................................................................90
Przykład użycia nowych elementów i atrybutów .......................................................95
Zapewnienie zgodności wstecz ze starszymi przeglądarkami ..............................98
Stosowanie stylów dla nowych pól formularzy oraz komunikaty o błędach ........99
Przesłanianie domyślnych opcji przeglądarek .......................................................... 100
Wykorzystanie JavaScriptu do zaimplementowania
własnego mechanizmu walidacji ............................................................................... 101
Pomijanie walidacji .............................................................................................................. 103
Podsumowanie ..................................................................................................................... 105
R
OZDZIAŁ
4. W
IDEO I AUDIO
107
Natywna obsługa multimediów: co, jak i dlaczego? ............................................... 107
Kodeki — prawdziwy horror ............................................................................................ 113
Tworzenie własnych kontrolek ....................................................................................... 118
Dostępność multimediów ................................................................................................ 126
Podsumowanie ..................................................................................................................... 129
4
Wprowadzenie do HTML5. Autorytety informatyki
R
OZDZIAŁ
5. E
LEMENT CANVAS
131
Podstawowe informacje o elemencie canvas ........................................................... 132
Rysowanie ścieżek ................................................................................................................ 138
Transformacje: piksele w przebraniu ............................................................................ 141
Przechwytywanie obrazów .............................................................................................. 142
Przetwarzanie pojedynczych pikseli ............................................................................. 146
Animacja rysunków na elemencie canvas .................................................................. 150
Podsumowanie ..................................................................................................................... 156
R
OZDZIAŁ
6. S
KŁADOWANIE DANYCH
157
Opcje składowania danych .............................................................................................. 158
Web Storage ........................................................................................................................... 158
Web SQL Databases ............................................................................................................ 166
Podsumowanie ..................................................................................................................... 177
R
OZDZIAŁ
7. T
RYB OFFLINE
179
Wyciągnięcie wtyczki: przejście do trybu offline ..................................................... 179
Manifest lokalnego bufora ................................................................................................ 180
W jaki sposób serwuje się manifest ............................................................................... 183
Proces przeglądarka-serwer ............................................................................................. 184
applicationCache ................................................................................................................. 186
Wykorzystywanie manifestu do wykrywania połączenia ..................................... 188
Zerowanie bufora ................................................................................................................. 189
Podsumowanie ..................................................................................................................... 190
R
OZDZIAŁ
8. T
ECHNIKA
PRZECIĄGNIJ I UPUŚĆ
191
Wprowadzenie w tematykę techniki „przeciągnij i upuść” .................................. 192
Interakcje z przeciąganymi danymi .............................................................................. 195
W jaki sposób przeciągać dowolne elementy? ......................................................... 198
Dodawanie własnych ikon przeciągania ..................................................................... 198
Dostępność ............................................................................................................................. 199
Podsumowanie ..................................................................................................................... 201
R
OZDZIAŁ
9. G
EOLOKALIZACJA
203
Lokalizowanie odwiedzających ...................................................................................... 203
Metody API ............................................................................................................................. 205
Jak to działa „pod maską”: prawdziwa magia ........................................................... 210
Podsumowanie ..................................................................................................................... 211
R
OZDZIAŁ
10. W
EB
M
ESSAGING
, W
EB
W
ORKERS I
W
EB
S
OCKETS
213
Czat z wykorzystaniem Web Messaging API .............................................................. 214
Wielowątkowość z wykorzystaniem interfejsu Web Workers ............................. 216
Web Sockets: praca ze strumieniami danych ............................................................ 226
Podsumowanie ..................................................................................................................... 230
I na koniec... ............................................................................................................................ 231
S
KOROWIDZ
233
Geolokalizacja
Remy Sharp
API GEOLOKALIZACJI
to jeden z tych API, które nie mają zupełnie nic wspólnego
ze specyfikacją HTML5. Został opracowany przez organizację W3C, a nie WHATWG.
W rzeczywistości ten interfejs API nigdy nie był częścią oryginalnej specyfikacji Web
Application (choć obecnie odwołuje się do specyfikacji HTML5). Jest jednak tak inte-
resujący, że musieliśmy umieścić jego opis w niniejszej książce. W gruncie rzeczy jest
to kluczowy API dla aplikacji, które mają zostać wyposażone w super „odlotowe” efekty
i mechanizmy interakcji.
API jest niewiarygodnie prosty. Za jego pomocą można z łatwością usprawnić dowolne
aplikacje wykorzystujące dane geograficzne. Wystarczy włączyć to API do aplikacji
— to wszystko, czego potrzeba, aby zwolnić użytkowników z obowiązku poruszania
się „palcem po mapie”.
Przeglądarka Firefox 3.5+ to obecnie jedyna przeglądarka desktop (w wersji produk-
cyjnej) obsługująca API geolokalizacji. Przeglądarka Chrome zawiera jednak obsługę
tego API w kompilacji deweloperskiej, zatem można się spodziewać, że wkrótce zosta-
nie wyposażona w ten interfejs. Chociaż API nie jest powszechnie wspierany w prze-
glądarkach desktop, wspiera go wiele przeglądarek działających w telefonach komórko-
wych. W szczególności chodzi o implementację WebKit dla urządzeń przenośnych.
O dziwo wersja desktop pakietu WebKit nie obsługuje API geolokalizacji. Jestem jednak
przekonany, że ma to związek z coraz częstszym wsparciem dla technologii GPS w tele-
fonach komórkowych. Fennec, przeglądarka na telefony komórkowe firmy Mozilla,
również wspiera geolokalizację. W interfejs API geolokalizacji jest również wyposażony
PhoneGap — framework do tworzenia aplikacji Open Web — zatem jest on dostępny
także dla tych programistów, którzy tworzą swoje aplikacje w oparciu o technologie
Open Web.
9
Lokalizowanie odwiedzających
API geolokalizacji daje nam sposób wyznaczania dokładnej pozycji użytkownika
odwiedzającego nasz serwis. W internecie dostępnych jest już bardzo wiele aplikacji
wykorzystujących ten API — począwszy od obsługi map w systemie Google Maps
Zgłoś jeśli naruszono regulamin