Finanse_sektora_publicznego_wydanie_grudzien_2014_r_e_55li.pdf

(1037 KB) Pobierz
F I N
PUBLICZNEGO
ANSE
SEKTORA
rzetelne księgi rachunkowe
bezbłędne sprawozdania
efektywne zarządzanie finansami
GRUDZIEŃ/2014
Temat numeru
Zwrot nienależnych składek
możliwy tylko przez 5 lat
Ustalając roczny limit podstawy
wymiaru składek na ubezpieczenia
emerytalne i rentowe, należy
uwzględnić oskładkowany
przychód ubezpieczonego.
W przypadku nadpłaty składek
i korekty deklaracji ZUS w związku
z przekroczeniem podstawy
kierownik musi dokonać
odpowiednich zapisów w księgach
rachunkowych.
Str. 12
ISSN:
2082–6842
AKB 73
MODERNIZACJA OGRZEWANIA ZWIĘKSZA
WARTOŚĆ BUDYNKU
Przed zbliżającym się okresem zimowym jednostki publiczne
powinny zadbać m.in. o sprawność urządzeń grzewczych. Ponosząc
wydatki na ich wymianę, trzeba pamiętać, że nie zawsze stanowią
one oddzielny środek trwały.
Str. 38
JEDNOSTKI MUSZĄ PROWADZIĆ RZETELNE KSIĘGI
RACHUNKOWE
W przypadku ujawnienia błędów po zamknięciu miesiąca lub
prowadzenia ksiąg przy użyciu komputera jednostki publiczne
mogą poprawić pomyłkowy zapis tylko przez wprowadzenie do ksiąg
nowego dowodu z korektą błędów.
Str. 16
L I S T O D R E DA KC J I
Jednostka może złożyć wniosek
o zwrot nadpłaconych składek
Nadpłacone składki na ubezpieczenia społeczne (w tym wypadkowe) oraz fundu-
sze zalicza się, na poczet zaległych lub bieżących składek. W przypadku gdy stwierdzono
nadpłatę w  zakresie składek na ubezpieczenie społeczne, a  płatnik nie złożył wniosku
o jej zwrot, ZUS stosuje przepisy rozporządzenia w sprawie rozliczania składek.
Jeżeli jednostka, jako płatnik dokonała stosownych korekt a nadpłata została do-
datkowo potwierdzona przez ZUS to na koncie 229 „Pozostałe rozrachunki publiczno-
prawne” będzie widniało saldo Wn. Ewidencja księgowań przedstawia sytuację, w której
stwierdzona nadpłata składek ubezpieczeniowych dotyczy bieżącego roku i zostanie roz-
liczona również w tym samym roku.
W przypadku gdyby nadpłata dotyczyła ubiegłego roku, to prawidłowo należałoby
zwrócić się do ZUS o zwrot nadpłaty i przyjąć ją w jednostce na dochody bieżącego roku
w § 970 „Wpływy z różnych dochodów”.
Życzę
miłej lektury
Lidia
Pogodzińska
redaktor prowadząca
Lidia Pogodzińska
TYLKO DLA PRENUMERATORÓW
Kolejny e-book z serii to:
„Zamknięcie ksiąg rachunkowych JSFP za 2014 r.
- sprawdź, jak uniknąć błędów”
Już dziś wejdź na
www.serwisrb.pl
i pobierz bezpłatny e-book
Kup książkę
www.serwisRB.pl
www.finansesektorapublicznego.wip.pl
SPIS TRE
Ś
CI
W numerze
Aktualności
Zobowiązania z tytułu ugód, niekiedy trzeba wykazywać w Rb-Z ...........................................................................................................................
2
EURES zawita do Ochotniczych Hufców Pracy .................................................................................................................................................................
2
Inkasentem opłaty śmieciowej nie może być właściciel nieruchomości ................................................................................................................
3
W podstawie
VAT należy uwzględnić opłaty za media .................................................................................................................................................
4
Samorządy przyjmą
w depozyt
wolne środki .................................................................................................................................................................
4
Rząd chce uprościć postępowanie
z dokumentacją
archiwalną
w jednostkach
samorządowych ................................................................
5
Terminy składania wniosków
o dotacje
dla uczelni będą bardziej realne ..............................................................................................................
6
Przed organizacją imprezy integracyjnej warto wystąpić
o interpretację
............................................................................................................
6
Organy samorządowe przekształcające oddziały przedszkolne dopłacą za adaptację pomieszczeń .........................................................
8
Jednostki zwolnione
z VAT
nie będą rozliczać podatku
w procedurze
odwróconego obciążenia................................................................
9
Kierownik USC tylko
z wyższym
wykształceniem .........................................................................................................................................................
10
Będą wyższe dodatki dla najstarszych stażem żołnierzy ...........................................................................................................................................
11
Pracownicy rzadziej na badaniach wstępnych ...............................................................................................................................................................
11
Rachunkowość, klasyfikacja, sprawozdawczość
Rb-N można sporządzić w formie elektronicznej..........................................................................................................................................................
12
Jednostki muszą prowadzić rzetelne księgi rachunkowe ..........................................................................................................................................
16
Zwrot nienależnych składek możliwy tylko przez 5 lat ...............................................................................................................................................28
Modernizacja ogrzewania zwiększa wartość budynku ...............................................................................................................................................38
Wypłatę zaliczki pracowniczej
w walucie
obcej należy przeliczyć według kursu
z dnia
poprzedzającego wypłatę............................43
Zaległą wpłatę od podatników organ podatkowy powinien zaksięgować na należność główną
i odsetki
............................................44
Umorzenie środka trwałego niewprowadzonego do ewidencji należy naliczyć, rozdzielając na poszczególne lata ..........................44
Kadry i płace
Uprawnienia urlopowe pracownika samorządowego obejmującego funkcję wójta .......................................................................................46
Częstotliwość zwoływania komisji socjalnej zależy od uregulowań wewnętrznych........................................................................................46
Zwolnienie lekarskie powoduje konieczność rezygnacji
z urlopu
okolicznościowego ...................................................................................
47
Podatki
Odpłatna dostawa niezabudowanej nieruchomości jest zwolniona
z VAT
..........................................................................................................48
Nabywca nie musi podawać powodu, dla którego żąda duplikatu faktury.........................................................................................................48
Wskaźniki i stawki
.................................................................................................................................................
49
Kalendarium
...........................................................................................................................................................
50
Redaktor prowadząca:
Lidia Pogodzińska
Wydawca:
Emilia Leśniewska
Koordynator produkcji:
Mariusz Jezierski
Skład i łamanie:
IGAWA Ireneusz Gawliński
Projekt graficzny:
Dominika Raczkowska
Drukarnia:
Miller
ISSN:
2082–6842
Nakład łączny:
1300 egz.
Prenumerata:
Finanse Sektora Publicznego
Centrum Obsługi Klienta
tel.: 22 518 29 29
e-mail: cok@wip.pl
Masz pytanie? Skontaktuj się z nami:
kb@wip.pl
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
NIP: 526-19-92-256
Numer KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy
dla m.st. Warszawy, Sąd Gospodarczy
XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Publikacja „Finanse Sektora Publicznego” chroniona jest prawem autorskim. Przedruk materiałów bez zgody wydawcy jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji
z powołaniem się na
źródło.
W związku z powyższym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w „Finansach Sektora Publicznego”
wskazówek, przykładów informacji itp. do konkretnych przypadków.
Zdjęcia w numerze: ©www.fotolia.com
Kup książkę
finanse sektora publicznego
grudzień 2014
1
A K T UA L N O
Ś
C I
Zobowiązania z tytułu ugód, niekiedy trzeba
wykazywać w Rb-Z
Rozpatrując, czy zobowiązanie związane z ugodą
sądową wykazuje się w sprawozdaniu Rb-Z, należy
sprawdzić, w jaki sposób wpłynęła ona na wymagalność
zobowiązań – twierdzi Ministerstwo Finansów. Warto
również zbadać, czy na mocy ugody nie powstanie umowa
nienazwana, podobna w skutkach do umowy pożyczki.
Regionalna Izba Obrachun-
kowa
w Katowicach
wystąpi-
ła do Ministerstwa Finansów
z prośbą o zajęcie
stanowiska
w sprawie
konieczności wy-
kazywania
w sprawozdaniu Rb-Z zobo-
wiązań wynikających
z zawartych
ugód
sądowych oraz cesji tych wierzytelności.
tytułów dłużnych. Do tej kategorii należą:
papiery wartościowe, kredyty i pożycz-
ki, przyjęte depozyty oraz zobowiązania
wymagalne. Jednostka publiczna, decy-
dując, czy daną kwotę powinna wykazać
w sprawozdaniu
Rb-Z, musi ocenić, czy
da się ją zakwalifikować do którejś
z wy-
mienionych grup.
Resort wskazał również, że w omawianej
sytuacji należy dokładnie przemyśleć, czy
w przypadku
zobowiązań powstałych po
zawarciu ugody nie będziemy mieli do czy-
nienia
z pożyczką.
Do kategorii „kredyty
i pożyczki”
zalicza się bowiem m.in. zobo-
wiązania wynikające z umów nienazwanych
o terminie
zapłaty dłuższym niż rok, związa-
nych
z finansowaniem
usług, dostaw, robót
budowlanych, które wywołują skutki eko-
nomiczne podobne do umowy pożyczki
lub kredytu.
Ugoda sądowa może stać się więc taką
umową nienazwaną, na mocy której jednost-
ka będzie mogła potraktować określoną tam
kwotę jako pożyczkę, co spowoduje obowią-
zek wykazania
jej w sprawozdaniu
Rb-Z.
Tytuły dłużne
odpowiedzi (pismo
nr 
DP11/
SZK/657/82/2014/RD71713) przedstawi-
ciele Departamentu Długu Publicznego
w Ministerstwie
Finansów wskazali na
konieczność dokładnej analizy każdego
rodzaju ugody. To bowiem jej treść,
a nie
nazwa, determinuje to, czy daną katego-
rię należy wykazywać
w sprawozdaniu.
Rozporządzenie ministra finansów
w sprawie
sprawozdań jednostek sektora
finansów publicznych
w zakresie
operacji
finansowych wskazuje,
że w sprawozda-
niu
Rb-Z (w części
A) ujmuje się zobo-
wiązania, które można zaliczyć do tzw.
Zobowiązania wymagalne
Zdaniem przedstawicieli ministerstwa –
w przypadku
ugód sądowych należy zbadać,
w jaki
sposób wpłynęły one na wymagal-
ność zobowiązań.
W sprawozdaniu
Rb-Z,
w wierszu
E4 wykazuje się bowiem jedynie
bezsporne zobowiązania, których termin
płatności dla dłużnika minął,
a które
nie
zostały ani przedawnione, ani umorzone.
Jeżeli między dłużnikiem
a wierzycielem
zostanie zawarta ugoda, na mocy której
wierzyciel wyznaczy nowy harmonogram
spłat, zobowiązanie przestaje być wy-
magalne
i nie
wykazuje się go wówczas
w sprawozdaniu
Rb-Z.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie ministra finansów z 28
grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowe-
go sposobu klasyfikacji tytułów dłuż-
nych zaliczanych do państwowego długu
publicznego (Dz.U. nr 298, poz. 1767).
Rozporządzenie ministra finansów
z 4 marca 2010 r. w sprawie spra-
wozdań jednostek sektora finansów
publicznych w zakresie operacji finan-
sowych (Dz.U. nr 43, poz. 247 ze zm.).
oprac. Karol Zawadzki
specjalista ds. finansów publicznych
EURES zawita do Ochotniczych Hufców Pracy
W Ochotniczych Hufcach Pracy pojawią się asystenci
i doradcy EURES. Jest to związane z nowelizacją ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
w ramach sieci EURES.
W celu
ujednolicenia stanowisk
związanych z  pośrednictwem
pracy
ramach sieci EURES
w OHP i urzędach pracy propo-
nuje się wprowadzić stanowisko
asystenta
i doradcy
EURES. Wymaga-
nia co do kwalifikacji
umiejętności
będą identyczne
w urzędach
pracy oraz
w OHP.
Oznacza to, że w wojewódzkiej
komendzie OHP oraz centrum edukacji
i pracy
młodzieży do realizacji pośredni-
ctwa pracy
w ramach
sieci EURES zatrud-
nieni będą pracownicy na stanowiskach
doradców EURES
i asystentów
EURES.
Doradca EURES będzie musiał posiadać:

wykształcenie wyższe oraz spełniać
wymagania określone
w procedurach
określonych przez Komisję Europejską;
roczny staż pracy
w zakresie
pośrednictwa
pracy lub poradnictwa zawodowego.
Rozporządzenie znajduje się na etapie
uzgodnień międzyresortowych, ma wejść
w życie
1 grudnia 2014 r.
Źródło opracowania:
projekt rozporządzenia ministra pracy
i polityki społecznej z 1 października
2014 r. zmieniającego rozporządzenie
w sprawie warunków wynagradzania za
pracę i przyznawania innych świadczeń
związanych z pracą dla pracowników
zatrudnionych w niektórych państwo-
wych jednostkach budżetowych.
Marta Szostak
specjalista ds. prawa pracy
2
finanse sektora publicznego
grudzień 2014
Kup książkę
www.finansesektorapublicznego.wip.pl
Inkasentem opłaty
śmieciowej
nie
może być właściciel nieruchomości
Gmina może wyznaczyć zakład budżetowy jako inkasenta
opłaty za gospodarowanie odpadami, pod warunkiem
że określi jednocześnie wynagrodzenia za inkaso
z tego tytułu. Inkasentem nie może być natomiast sam
właściciel nieruchomości.
Regionalna Izba Obrachun-
kowa
w Opolu
zajęła stano-
wisko w sprawie możliwości
upoważnienia dyrektora sa-
morządowego zakładu bu-
dżetowego do poboru
i windykacji
opłaty
za gospodarowanie odpadami komunal-
nymi (pismo
nr NA.III-0221–26/201
4).
omawianej sprawie gmina wyda-
ła takie upoważnienie, powoławszy się
na art. 39
ust. 4
ustawy o samorządzie
gminnym, zgodnie
którym do zała-
twiania indywidualnych spraw
z zakre-
su administracji publicznej rada gminy
może upoważnić m.in. organy jednostek
organizacyjnych.
Izba uznała takie działanie za niezgodne
z przepisami. Nie można bowiem upo-
ważnić do poboru opłaty śmieciowej
osoby niebędącej pracownikiem danej
jednostki organizacyjnej
(w tym
przy-
padku urzędu gminy,
a nie
zakładu bu-
dżetowego). Świadczy
o tym
art. 143
§ 1
Ordynacji podatkowej, do którego odwo-
łuje się prawodawca
w ustawie o utrzy-
maniu czystości
i porządku w gminach.
Zgodnie
z ordynacją
możliwe jest udzie-
lenie przez wójta działającego jako organ
podatkowy upoważnienia do wydawania
decyzji wyłącznie pracownikowi urzędu
gminy.
RIO podkreśliło jednocześnie,
że nie
ma
przeszkód, aby wyznaczyć zakład budże-
towy jako inkasenta opłaty śmieciowej na
podstawie art. 6l
ust. 2
ustawy
o utrzyma-
niu czystości
i porządku w gminach.
Gmina
musi jednak
w tym
przypadku określić wy-
sokość wynagrodzenia za inkaso.
Inkasentami opłaty za gospodarowanie od-
padami nie mogą być natomiast zarządcy
nieruchomości ani też spółdzielnie miesz-
kaniowe. Takie stanowisko zajął Wojewódzki
Sąd Administracyjny we Wrocławiu
w wy-
roku
o sygn.
akt II SA/Wr 207/1 Sędziowie
4.
podkreślili,
że skoro
na zarządcach nieru-
chomości wielolokalowych spoczywa obo-
wiązek uiszczenia opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi od nieruchomości,
którymi zarządzają (jako na właścicielach),
to tym samym podmioty te nie mogą być
wyznaczone inkasentem opłaty. Przyjęcie in-
nego rozwiązania doprowadziłoby do tego,
że podmiotem
płacącym
i inkasentem
byłby
ten sam podmiot, czego przepisy rangi usta-
wowej nie dopuszczają.
Źródło: www.rio.gov.pl
W SKRÓCIE
Udzielanie informacji publicznej
Jeżeli nie istnieje
konieczność wytworzenia nowych, nieistniejących
dotychczas danych, nie można mówić o przetwa-
rzaniu informacji publicznej. W takim przypadku
jednostka nie może ograniczać do niej dostępu przez
obowiązek wykazania interesu publicznego. Jest
tak nawet, jeśli pozyskanie dokumentacji wymaga
współpracy różnych komórek i jest czasochłonne.
Taką opinię wydał w ramach realizacji projektu
„Dobre prawo-sprawne rządzenie” ekspert współ-
pracujący z ministerstwem administracji i cyfryzacji.
5,2 mld euro na rozwój wsi
Szczegółowe ustale-
nia dot. realizacji Umowy Partnerstwa będą możliwe
po zakończeniu negocjacji z KE. Z dotychczasowych
ustaleń wynika,
że wydatki
na rozwój wsi wyniosą
5,2 mld euro – powiedział wiceminister rozwoju
i infrastruktury Marceli NiezgodaW ramach Polityki
Spójności (za którą odpowiada MIR) 5,2 mld euro
zostanie wydatkowane na: rozwój przedsiębior-
czości na wsi, w tym na reorientację zawodową
rolników (ok. 1,5 mld euro), na rewitalizację spo-
łeczną
i infrastrukturalną na wsi (ok. 2 mld euro),
na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną i przeciw-
powodziową (ok. 1,7 mld euro).
MPiPS likwiduje lukę w przepisach
Pracodawca
będzie mógł jednostronnie zwolnić pracownika, bę-
dącego na wypowiedzeniu, z obowiązku
świadczenia
pracy. Ale będzie musiał mu za ten okres zapłacić – tak,
jakby pracownik normalnie pracował. Przygotowany
przez resort pracy projekt nowelizacji Kodeksu pracy,
oprócz zmian w zakresie umów terminowych, ma także
uregulować instytucję zwolnienia pracownika z obo-
wiązku
świadczenia
pracy w okresie wypowiedzenia.
Bo chociaż od wielu lat pracodawcy chętnie korzystają
z tej możliwości, poruszają się w tej materii niemal
„po omacku”, przez co sporo ryzykują.
W 2015 odpis na ZFŚS – bez zmian
W 2015 r.
wysokość odpisu podstawowego na zakładowy
fundusz
świadczeń
socjalnych będzie zamrożona.
Pozostanie więc aktualny wskaźnik obowiązujący
w 2014 r. i latach poprzednich – wynika z projektu
ustawy przyjętej przez rząd. Podstawa wymiaru
odpisu podstawowego w 2015 r. pozostanie na
poziomie 2.917,14 zł.
Uchwały podatkowe 2015 według RIO
Gmina
nie może określić w uchwale kto może korzy-
stać ze zwolnień podatkowych – przypomina
RIO w Warszawie. W przygotowanej instrukcji
RIO przypomina kwoty maksymalnych stawek
podatków i opłat lokalnych oraz stawki podatku od
środków
transportowych, a także wymagane przy
obliczaniu podatku leśnego
średnie
ceny skupu
żyta
i sprzedaży drewna.
Podstawa prawna:
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordy-
nacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U.
z 2012 r. poz. 749 ze zm.).
Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzy-
maniu czystości i porządku w gminach
(tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1399
ze zm.).
Ustawa z 8 marca 1990 r. o samo-
rządzie gminnym (tekst jedn.: Dz.U.
z 2013 r. poz. 594 ze zm.).
oprac. Karol Zawadzki
specjalista ds. finansów publicznych
Więcej informacji o zmianac
h w prawie
ważnych dla sektora publ
icznego
znajdą Państwo na portalu
Bezpłatny dostęp do zasobów portalu mają wszyscy prenumera-
torzy miesięcznika
„Finanse Sektora Publicznego”.
Kup książkę
finanse sektora publicznego
grudzień 2014
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin