Zabawa_w_programowanie_Jezyk_C_dla_nastolatkow_zaprcn.pdf

(875 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/zaprcn
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-1491-7
Copyright © Helion 2016
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Rozdzia 1. O co tu chodzi? — opanujesz to w tydzie :) ..................................... 5
Rozdzia 2. Rozpocz cie pracy — zainstaluj odpowiednie programy ..................... 7
Rozdzia 3. Pierwszy program — ju programujesz! ........................................... 13
Rozdzia 4. Biblioteki i funkcje — jak to dzia a? ................................................ 19
Rozdzia 5. Zmienne i sta e — niezb dne elementy ........................................... 23
Rozdzia 6. Troch wi cej o funkcjach i zmiennych
— zaczynamy rozwija skrzyd a ...................................................... 27
Rozdzia 7. Tablice — bardzo przydatna sprawa ................................................ 33
Rozdzia 8. Instrukcje warunkowe — wa ne i proste ......................................... 37
Rozdzia 9. Operatory — tak naprawd znasz to ju od podstawówki ................... 41
Rozdzia 10. Podstawy logiki. Nuda? Wcale nie! ................................................. 45
Rozdzia 11. P tle. Po co to? Po co to? Po co to? .............................................. 51
Rozdzia 12. Operacje wej cia i wyj cia oraz podstawowa obs uga b dów.
Nareszcie! ...................................................................................... 57
Rozdzia 13. enum i typedef — przydatne bajery ................................................. 63
Rozdzia 14. Struktury i unie. Liczy em, e co takiego wymy lono ...................... 67
Rozdzia 15. Wska niki — pora na ma e wyzwanie .............................................. 71
Rozdzia 16. malloc i free oraz stos i sterta,
czyli kilka s ów o pami ci operacyjnej ............................................. 75
Kup książkę
Poleć książkę
4
Zabawa w programowanie. J zyk C dla nastolatków
Rozdzia 17. Operacje na plikach i parametry wej ciowe programu
— zawsze chcia em to zrobi .......................................................... 79
Rozdzia 18. Preprocesor, kompilator i linker — to tylko gro nie brzmi ................ 83
Rozdzia 19. Pliki nag ówkowe oraz static i extern,
czyli jak dzieli program i dlaczego? ............................................... 89
Rozdzia 20. Na koniec: to dopiero pocz tek wspania ej przygody! :) ................... 95
Skorowidz ...................................................................................... 97
Kup książkę
Poleć książkę
Rozdzia 3.
Pierwszy program
— ju programujesz!
Masz ju wszystko, co jest potrzebne do programowania w j zyku C, wi c pora zaczyna !
Uruchom edytor tekstu:
1.
Naci nij ikon w lewym górnym rogu ekranu, tu pod napisem
Ubuntu
Desktop.
Po pojawieniu si nowego okna wpisz s owo
gedit
, a nast pnie
poni ej wybierz lewym przyciskiem myszy program o nazwie Text Editor.
2.
W programie gedit wybierz
File,
a nast pnie
Save As...
Teraz zapisz plik
w katalogu
/home/user
pod nazw
program031.c
3.
W tre ci pliku wpisz kod z listingu 3.1.
Listing 3.1.
Plik program031.c. Pierwszy program
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
#include <stdio.h>
int main()
{
printf("Wlasnie zostales programista!\n");
return 0;
}
Nie zapominaj, aby za ka dym razem, gdy w programie wprowadzisz jakiekolwiek zmia-
ny, zapisywa plik poprzez naci ni cie przycisku
Save.
W a nie napisa e swój w asny program w j zyku C. Niestety komputer nie wie, co z nim
zrobi . J zyk C jest zrozumia y dla ludzi, ale nie dla maszyn. To tak jak np. Francuz nie
porozumie si z Polakiem bez znajomo ci cho by jednego wspólnego j zyka. Potrzebujemy
t umacza i takiego t umacza posiadamy. Nazywa si on kompilatorem, a wspomagaj
go dodatkowo preprocesor i linker. Jeszcze nie musisz rozumie tych nazw. Poznasz je na
ko cu ksi ki. Teraz musisz jedynie wiedzie , jak poprosi swego „t umacza” o pomoc.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin