C_Przewodnik_dla_poczatkujacych_cppppo.pdf

(537 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Jumping into C++
Tłumaczenie: Ireneusz Jakóbik
ISBN: 978-83-246-8920-0
Jumping into C++. Copyright © 2012 by F. Alexander Allain
All rights reserved. This book or any portion thereof may not be reproduced or used in any manner
whatsoever without the express written permission of the author except for the use of brief quotations in a
book review.
Polish edition copyright © 2014 by Helion S.A.
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/cppppo.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/cppppo
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Część I. Wskocz w C++ ................................................................................................... 13
Podziękowania ...................................................................................................................................14
Rozdział 1. Wprowadzenie. Konfiguracja środowiska programistycznego .................. 15
Czym jest język programowania? ....................................................................................................15
Słyszałem o języku, który nazywa się C. Jaka jest różnica między nim a C++? .......................15
Czy powinienem znać C, aby nauczyć się C++? ...........................................................................16
Czy żeby zostać programistą, muszę znać matematykę? .............................................................16
Terminologia ......................................................................................................................................16
Programowanie ...........................................................................................................................16
Plik wykonywalny ......................................................................................................................16
Edycja i kompilowanie plików źródłowych ...................................................................................17
Uwaga na temat przykładowych kodów źródłowych ..................................................................17
Windows .............................................................................................................................................17
Krok 1. Pobierz Code::Blocks ...................................................................................................18
Krok 2. Zainstaluj Code::Blocks ...............................................................................................18
Krok 3. Uruchom Code::Blocks ...............................................................................................18
Rozwiązywanie problemów ......................................................................................................21
Czym właściwie jest Code::Blocks? ..........................................................................................23
Macintosh ...........................................................................................................................................23
Xcode ............................................................................................................................................23
Instalowanie Xcode ....................................................................................................................24
Uruchamianie Xcode .................................................................................................................24
Tworzenie pierwszego programu C++ w Xcode ...................................................................24
Instalowanie Xcode 4 .................................................................................................................28
Uruchamianie Xcode .................................................................................................................28
Tworzenie pierwszego programu C++ w Xcode ...................................................................28
Rozwiązywanie problemów ......................................................................................................31
Linux ...................................................................................................................................................33
Krok 1. Instalowanie g++ ..........................................................................................................33
Krok 2. Uruchomienie g++ .......................................................................................................34
Krok 3. Uruchomienie programu ............................................................................................34
Krok 4. Konfigurowanie edytora tekstowego .........................................................................35
Konfigurowanie nano ................................................................................................................35
Korzystanie z nano .....................................................................................................................36
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
Rozdział 2. Podstawy C++ ................................................................................................... 39
Wprowadzenie do języka C++ ........................................................................................................39
Najprostszy program w C++ ....................................................................................................39
Co się dzieje, jeżeli nie możesz zobaczyć swojego programu? .............................................41
Podstawowa struktura programu w C++ ...............................................................................42
Komentowanie programów .............................................................................................................42
Specyfika myślenia programisty. Tworzenie kodu wielokrotnego użycia ................................43
Kilka słów na temat radości i bólu praktyki ..................................................................................44
Sprawdź się .........................................................................................................................................44
Zadania praktyczne ...........................................................................................................................45
Rozdział 3. Interakcja z użytkownikiem. Zapisywanie informacji w zmiennych .......... 47
Deklarowanie zmiennych w C++ ....................................................................................................47
Korzystanie ze zmiennych ...............................................................................................................48
Co zrobić, gdy program błyskawicznie kończy działanie? ..........................................................48
Zmiana wartości zmiennych oraz ich porównywanie .................................................................49
Skrócone zapisy na dodawanie i odejmowanie jedynki ...............................................................50
Poprawne i niepoprawne użycie zmiennych .................................................................................51
Najczęściej popełniane błędy podczas deklarowania zmiennych w C++ ..........................51
Rozróżnianie wielkości liter ......................................................................................................52
Nazwy zmiennych ......................................................................................................................53
Przechowywanie łańcuchów tekstowych .......................................................................................53
No dobrze, rozumiem już łańcuchy tekstowe, ale co z pozostałymi typami? ..........................55
Mały sekret liczb zmiennoprzecinkowych ..............................................................................56
Mały sekret liczb całkowitych ...................................................................................................57
Sprawdź się .........................................................................................................................................57
Zadania praktyczne ...........................................................................................................................58
Rozdział 4. Instrukcje warunkowe ..................................................................................... 59
Podstawowa składnia instrukcji if ..................................................................................................59
Wyrażenia ...........................................................................................................................................60
Czym jest prawda? ......................................................................................................................61
Typ bool .......................................................................................................................................61
Instrukcja else ....................................................................................................................................62
Instrukcje else-if ................................................................................................................................62
Porównywanie łańcuchów tekstowych ..........................................................................................63
Więcej interesujących warunków budowanych za pomocą operatorów logicznych ..............64
Logiczne nie .................................................................................................................................64
Logiczne ORAZ ..........................................................................................................................65
Logiczne LUB ..............................................................................................................................65
Łączenie wyrażeń ........................................................................................................................66
Przykładowe wyrażenia logiczne ..............................................................................................67
Sprawdź się .........................................................................................................................................67
Zadania praktyczne ...........................................................................................................................68
4
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
Rozdział 5. Pętle .................................................................................................................. 69
Pętla while ...........................................................................................................................................69
Najczęściej popełniany błąd ......................................................................................................70
Pętla for ...............................................................................................................................................70
Inicjalizacja zmiennej .................................................................................................................71
Warunek pętli .............................................................................................................................71
Aktualizacja zmiennej ................................................................................................................71
Pętla do-while ....................................................................................................................................72
Kontrolowanie przebiegu pętli ........................................................................................................73
Pętle zagnieżdżone ............................................................................................................................75
Wybór właściwego rodzaju pętli .....................................................................................................76
Pętla for ........................................................................................................................................76
Pętla while ....................................................................................................................................76
Pętla do-while .............................................................................................................................77
Sprawdź się .........................................................................................................................................78
Zadania praktyczne ...........................................................................................................................78
Rozdział 6. Funkcje .............................................................................................................. 81
Składnia funkcji .................................................................................................................................81
Zmienne lokalne i zmienne globalne ..............................................................................................83
Zmienne lokalne .........................................................................................................................83
Zmienne globalne .......................................................................................................................84
Ostrzeżenie dotyczące zmiennych globalnych .......................................................................85
Przygotowanie funkcji do użycia ....................................................................................................86
Definicja i deklaracja funkcji ....................................................................................................86
Przykład użycia prototypu funkcji ...........................................................................................87
Rozbijanie programu na funkcje .....................................................................................................88
Kiedy wciąż na nowo powtarzasz ten sam kod ......................................................................88
Kiedy chcesz, żeby kod był łatwiejszy do czytania .................................................................88
Nazywanie i przeładowywanie funkcji ...........................................................................................89
Podsumowanie wiadomości o funkcjach .......................................................................................89
Sprawdź się .........................................................................................................................................90
Zadania praktyczne ...........................................................................................................................90
Rozdział 7. Instrukcje switch case oraz typ wyliczeniowy ............................................... 91
Porównanie instrukcji switch case z if ...........................................................................................93
Tworzenie prostych typów za pomocą wyliczeń ..........................................................................94
Sprawdź się .........................................................................................................................................96
Zadania praktyczne ...........................................................................................................................96
Rozdział 8. Dodawanie do programu elementu losowości ............................................. 97
Uzyskiwanie liczb losowych w C++ ................................................................................................98
Błędy i losowość ...............................................................................................................................100
Sprawdź się .......................................................................................................................................101
Zadania praktyczne .........................................................................................................................102
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin