C_Zadania_z_programowania_z_przykladowymi_rozwiazaniami_Wydanie_II_cppza2.pdf

(1758 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Opieka redakcyjna: Ewelina Burska
Projekt okładki: Studio Gravite/Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/cppza2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-3494-6
Copyright © Helion 2018
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp do II wydania
Rozdział 1.
Rozdział 2.
Rozdział 3.
Rozdział 4.
Proste operacje wejścia – wyjścia
Podejmujemy decyzje w programie
Iteracje
Tablice
Tablice jednowymiarowe
Tablice dwuwymiarowe
Działania na macierzach
Pętle zakresowe i kontenery
Klasa vector
Klasa deque
5
9
21
33
63
63
67
85
95
96
99
Rozdział 5.
Rozdział 6.
Podprogramy
Rekurencja
103
121
Programowanie obiektowe
Klasa osoba
Hermetyzacja danych, dziedziczenie i polimorfizm
129
142
146
Rozdział 7.
Pliki tekstowe
Pliki tekstowe
151
151
Kup książkę
Poleć książkę
4
C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami
Rozdział 8.
Wskaźniki, zmienne dynamiczne i struktury danych
Wskaźniki
Wskaźniki i tablice
Zmienne dynamiczne
Zmienne dynamiczne dla tablic
Struktury danych
163
163
165
170
171
172
Rozdział 9.
Szablony
Prosty szablon dla funkcji
Szablon dla różnych typów
Szablony dla klas
177
178
180
181
Bibliografia
184
Kup książkę
Poleć książkę
Rozdział 1.
Proste operacje
wejścia – wyjścia
W tym rozdziale zamieściłem proste zadania z przykładowymi rozwiąza-
niami ilustrujące, w jaki sposób komputer komunikuje się z użytkownikiem
w języku C++.
Każda aplikacja powinna mieć możliwość komunikowania się z użytkow-
nikiem. Wykorzystując proste przykłady, pokażę, jak program napisany
w języku C++ komunikuje się z użytkownikiem poprzez standardowe ope-
racje wejścia – wyjścia.
Plik nagłówkowy z instrukcji:
#include <iostream>
zawiera definicje klas
1
umożliwiających wykonywanie operacji wejścia – wyj-
ścia na strumieniach. Do wyprowadzania danych na ekran służy standar-
dowy strumień wyjściowy
cout
, który w języku C++ domyślnie przypisuje
ekran do standardowego urządzenia wyjściowego systemu operacyjnego.
Aby wyświetlić komunikat lub dane, trzeba do strumienia wyjściowego
cout
zastosować symbol podwójnego znaku mniejszości
<<
(operacja wstawia-
nia). Dwa znaki mniejszości należy wprowadzić z klawiatury.
Do wprowadzania danych do programu służy standardowy strumień wej-
ściowy
cin
oraz operator
>>
(dwa znaki większości, które również wprowa-
dzamy z klawiatury), np.
cin >> a;
.
1
Więcej informacji na temat klas Czytelnik znajdzie w rozdziale 6.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin