Metoda_Lean_Enterprise_W_poszukiwaniu_innowacji_meleen.pdf

(673 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Lean Enterprise: How High Performance Organizations Innovate at Scale
Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski
ISBN: 978-83-283-5627-6
© 2019 Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition of Lean Enterprise
ISBN 9781449368425 © 2015 Jez Humble, Joanne Molesky, and Barry O’Reilly.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc.,
which owns or controls all rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion
SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania
informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/meleen
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp .............................................................................................................................. 11
CZĘŚĆ I. ORIENTACJA
Rozdział 1.
Rozdział 2.
Wprowadzenie ............................................................................................................... 21
Zarządzanie dynamiką portfela przedsiębiorstwa .................................................... 35
CZĘŚĆ II. EKSPLORACJA
Rozdział 3.
Rozdział 4.
Rozdział 5.
Modelowanie i pomiar ryzyka inwestycyjnego .......................................................... 57
Eksploracja niepewności w poszukiwaniu okazji do rozwoju .................................. 73
Ewaluacja dopasowania produktu do rynku .............................................................. 95
9
Kup książkę
Poleć książkę
CZĘŚĆ III. EKSPLOATACJA
Rozdział 6.
Rozdział 7.
Rozdział 8.
Rozdział 9.
Ciągłe ulepszanie .........................................................................................................117
Identyfikacja wartości i zwiększanie przepływu ......................................................135
Przyjęcie praktyk rozwojowych lean .........................................................................155
Eksperymentalne podejście do rozwoju produktu ..................................................171
Rozdział 10.
Wdrożenie dowodzenia przez misję ..........................................................................187
CZĘŚĆ IV. TRANSFORMACJA
Rozdział 11.
Rozdział 12.
Rozdział 13.
Rozdział 14.
Rozdział 15.
Rozwijanie kultury innowacyjności ...........................................................................205
Nastawienie
lean
w zarządzaniu ładem, ryzykiem i zgodnością ............................225
Napędzanie innowacji produktowej przez zarządzanie finansami .......................239
IT jako przewaga konkurencyjna ...............................................................................257
Zacznij tam, gdzie jesteś .............................................................................................273
Bibliografia ....................................................................................................................287
10
METODA LEAN ENTERPRISE
Kup książkę
Poleć książkę
ROZDZIAŁ 3.
Modelowanie i pomiar
ryzyka inwestycyjnego
Wątpliwość nie jest przyjemnym stanem umysłu, lecz pewność jest śmiesznym.
— Wolter
Dla przedsiębiorstw eksperymentujących z nowymi modelami biznesowymi i produktami,
tak samo jak dla start-upów, największym zagrożeniem jest niezdolność do stworzenia
czegoś, co ostatecznie zapewni użytkownikom wartość dodaną. Podejście Lean Startup pozwala
nam na szybkie odrzucanie pomysłów, które by takiej wartości nie zapewniły lub których nie
można by wdrożyć wystarczająco szybko, tak aby nie marnować na nie dostępnych zaso-
bów. Niemniej jednak zasady leżące u podstaw Lean Startup można zastosować w odniesieniu
do
wszystkich
rodzajów działań przedsiębiorstwa, takich jak tworzenie własnych narzędzi,
ulepszanie procesów, przekształcanie organizacji, zastępowanie systemów i wdrażanie
programów dotyczących zarządzania ładem korporacyjnym, ryzykiem i zgodnością (ang.
governance, risk, compliance
— GRC).
W tym rozdziale zaprezentujemy zasady i pojęcia, które pozwolą nam przyjąć systemowe
podejście do zarządzania ryzykiem towarzyszącym planowanym pracom poprzez groma-
dzenie informacji w celu ograniczenia niepewności. Te ramy działania posłużą za podstawy
praktycznego podejścia do eksploracji nowych okazji, które będziemy omawiać w części II.
Modelowanie ryzyka inwestycyjnego
W ramach pracy w przedsiębiorstwie na ogół konieczne jest opracowanie uzasadnienia bizne-
sowego wraz z planem, aby możliwe było uzyskanie zgody na realizację projektu. W związku
z tym przeważnie zespół ludzi zajmuje się przygotowaniem szczegółowego dokumentu
przedstawiającego oszacowanie wartości, jaką proponowana inicjatywa ma zapewnić. Uzasad-
nienie biznesowe prezentuje wymagane zasoby, zależności, a także misternie zestawione war-
tości liczbowe, szczegółowo opisujące planowane prace wraz z kosztami, kluczowymi wskaź-
nikami, planem korzystania z zasobów i ramami czasowymi. W zależności od poziomu
57
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin