synteza cz1.pdf

(2436 KB) Pobierz
Dźwięk i muzyka w systemach
komputerowych
Metody syntezy dźwięku
Sebastian Wroński
- proces, którego celem jest
generowanie sygnału fonicznego, oraz tworzenie
barw (brzmień) na podstawie zdefiniowanych
parametrów. Parametry te określają charakterystykę
widmową oraz amplitudową dźwięku.
Cele syntezy :
Poszukiwanie nowych, interesujących brzmień, nie
stosowanych do tej pory w muzyce.
Kryterium: efekt brzmieniowy
Przykład: synteza subtraktywna
Naśladowanie brzmień rzeczywistych instrumentów
muzycznych.
Kryterium: wierność brzmienia
Przykład: synteza addytywna, modelowanie fizyczne
Synteza dźwięku :
• analogowa
• hybrydowa (analogowo-cyfrowa)
• cyfrowa
– sprzętowa (urządzenia)
– programowa
Monofoniczne (jednogłosowe)
• odtwarzają tylko jeden dźwięk o ustalonej wysokości w danej chwili
Polifoniczne (wielogłosowe)
• odtwarzają jednocześnie kilka dźwięków o różnej wysokości (akordy)
Jednobrzmieniowe
• jeden instrument w danej chwili (np. fortepian)
Wielobrzmieniowe
• możliwość gry kilkoma brzmieniami naraz
(np.fortepian i kwartet smyczkowy)
Historia
Pierwszy instrument elektromechaniczny - Telharmonium (1897)
Thaddeus Cahill – patent w 1897
145 generatorów prądu zmiennego generujących sygnał o różnych
częstotliwościach. Masa ponad 200 ton, rozmiary przekraczające 18
metrów.
Wirnik pojedynczego generatora dochodził do 1 m długości i 30 cm
średnicy. Nacięte rowki o różnej geometrii powodowały generowanie
oprócz częstotliwości głównej także składowych harmonicznych
Był wzorem do budowy klasycznych organów Hammonda (1935)
Historia
1930 – Freidrich Trautwein - instument Trautonium
Oscar Sala
1915 – Lev Termen – instument "Theremin„
JM Jarre Theremin
Memories Gdańsk
2005
1956 – Harry Olsen and Hebert Belar – RCA Mark I , RCA
MARK II - pierwszy sequencer
Zgłoś jeśli naruszono regulamin