Dziś Płock to miasto Orlenu, a kiedyś Bizona.pdf

(805 KB) Pobierz
Dziś Płock to miasto Orlenu. Kiedyś - Bizona - portalplock.pl
www.portalplock.pl
WIADOMOŚCI
Dziś Płock to miasto Orlenu. Kiedyś - Bizona
21:25, 05.09.2012 | MR
10
Z propozycją nazwania płockiej ulicy imieniem Fabryki Maszyn Żniwnych wystąpił
radny Lech Latarski. My natomiast przypominamy historię fabryki i jej Bizona,
legendy kombajnów zbożowych, która narodziła się właśnie w Płocku. To było coś!
Zgodnie z propozycją radnego i pracowników słynnego płockiego zakładu, imię dawnej
płockiej fabryki produkującej kombajny zbożowe mogłaby nosić dotąd nienazwana uliczka
na terenie hal produkcyjnych po nieistniejącym zakładzie. Zdaniem Lecha Latarskiego i
pracowników FMŻ, fabryka jako jedyny polski producent kombajnów zbożowych i innych
maszyn rolniczych, której tradycje sięgają lat 70. XIX wieku, zasługuje na upamiętnienie w
ten sposób.
https://portalplock.pl/pl/11_wiadomosci/2428_dzis-plock-to-miasto-orlenu-kiedys-bizona.html
1
Dziś Płock to miasto Orlenu. Kiedyś - Bizona - portalplock.pl
Jak podaje Jerzy Stefański w "Płocku od A do Z", do wybuchu wojny w Płocku działały trzy
zakłady produkujące maszyny i narzędzia rolnicze: M.S. Sarny, M. Marguliesa i P.
Urbańskiego, potem okupant połączył je w jedno przedsiębiorstwo zatrudniające ok. 600
pracowników. Zaraz po wojnie remontowano tam maszyny rolnicze, potem stopniowo
uruchamiano produkcję wozów konnych, kieratów, młockarni bębnowych i wialni. We
wrześniu 1948 r. w płocku powstała Fabryka Maszyn Żniwnych. Zaczęła ambitnie, bo od
produkcji pierwszych w Polsce żniwiarek konnych, a już sześć lat później w wybudowanej
przy Otolińskiej hali Fabryka Maszyn Zniwnych imienia - a jakże - Marcelego Nowotki, zaczęła
produkować wzorowane na radzieckich samobieżne kombajny zbierające zboże - ŻMS-4. Od
1954 do lat 70. z FMŻ, polskiego monopolisty o ogromnje nawet w skali europejskiej
zdolności
produkcyjnej,
wyszło
Ale
ok.
pod
19
tys.
kombajnów
lat
60.
-
ŻMS
było
i
już
znacznie
mniejsze
nowocześniejszych
„Vistuli”.
koniec
widać
coraz
zainteresowanie produkowanymi w FMŻ kombajnami, zaczęto mówić o zakończeniu
działalności produkcyjnej i zastąpieniu jej importem. W płockiej fabryce miały być
produkowane urządzenia do obór. I wtedy właśnie nadszedł ON. Bizon - to było coś.
Legendarne Bizony, choć lata blasku i świetności mają już dawno za sobą, wciąż dzielnie
pracują polskich polach. A płocczanie nie wspominają ich inaczej jak tylko z rozrzewnieniem i
niekłamaną dumą. Bo ogromne maszyny zrodzone nie gdzie indziej jak właśnie w Płocku,
sławiły nasze miasto wśród rolników nie tylko w całej Polsce i Europie, ale i na innych
kontynentach.
Skąd się wziął Bizon? - Szukaliśmy nazwy, która odzwierciedlałaby siłę, potęgę i wydajność
tej olbrzymiej maszyny, więc wymyśliliśmy Bizona, to jeden z największych ssaków.
Umieściliśmy ją na prototypie i tak zostało -opowiadał nam główny konstruktor ówczesnej
pracowni FMŻ, Bolesław Rostowski. - W początkach lat 70. konieczne było zastąpienie
przestarzałego budowanego na wzorach radzieckich kombajnu Vistula, cechującego się zbyt
małą wydajnością, przestarzałą konstrukcją i dużą awaryjnością. Bizon miał być według
ambitnych założeń płockich konstruktorów i technologów dwukrotnie wydajniejszy
(wydajność mierzy się ilością zebranych w ciągu dnia hektarów) i poziomem technicznym
dorównującym współczesnym kombajnom zachodnim. To wszystko w pełni się udało. Bizon
wyróżniał się zwłaszcza hydraulicznym wspomaganiem układu kierowniczego (wówczas
jeszcze mało rozpowszechnionego nawet w samochodach), centralnym sterowaniem
hydraulicznym układami napędów i regulacji bez potrzeby opuszczania przez kombajnera
stanowiska kierowniczego i czasochłonnego przeregulowywania parametrów roboczych za
pomocą kluczy i młotka, i co bardzo ważne - wyeliminowaniem niewystarczającej jakości
krajowych części i zastąpienie ich najpierw częściami z importu, a potem produkcją według
zakupionej licencji. Dotyczyło to zwłaszcza pasów klinowych i elementów hydraulicznych.
Jak Bizon wygrał z władzą ludową
https://portalplock.pl/pl/11_wiadomosci/2428_dzis-plock-to-miasto-orlenu-kiedys-bizona.html
2
Dziś Płock to miasto Orlenu. Kiedyś - Bizona - portalplock.pl
Mimo że Bizon był nowoczesny, wytrzymały i wydajny, bił na głowę swoją poprzedniczkę, nie
od razu święcił tryumfy na polskich polach. Bolesław Rostowski wspomina, że władze PRL
rozważały wtedy inne scenariusze: myślały, żeby przerwać produkcję w Płocku i postawić na
import. Do wyboru były dwa warianty: można było zastąpić Vistulę albo nowo
opracowywanymi w ZSRR kombajnami o nazwie Niwa, albo również nowo opracowywanymi,
tyle że w NRD, kombajnami E512. O Bizona trzeba było stoczyć prawdziwą batalię. - Mimo
silnie popieranej przez władze koncepcji radzieckiej, doszło do trójstronnych badań, w
których udział wziął również nasz kombajn i… prototypy Bizona okazały się zdecydowanie
najlepsze - opowiada inżynier. - Polskie rolnictwo przyjęło Bizona bardzo pozytywnie, więc
decyzja władz PRL mogła być już tylko jedna. Sukces rozgłoszony przez media stał się
wydarzeniem krajowym owych lat. Posypały się wyrazy uznania, nagrody, a Bizon stał się
symbolem sukcesu nie tylko technicznego, ale i politycznego. Dziś Płock to miasto Orlenu,
wtedy było to miasto, w którym produkowano Bizona.
Po przełomie załamała się sprzedaż kombajnów, zmalała ich produkcja, fabryka zaczęła
ledwo wiązać koniec z końcem . Jak podaje Stefański, w 1992 r. wpadła w długi, by ratować
majątek założono spółkę „Bizon” mającej na celu porozumienie z głównymi wierzycielami, jej
prezesem został Janusz Majchrzak, wieloletni technolog w fabryce. Nie udało się jednak
zamienić długów na udziały w spółce, a w 1993 r. New Holland Bizon została sprzedana
włoskiemu FIAT-owi. Potem próbowano ratować fabrykę, powołano spółkę Maszyny Żniwne.
Trzy lata później powodu zadłużenia postawiono ją w stan likwidacji, a w 1998 r. sąd ogłosił
upadłość przedsiębiorstwa. Proces upadłościowy zakończył się w 2001 r. (rok wcześniej
zlikwidowano Maszyny Żniwne). Teraz kombajny produkuje w Płocku Case New Holland
(CNH Polska).
A Bizon? Pierwszy egzemplarz serii nie został sprzedany, producent przechowywał go jako
pamiątkę po dawnych czasach. Jednak jak podaje portal kombajny.info, nowy właściciel
oddał go za złom. Bizon przetrwał jednak na polskich polach i… w piosence Kabaretu Tey.
Archiwalne fotogra e pochodzą z pro lu FMŻ na Facebooku, publikujemy je dzięki
uprzejmości jego twórców.
Więcej ciekawych zdjęć zobacz
tutaj>>
(http://www.facebook.com/kombajnyFmz#!/kombajnyFmz)
https://portalplock.pl/pl/11_wiadomosci/2428_dzis-plock-to-miasto-orlenu-kiedys-bizona.html
3
Dziś Płock to miasto Orlenu. Kiedyś - Bizona - portalplock.pl
https://portalplock.pl/pl/11_wiadomosci/2428_dzis-plock-to-miasto-orlenu-kiedys-bizona.html
4
Dziś Płock to miasto Orlenu. Kiedyś - Bizona - portalplock.pl
(MR)
KOMENTARZ
inż
Nóż się w kieszeni otwiera jak czytam, że pierwszy Bizon był przechowywany w fabryce a potem
tra ł na złom. W cywilizowanych krajach każda marka z tradycjami ma swoje muzeum i Bizon też
na takie zasługuje. Tyle jest hal po FMŻtach, wyremontować jedną i zrobić tam muzeum -
nowoczesne, multimedialne. To byłaby dopiero atrakcja turystyczna.
21:48, 05.09.2012
LL
podczas 6 miesięcznej wycieczki objazdowej po stanach, jadąc stanową drogą nr 85 z Charlotte do
Atlanty na wysokości Lavoni stały dwa Bizony wyprodukowane w Płocku. Próbowałem dowiedzieć
się czyje one są, ale babka na stacji benzynowej powiedziała że stoją one w tym miejscu od
kilkunastu lat:)
08:04, 06.09.2012
https://portalplock.pl/pl/11_wiadomosci/2428_dzis-plock-to-miasto-orlenu-kiedys-bizona.html
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin