SZKOŁA PSYCHOTERAPII
Materiały do zajęć
Materiały chronione prawem autorskim
Psychoterapia doświadczeniowa EFT(Emotion Focused Therapy)
(Leslie Greenberg i współpracownicy)
Uwagi wstępne
Psychoterapia doświadczeniowa EFT to jeden z nurtów współczesnej terapii humanistycznej. Łączy trzy podejścia: rogersowskie, gestaltowskie i egzystencjalne. Korzysta z osiągnięć współczesnej psychologii i neuronauki.
Podstawowym przedmiotem EFT jest praca ze świadomością klienta, koncentrująca się na subiektywnym doświadczeniu, promująca refleksję i rozwój poczucia sprawstwa. W centrum uwagi terapeuty znajdują się emocje klienta.
Zgodnie ze swoim integratywnym charakterem terapia doświadczeniowa identyfikuje dwie jakości, będące centralnymi źródłami zmiany: relację terapeutyczną i doświadczenie w trakcie psychoterapii. Charakterystyczny jest eksploracyjny styl wypowiedzi terapeuty i strategie zadaniowe.
1. Obecność jako warunek pełnego doświadczania („Jeśli w promieniu słońca, padającym między mną a klientem …”).
2. Jak człowiek doświadcza.
Rzeczywistość
Doświadczenie przedkontemplacyjne
Schematy emocjonalne
Symbolizacja
Reagujemy na bodziec zanim go zobaczymy. Myślący umysł jest ostrzeżony i poznaje w kontekście emocjonalnie ustanowionych celów.
3. Schemat emocjonalny – wzór do automatycznego przetwarzania doświadczenia. Nieświadoma metaorganizacja doświadczenia.
Znaczenie
Ciało
4. Wyróżniona rola emocji.
- Emocje mają charakter adaptacyjny.
- Są rezultatem automatycznej oceny sytuacji w relacji do potrzeb, celów zainteresowań.
- Emocja mówi:
Co jest ważne → Co mam robić → Kim jestem.
w danej sytuacji
- „Emocje nadają znaczenie treściom”
- Za każdą emocją stoi potrzeba, wyznaczająca kierunek działania.
- W terapii poznawczej: myślę → czuję
W terapii EFT: czuję → myślę
5. Formy reakcji emocjonalnych:
- pierwotne adaptacyjne- pierwotne dezadaptacyjne
- wtórne
- instrumentalne
6. Dysfunkcja jako problemy z doświadczeniem.
- dezadaptacyjne schematy emocjonalne, często aktywizowane przez minimalne bodźce. Wiążą się z traumą, niezakończonymi sprawami .
- niepełna symbolizacja ( np. racjonalizacja, projekcja, tłumienie)
- niemożność zintegrowania doświadczenia w całość o spójnych relacjach wewnętrznych = konflikt miedzy różnymi „głosami” (podstrukturami „ja”) (np. zaprzeczanie, wyparcie).
7. Praca terapeutyczna nad emocjami.
- Skupianie się na emocjach. Trzy style narracji klienta. Rola „czynnika 8”.
- Pobudzanie uczuć – „You have to feel it to heel it” i „No pain no gain”
- Nazywanie uczuć jako forma odreagowania. Badania Liebermanna.
- Wyrażanie emocji lepszym predyktorem sukcesu niż symbolizacja.
- Regulacja emocji.
- Transformacja emocji: A korektywne doświadczenie emocjonalne
B zmiana emocji emocją.
8. Dostęp do alternatywnej emocji w procesie zmiany.
Emocja wtórna
Emocja pierwotna dezadaptacyjna
Potrzeba
Emocja pierwotna adaptacyjna.
9. „Chcielibyśmy przestrzec terapeutów przed nadmiernym koncentrowaniem się na teorii, która może przesłonić bezpośrednie doświadczenie klienta”.
Elliot, Goldman, Watson, Greenberg
Ośrodek Pomocy i Edukacji Psychologicznej INTRA ul. Bajana 40, 01-904 Warszawawww.osrodekintra.pl
pi.anka