1. potęgi i pierwiastki - POTEGA O WYKLADNIKU NATURALNYM.pdf

(137 KB) Pobierz
POTĘGA O WYKŁADNIKU NATURALNYM
.......................................................................................
imię i nazwisko
klasa
gr.
.......................
A
str. 1/2
............................
data
1. Oblicz.
a)
5
2
5
b)
(−3)
5
3
c)
4
(−4)
2
d)
−2
4
8
2. Która nierówność jest prawdziwa?
A.
5
3. Oblicz.
a)
1
5
2
1
3
4
4
>
4
5
B.
12
1
8
1
>
12
6
C.
(−10)
9
<
(−10)
10
D.
(−0,7)
3
>
(−0,7)
7
− −
5
b)
4
7
2
4
2
7
+
4
7
2
c)
20
·
(−0,1)
3
0,1
·
20
3
d)
9
2
·
1
9
1
0
− −
9
·
(−9)
2
*4. Zapisz liczbę 25 w systemie dwójkowym.
5. Wojtek napisał najpierw liczbę 100, a potem wypisał kolejno liczby, tak że każda następna była 10 razy
większa od ostatnio napisanej. Wszystkich liczb było 12. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
Czwarta z napisanych liczb jest równa
10
5
.
Dziewiąta liczba napisana przez Wojtka jest
10
3
razy większa od
liczby szóstej.
Ostatnią liczbą napisaną przez Wojtka jest
10
12
.
Siódma liczba napisana przez Wojtka jest ośmiocyfrowa.
*6. Zapisz liczbę 20 w systemie trójkowym.
7. Ustal, jaki znak:
<
,
=
lub
>
należy wstawić w miejsce kropek.
a)
4
2
+ 4
2
+ 4
2
+ 4
2
. . .
4
3
b)
(−10)
·
(−10)
0
. . .
−10
0
c)
(−7)
0
7
0
. . .
0
7
d)
(−2)
0
0
2
. . .
−2
0
8. Uzasadnij równość:
(−3)
9
+ (−3)
9
+ (−3)
9
=
−3
10
9. Potęgę
6
4
można zapisać jako:
A.
6
·
4
B.
6
·
6
·
6
·
6
2 4
3
1
prawda
prawda
prawda
prawda
fałsz
fałsz
fałsz
fałsz
C.
4
·
4
·
4
·
4
·
4
·
4
otrzymamy liczbę:
D.
2
81
D.
64
10. Po obliczeniu wartości
A.
2
3
2
B.
16
81
C.
5
3
1
2
2
11. Wartość wyrażenia
4
·
A.
−2
B.
−14
7
3
·
5
0
wynosi:
D.
1
3
C.
2
1
12. Spośród liczb
(−0,2)
,
−2
3
A.
(−0,2)
7
,
(−2,75)
,
−1
4
C.
(−2,75)
0
0
3
4
największą jest:
3 4
B.
2
3
1 3
D.
−1
4
13. Wyrażenie
(−2)
·
(−2)
·
(−2)
·
(−2)
·
(−2)
·
(−2)
można zapisać w postaci:
A.
−2
6
B.
6
−2
C.
(−2)
6
D.
(−2)
·
6
Wybór zadań: Grzegorz Mikuszewski
Copyright c Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
a
14. Wyrażenie
A.
4
·
1
3
1
3
1
3
1
3
1
3
gr.
·
·
1
3
4
A
str. 2/2
·
można zapisać w postaci:
C.
81
1
B.
D.
1
3
4
15. Po podniesieniu liczby
−1
3
do kwadratu otrzymamy:
A.
−1
9
1
B.
−1
9
7
C.
1
9
7
D.
1
9
1
16. Wynikiem działania
−3
4
(−2)
3
·
4
jest:
A.
113
B.
−49
C.
−113
D.
−292
Wybór zadań: Grzegorz Mikuszewski
Copyright c Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
POTĘGA O WYKŁADNIKU NATURALNYM
.......................................................................................
imię i nazwisko
klasa
gr.
.......................
B
str. 1/2
............................
data
1. Oblicz.
a)
10
2
10
b)
(−5)
3
5
c)
7
(−7)
2
d)
−2
4
4
2. Która nierówność jest prawdziwa?
A.
9
3. Oblicz.
a)
− −
2
1
3
6
6
>
6
9
B.
(−7)
9
<
(−7)
11
C.
14
1
6
1
<
14
8
D.
(−0,6)
11
<
(−0,6)
12
+
1
2
2
b)
4
5
2
4
2
5
+
4
5
2
c)
10
·
(−0,2)
3
0,2
·
10
3
d)
6
2
·
1
6
1
0
− −
6
·
(−6)
2
*4. Zapisz liczbę 26 w systemie dwójkowym.
5. Wojtek napisał najpierw liczbę 100, a potem wypisał kolejno liczby, tak że każda następna była 10 razy
większa od ostatnio napisanej. Wszystkich liczb było 13. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
Piąta z napisanych liczb jest równa
10
6
.
Dziewiąta liczba napisana przez Wojtka jest
10
2
razy większa od
liczby siódmej.
Ostatnią liczbą napisaną przez Wojtka jest
10
13
.
Ósma liczba napisana przez Wojtka jest dziesięciocyfrowa.
*6. Zapisz liczbę 17 w systemie trójkowym.
7. Ustal, jaki znak:
<
,
=
lub
>
należy wstawić w miejsce kropek.
a)
2
6
+ 2
6
. . .
2
7
b)
−13 ·
(−13)
0
. . .
−13
0
c)
(−5)
0
0
5
. . .
−5
0
d)
(−9)
0
9
0
. . .
0
30
prawda
prawda
prawda
prawda
fałsz
fałsz
fałsz
fałsz
8. Uzasadnij równość:
(−3)
5
+ (−3)
5
+ (−3)
5
=
−3
6
9. Potęgę
3
5
można zapisać jako:
A.
5
·
3
B.
3
·
3
·
3
·
3
·
3
3
5
3
C.
5
·
5
·
5
D.
35
10. Po obliczeniu wartości
A.
3
125
otrzymamy liczbę:
D.
5
5
2
B.
1
5
4
C.
27
125
1 2
5
11. Wartość wyrażenia
25
·
A.
29
B.
9
C.
5
4
+ 4
·
5
0
wynosi:
D.
14
12. Spośród liczb
(−0,3)
,
2
4
A.
1
4
1 2
1
4
,
1
4
1
2
,
(2,25)
0
największą jest:
4
B.
(2,25)
0
C.
2
4
1 4
D.
(−0,3)
13. Wyrażenie
(−2)
·
(−2)
·
(−2)
·
(−2)
·
(−2)
można zapisać w postaci:
A.
−5
2
B.
(−2)
5
C.
2
5
D.
5
·
(−2)
Wybór zadań: Grzegorz Mikuszewski
Copyright c Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
a
14. Wyrażenie
A.
1
3
5
1
3
1
3
1
3
1
3
1
3
gr.
·
·
1
5
3
B
str. 2/2
·
·
można zapisać w postaci:
1
3
B.
C.
5
·
1
D.
243
15. Po podniesieniu liczby
−4
2
do kwadratu otrzymamy:
A.
16
4
1
B.
20
4
1
C.
−16
4
1
D.
−20
4
1
16. Wynikiem działania
−(−2)
3
3
4
·
3
jest:
A.
−235
B.
−251
C.
−219
D.
−267
Wybór zadań: Grzegorz Mikuszewski
Copyright c Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
POTĘGA O WYKŁADNIKU NATURALNYM
.......................................................................................
imię i nazwisko
klasa
gr.
.......................
C
str. 1/2
............................
data
1. Oblicz.
a)
6
2
6
b)
(−2)
5
2
c)
8
(−8)
2
d)
−3
3
9
2. Która nierówność jest prawdziwa?
A.
(−7)
7
<
(−7)
8
3. Oblicz.
a)
1
4
2
1
3
B.
10
7
6
>
7
10
C.
(−0,8)
9
>
(−0,8)
10
D.
19
1
8
1
<
19
10
− −
4
b)
2
5
2
2
2
5
+
2
5
2
c)
100
·
(−0,1)
3
0,1
·
100
3
d)
5
2
·
1
5
1
0
− −
5
·
(−5)
2
*4. Zapisz liczbę 21 w systemie dwójkowym.
5. Wojtek napisał najpierw liczbę 100, a potem wypisał kolejno liczby, tak że każda następna była 10 razy więk-
sza od ostatnio napisanej. Wszystkich liczb napisanych przez niego było 12. Oceń prawdziwość poniższych
zdań. Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
Czwarta z napisanych liczb jest równa
10
4
.
Dziewiąta liczba napisana przez Wojtka jest
10
2
razy większa od
liczby siódmej.
Ostatnią liczbą napisaną przez Wojtka jest
10
12
.
Piąta liczba napisana przez Wojtka jest siedmiocyfrowa.
*6. Zapisz liczbę 16 w systemie trójkowym.
7. Ustal, jaki znak:
<
,
=
lub
>
należy wstawić w miejsce kropek.
a)
4
5
+ 4
5
+ 4
5
+ 4
5
. . .
4
6
b)
−15 ·
(−15)
0
. . .
−15
0
c)
(−2)
0
0
7
. . .
−2
0
d)
(−8)
0
8
0
. . .
0
16
8. Uzasadnij równość:
(−5)
3
+ (−5)
3
+ (−5)
3
+ (−5)
3
+ (−5)
3
=
−5
4
9. Potęgę
5
6
można zapisać jako:
A.
6
·
6
·
6
·
6
·
6
10. Po obliczeniu wartości
A.
4
B.
12
9
prawda
prawda
prawda
prawda
fałsz
fałsz
fałsz
fałsz
B.
56
4 3
3
64
27
C.
6
·
5
D.
5
·
5
·
5
·
5
·
5
·
5
otrzymamy liczbę:
D.
64
3
2
C.
11. Wartość wyrażenia
6
0
·
9
4
·
A.
5
B.
8
C.
50
0
1
3
1
2
wynosi:
D.
−4
,
(−5)
,
(0,9)
C.
(−5)
4
4
3
12. Spośród liczb
(5,79)
,
1
5
A.
(5,79)
0
największą jest:
D.
(0,9)
3
B.
1
5
1 3
13. Wyrażenie
(−5)
·
(−5)
·
(−5)
·
(−5)
·
(−5)
można zapisać w postaci:
A.
5
·
(−5)
B.
(−5)
5
C.
5
−5
D.
5
5
Wybór zadań: Grzegorz Mikuszewski
Copyright c Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Zgłoś jeśli naruszono regulamin