Smoła M., Maria Ossowska.pdf
(
3104 KB
)
Pobierz
MARIA
SMOłA
MARIA OSSOWSKA
I.
DZIEŁA.
Pełna
bibliografia
prac
Marii
Ossowskiej
(oprać,
przez
Ma
rię
Smołę)
znajduje
się
w
książce
Maria
Ossowska
o
człowieku,
moralności
i
nauce.
Miscelanea.
Warszawa
1983;
obejmuje
196
pozycji.
Tutaj
wymie
niam
tylko
publikacje
książkowe
i
przekłady
(podaję
daty
pierwodruków).
Wzór
obywatela
w
ustroju
demokratycznym.
Warszawa
1946;
Podstawy
nauki
o
moralności.
Warszawa
1947;
Motywy
postępowania.
Z
zagadnień
psychologii
moralności.
Warszawa
1949;
Moralność
mieszczańska.
Łódź
1956;
O
pewnych
przemianach
etyki
walki.
Warszawa
1956;
Tłumaczenie:
J.
St.
Mili:
Utylitaryzm,
w:
Utylitaryzm.
O
wolności.
Warszawa
1959;
Socjo
logia
moralności.
Zarys
zagadnień.
Warszawa
1963;
Toż:
wyd.
2
popr.
i
roz
szerz.;
dodano
jako
aneksy
kilka
wcześniej
publikowanych
artykułów,
War
szawa
1969;
Myśl
moralna
Oświecenia
angielskiego
.Warszawa
1966;
Normy
moralne.
Próba
systematyzacji.
Warszawa
1970;
Social
Determinants
of
Mo
rał
Ideas.
Philadelphia
1970;
Ethos
rycerski
i
jego
odmiany.
Warszawa
1973.
II.
WAŻNIEJSZE
OPRACOWANIA
(w
porządku
chronologicznym).
J.
Lande:
O
ocenach.
„KwartalnikFilozoficzny”
1948,
t.
XVII;
M.
Fritzhand:
O
sytuacji
w
etyce
polskiej.
„Myśl
Filozoficzna”
1952,
nr
3;
H.
Jankowski:
Społeczna
funkcja
twórczości,
etycznej
Marii
Ossowskiej.
„Etyka”
1966,
nr
1;
T.
Kotarbiński:
Działalność
i
postawa
Profesor Marii
Ossowskiej.
„Argu
menty”
nr
27,3
VII.
1966;
I.
Lazari-Pawłowska:
O
twórczości
Marii
Ossow
skiej.
„Studia
Filozoficzne”
1966,
nr
2;
M.
Łoś-Bobińska:
50
lat
pracy
nau
kowej
profesor
Marii
Ossowskiej.
„Więź”,
nr
67-70;
S.
Nowak:
Precyzja
i
pasja.
„Literatura”
20
VII
1972;
K.
Szaniawski:
Maria
Ossowska.
„Życie
Warszawy”
1966,
nr
149;
Zbiór
rozpraw
„Moralność
i
społeczeństwo”
skła
dają
w
darze
Profesor
Marii
Ossowskiej
uczniowie
i
przyjaciele
dla
uczczenia
pięćdziesięciolecia
Jej
pracy
naukowej.
Moralność
i
społeczeństwo.
Księga
Jubileuszowa
dla
Marii
Ossowskiej.
Warszawa
1969.
M.
Jasińska:
Maria
Ossowska
(1896-1974).
„Nowa
Szkoła”
1974,
nr
11;
K.
Kiciński:
Wartości
i
człowiek.
„Polityka”
24
VIII
1974;
L.
Kołakowski:
Zamiast
kwiatów
na
grób
Pani
Marii.
„Kultura”
(Paryska)
1974,
nr
10;
E.
No
wicka:
Maria
Ossowska.
„Kultura”
25
VIII1974;
S.
Pacuła:
Maria
Ossowska.
„Kierunki”
1974,
nr
36;
K.
Szaniawski:
Poznanie
i
troska
o
wartości.
„Lite
ratura”
22
VIII
1974;
J.
Karpiński:
Maria
Ossowska.
„Twórczość”
1975,
nr
2;
J.
Karpiński:
Maria
Ossowska
o
normach
moralnych.
„Więź”
1975,
nr
6;
I.
Lazari-Pawłowska:
Maria
Ossowska
jako
badacz
moralności.
„Studia
Filozoficzne”
1975,
nr
12;
I.
Reszke:
Maria
Ossowska
(26
11896-13
VIII
Maria
Ossowska
129
1974).
„Studia
Socjologiczne”
1975,
nr
2;
Z.
Ziembiński:
Koncepcje
etyczne
Marii
Ossowskiej.
„Nurt”
1975,
nr
2;
„The
Polish
Sociological
Bulletin”
1977,
nr
3-4,
poświęcony
Marii
Ossowskiej:
K.
Kiciński:
Maria
Ossowska
as
Sociologist
of
Morality,
K.
Kiciński:
Two
Functions
ofMorality
(poglądy
Marii
Ossowskiej)',
J.
Kurczewska:
A
Study
of
Ethos
as
History
of
Ideas',
J.
Kurczewski:
Scientific
Functonalism
(poglądy
Marii
Ossowskiej)’
E.
Ney-
,
man:
Homo
Moralis
(poglądy
Marii
Ossowskiej)',
E.
Nowicka:
The
Study
of
Morality
and
the
cultural
Antropology
in
the
Works
by
Maria
Ossowska’
,
S.
Zaniecki:
Koncepcja
nauki
w
szkole
lwowsko-warszawskiej.
Wrocław-
-Warszawa-Kraków-Gdańsk
1977,
s.
183-189;
J.
Karpiński:
Marii
Ossows
kiej
socjologia
moralności
z
metodologicznego
punktu,
widzenia.
„Etyka”
1979,
nr
17;
J.
Kurczewski:
Biogram
Maria
Ossowska.
„Polski
Słownik
Biograficzny”.
Wrocław
1979,
t.
24/3;
K.
Kiciński,
posłowie
w:
Maria
Ossowska
o
człowieku moralności
i
nauce.
Miscelanea,
1983.
K.
Kiciński:
Marii
Ossowskiej
socjologia
moralności
(Analiza
wybranych
problemów),
w:
Socjologia
moralności
(red.
K.
Kiciński),
Warszawa
1984,
s.
9-56;
J.
Kur
czewski:
Marii
i
Stanisława
Ossowskich
koncepcja
ekspresji.
„Kultura
i
Spo
łeczeństwo”
1984,
nr
4;
P.
J.
Smoczyński:
Maria
Ossowska:
w
dziesiątą
rocznicę
śmierci.
„Ruch
Filozoficzny”
1986,
nr
3-4;
J.
Szacki:
Środowisko
socjologów
warszawskich,
w:
Nauka
i
Szkolnictwo
Wyższe
w
Warszawie.
Warszawa
1987;
K.
Szaniawski:
Portret
Marii
Ossowskiej,
w:
Obecność.
Leszkowi
Kołakowskiemu
w
60
rocznicę
urodzin.
Londyn.
„Aneks”
1987;
Wątki
polityczne
w
pracach
Marii
i
Stanisława
Ossowskiech.
Praca
zbioro
wa
pod
red.
O.
Sochackiego.
Gdańsk
1999.
Artykuły:
K.
Krzemiński:
„Zło”
kapitalizmu
i
„dobro”
socjalizmu
w
demokratycznych
projektach
Ossows
kich’,
A.
G.
Matejko:
Ossowscy
w
komunistycznej
Warszawie
-
po
prostu
ludzie
dobrzy
i
mądrzy',
R.
Dyoniziak:
Pasje
intelektualne
Marii
i
Stanisława
Ossowskich:,
W.
Misztal:
Maria
Ossowska:
moralność
w
totalitaryzmie',
W.
Wą-
siarski:
Maria
Ossowska
w
obronie
fundamentów
społeczeństwa
otwartego;
A.
Podgórecki:
Ossowska
Maria,
w:
Encyklopedia
Socjologii,
t.
3,
s.
40-42,
Warszawa
2000.
(Niektóre
dane
zostały
zaczerpnięte
z
Systemu
Informacji
Socjologicznej
opracowanej
przez
Różę
Sułek,
Biblioteka
ISNS
w
Warszawie).
III.
SZKIC
BIOGRAFICZNY.
Maria
Jadwiga
Ossowska
z
domu
Nie-
dźwiecka
urodziła
się
16
stycznia
1896
roku
w
Warszawie
jako
córka
Kazi
mierza
i
Aleksandry
z
Otwinowskich.
Miała
dwóch
braci
i
siostrę.
Uczyła
się
na
pensji
p.
Walickiej,
maturę
zdawała
w
Krakowie,
ponieważ
szkoły
w
Kon
gresówce
nie
miały
odpowiednich
uprawnień.
Rodzice
należeli
do
pierwszego
pokolenia
zubożałej
szlachty,
zmuszo
nej
do
szukania
w
miastach
pracy
zarobkowej.
Kazimierz
Niedźwiecki
brał
udział
w
Powstaniu
Styczniowym;
po
jego
upadku,
zrażony
do
romantycz
130
Maria
Ossowska
nych
ideałów,
podjął
studia
na
Wydziale
Matematyczno-Przyrodniczym
Szko
ły
Głównej
w
Warszawie.
W
domu
Niedźwieckich
znajdował
się
bogaty
zbiór
książek
gromadzonych
pod
kątem
zainteresowań
ojca.
Były
to
więc
książki
o
charakterze
pizyrodniczo-matematycznym.
Maria
korzystała
chętnie
z
oj
cowskiej
biblioteki,
jak
później
mówiła
-
książki
te
uzupełniały
jej
wiedzę
hu
manistyczną.
Jednak
największe
wrażenie
wywarło
na
niej
dzieło
Ernsta
Haeckla.
Zarysfilo
zofii
monistycznej.
Postanowiła
studiować
filozofię,
ale
ro
dzice
nie
wyrażali
zgody
na
jej
wyjazd
za
granicę
(jak
to
zrobili
jej
starsi
bra
cia).
Rodzice
w
ogóle
byli
przeciwni
dalszemu
kształceniu
się
córki
uważa
jąc,
że
właściwym
powołaniem
kobiety
jest
zamążpójście.
W
1915
r.
okupa
cyjne
władze
niemieckie
zezwoliły
na
otwarcie
w
Warszawie
polskiego
Uniwer
sytetu.
W
tym
samym
roku
Maria
Niedźwiecka
wstąpiła
na
Wydział
Filozo
ficzny,
gdzie
była
jedną
z
nielicznych
dziewcząt
Podjęła
działalność
w
Kole
Naukowym
Studentów
Filozofii;
została
wybrana
jego
pieiwszym
prezesem.
Studia
wspomina
jako
okres
pasjonujących
przeżyć
intelektualnych.
Jej
nauczycielami
byli
wybitni
filozofowie
-
przedstawiciele
szkoły
Iwowsko-
-
warszawskiej:
Władysław
Tatarkiewicz,
Jan
Lukasie
wicz,
a
w
następnych
latach
także
Tadeusz
Kotarbiński,
który
w
1918
roku
zainaugurował
pracę
na
Uniwersytecie
Warszawskim
wykładem
O
wielkiej
i
małej
filozofii.
W
1919
roku
jeszcze
podczas
studiów
Maila
Niedźwiecka
zadebiutowała
jako
autor
ka
recenzją
z
książki
W.
Tatarkiewicza
O
bezwzględności
dobra.
W
owym
czasie
studiowało
się
na
Uniwersytecie
swobodnie,
bez
egzaminów;
pierw
szym
oficjalnym
egzaminem
jaki
złożyła
w
1921
roku,
był
egzamin
doktor
ski
na
podstawie
pracy
pt.
Zarys
aksjologii
stoickiej
pisanej
pod
kierunkiem
Jana
Łukasiewicza.
Fragmenty
tej
pracy
ukazały
się
w
„Przeglądzie
Filozo
ficznym”
w
1923
roku
(redaktor
zażądał
dokonania
skrótów,
tak
aby
całość
zmieściła
się
w
jednym
numerze
pisma).
Po
uzyskaniu
doktoratu
Maria
Niedźwiecka
kontynuowała
naukę
na
paryskiej
Sorbonie.
W
czasie
pobytu
we
Francji
nawiązała
kontakt
listowny
z
Bertrandem
Russellem
i
na
jego
zaproszenie
odwiedziła
go
w
Londynie.
Znajomość
tę
podtizymywała
tak
że
w
późniejszych
latach.
Po
powrocie
do
kraju
została
starszym
asystentem
pizy
Seminarium
Filozoficznym
UW
(na
tym
stanowisku
pracowała
do
1928
roku).
W1924
roku
poślubiła
Stanisława
Ossowskiego,
z
któiym
pizyjaźniła
się
od
początku
studiów.
W
1927
roku
Ossowscy
zaangażowali
się
w
działalność
Stowarzyszenia
„Szklane
Domy”,
założonego
pizez
członków
Warszawskiej
Spółdzielni
Mieszkaniowej
na
Żoliborzu,
gdzie
w
tym
czasie
zamieszkali.
Uczestniczyli
m.
in.
w
akcji
oświatowej,
prowadząc
wykłady
na
kursach
Wol
nej
Wszechnicy
Robotniczej.
W
latach
1929-1933
Ossowska
wykładała
psychologię
i
pedagogikę
na
Wyższych
Kursach
Nauczycielskich.
Działała
Maria
Ossowska
131
też
w
Towarzystwie
Filozoficznym
Polskim,
w
Towarzystwie
Psychologicz
nym,
w
Kole
Naukoznawczym
Kasy
im.
Mianowskiego.
W
latach
1925-1931
opublikowała
kilka
prac
z
zakresu
semantyki;
na
ich
podstawie
habilitowała
się
w
1932
roku.
W
1933
została
docentem
Uniwersytetu
Warszawski
wg
o.
W
owych
czasach
w
Polsce
nie
była
to
płatna
posada,
chociaż
od
docenta
wymagano
określonej
liczby
wykładów
w
ciągu
roku
akademickiego.
W
latach
1933-1935
oboje
Ossowscy
przebywali
w
Anglii
(Londyn,
Ox-
ford,
Cambridge)
na
stypendium
naukowym
Fundacji
Kultury
Narodowej.
Maria
Ossowska
uczestniczyła
w
seminariach:
antropologicznym
-
prowa
dzonym
przez
Bronisława
Malinowskiego
i etycznym
-
prowadzonym
przez
George
Moore’a,
twórcę
brytyjskiej
szkoły
filozofii
analitycznej.
W
tym
okresie
zarysowują
się
zręby
jej
pierwszej
książki
(Podstawy
nauki
o
moral
ności),
poświęconej
opracowaniu
programu badań
nad
moralnością.
Będzie
nad
nią
pracowała
przez
8
lat.
W
1935
roku
Maria
i
Stanisław
Ossowscy
opublikowali
rozprawę
Nauka
o
nauce,
która
stanowiła
jedyne
ich
wspólne
dzieło.
Po
powrocie
z
Anglii
Maria
Ossowska
pracowała
zarobkowo
w
dziale
naukowym
Kasy
im.
Mianowskiego
oraz
w
redakcjach:
„Nauki
Polskiej”
i
„Or-
ganonu”.
W
okresie
1938-1939
była
redaktorem
pisma
„Szkoły
Wyższe”.
W
latach
okupacji
brała
udział
w
tworzeniu
i
działalności
Warszawskiego
Uniwersytetu
Podziemnego.
Jako
jedna
z
pierwszych
pracowników
nauko
wych
UW,
bo
już
w
grudniu
1939
roku,
uruchaomiła
we
własnym
mieszka
niu
tajny
komplet.
Organizowała
także
pomoc
dla
osób
zagrożonych
ze
względu
na
swoją
działalność
lub
żydowskie
pochodzenie.
Po
powrocie
Ossowskiego
ze
Lwowa
wraz
z
nim
włączyła
się
w
prace
Rady
Pomocy
Żydom,
działającej
pod
kryptonimem
„Zegota”;
mieszkanie
Ossowskich
stało
się
„ogniwem”
RPŻ,
tj.
lokalem,
w
którym
przebywały
czasowo
osoby
pochodzenia
żydowskiego.
Jednocześnie
w
innym
pokoju
odbywały
się
za
jęcia
dydaktyczne.
W
1943
Ossowska
opublikowała
w
wydawnictwie
pod
ziemnym
(„W
świetle
dnia”)
artykuł
Z
etyki
stosunków
merkantylnych,
a
w
1944
Wzór
demokraty.
Na
początku
1944
roku
gestapo
aresztowało
jedną
ze
studentek
-
Hannę
Czaki,
łączniczkę
AK,
która
przewoziła
zaszyfrowane
dokumenty;
wkrótce
została
rozstrzelana.
Niedługo
po
tym
Ossowscy
otrzymali
ostrzeżenie
z
pod
ziemia
akowskiego,
że
został
na
nich
wydany
wyrok
śmierci
przez
jedno
z
tajnych
ugrupowań
skrajnie
nacjonalistycznych.
Oba
te
wydarzenia
skło
niły
ich
do
opuszczenia
Warszawy
i
zamieszkania
w
Legionowie,
skąd
do
jeżdżali
na
zajęcia
ze
studentami.
Wybuch
Powstania
Warszawskiego
odciął
ich
na
długo
od
miejsca
zamieszkania.
Podczas
Powstania
zniszczone
zostały
zbiory
etyczne
i
archiwa
naukowe
Ossowskiej.
Ocalenie
przygotowanych
do
132
Maria
Ossowska
druku
Podstaw
nauki,
o
moralności
oraz
częściowo
już
opracowanych
Moty
wów
postępowania
zawdzięczać
należy
Stanisławowi
Lorentzowi,
który
wy
wiózł
je
z
Warszawy.
W
latach
1945-1948
Maria
Ossowska
była
profesorem
nadzwyczajnym
w
specjalnie
dla
niej
utworzonej
Katedrze
Nauki
o
Moralności
na
Wydziale
Humanistycznym
Uniwersytetu
Łódzkiego.
W
1947
roku
ukazały
się
Pods
tawy
nauki
o
moralności.
Druk
książki
wykonano
w
Szwecji
„jako
dar
Rządu
Szwedzkiego
dla
odbudowy
kultury
w
Polsce”.
W
1947
roku
Ossowska
otrzymała
za
swoją
działalność
okupacyjną
„Medal
Zwycięstwa
i
Wolności”,
a
rok
później
„Nagrodę
Towarzystwa
Naukowego
Warszawskiego”.
W
1949
roku
opublikowała
Motywy
postępowania.
Z
zagadnień
psychologii
moral
ności.
Od
1949
roku
wykładała
na
Uniwersytecie
Warszawskim
najpierw
jako
profesor
kontraktowy,
następnie
nadzwyczajny,
jako
kierownik
Seminarium
Historii Obyczajów
i
Doktryn
Moralnych
na
Wydziale
Humanistycznym.
W
1951
roku
jej
Katedra
została
włączona
do
Katedry
Kultury,
w
ramach
której
Ossowska
prowadziła
Samodzielny
Zakład
Badan
nad
Dziejami
Norm
Moralnych.
W
latach
1952-1956
była
odsunięta
od
pracy
dydaktycznej
i
naukowej
na
Uniwersytecie.
W
1952
roku
ukończyła
książkę
Moralność
mieszczańska,
ale
opublikować
ją
mogła
dopiero
w
1956
roku.
W
paździer
niku
1956
przywrócono
jej
prawo
nauczania.
Objęła
wówczas
stanowisko
Kierownika
Katedry
Historii
i
Teorii
Moralności
na
Wydziale
Filozoficznym
UW,
na
którym
pracowała
aż
do
przejścia
na
emeryturę
w
1966
roku.
Jednocześnie
zatrudniona
na
pół
etatu
kierowała
Zakładem
Historii
i
Teorii
Moralności
IFiS
PAN.
Pensję
pobieraną
w
PAN
przeznaczała
na
stypendia
dla
uboższych
studentów,
działając
w
tej
sprawie
tak
dyskretnie,
że
„stypen
dyści”
na
ogół
nie
orientowali
się,
jakie
było
prawdziwe
źródło
otrzymywa
nych
pieniędzy
(w
1962
roku
została
zwolniona
z
IFiS
PAN
w
ramach
tzw.
„akcji
likwidacji
dwuetatowości”).
W
1957
roku
Maria
Ossowska
otrzymała
tytuł
naukowy
profesora
zwy
czajnego.
W
tym
samym
roku
otworzyła
na
Wydziale
Filozofiicznym
kon
wersatorium
etyczne,
które
prowadziła
przez
następne
16
lat.
W
końcu
lat
50.
brała
aktywny
udział
w
dyskusjach
Klubu
Krzywego
Koła
(m.
in.
wygłosiła
odczyt
Myśl
moralna
Karola
Marksa).
Uczestniczyła
także
w
pracach
orga
nizacyjnych
związanych
z
powołaniem
do
życia
Polskiego
Towarzystwa
Socjologicznego.
Podejmowała
próby
utworzenia
Sekcji
Socjologii
Moral
ności
w
ramach
Międzynarodowego
Towarzystwa
Socjologicznego.
Była
założycielką
i
wieloletnią
członkinią
Towarzystwa
Kultury
Moralnej.
W
1960
roku
prowadziła
wykłady
w
Barnard
College
Columbia
Univer-
sity
N.Y.
na
temat
Sociology
ofEthics.
W
1963
roku
wydała
książkę
Socjo
Plik z chomika:
myoxos
Inne pliki z tego folderu:
Podgórecki A., Maria Ossowska.pdf
(408 KB)
Smoła M., Maria Ossowska.pdf
(3104 KB)
Ossowska M., Wzór demokraty, 1992.pdf
(6198 KB)
Maria Ossowska.jpg
(29 KB)
Szaniawski K., Maria Ossowska.pdf
(2030 KB)
Inne foldery tego chomika:
!Video!
Artykuły
Biegański
Bocheński
Brzozowski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin