Martinez Margui L., et al., Serwisy..., (w) A. M. Sroka (red.), Polska..., s. 237-260.pdf

(983 KB) Pobierz
Instytut
Nauk
Politycznych
Uniwersytetu
Warszawskiego
w
Unii
Europejskiej
doświadczenia
i
perspektywy
POLSKA
i
HISZPANIA
Redakcja
naukowa:
Anna
M.
Sroka
Rubén
Darío
Torres
Kubrian
Warszawa
2012
O'-
i
Laura
Martínez
Murgui,
Juan
de
Dios Izquierdo
Collado
Serwisy
społecznościowe
jako narzędzie
ekspansji
usług
internetowych
na
przykładzie
Hiszpanii
Wstęp;
1.
Strategia
cyfrowa
dla
Unii
Europeskiej;
2.
Zastosowanie
strategii
europejskiej
i
sytuacja
ICT
w
Hiszpanii;
3.
Sytuacja
me­
diów
społecznościowych
w
Hiszpanii;
4.
Media
społecznościowe
w
hiszpańskich
firmach;
4.1.
Małe
i
średnie
przedsiębiorstwa;
4.2.
Spółki
objęte
indeksem
IBEX
35;
Podsumowanie
Wstęp
Unia
Europejska
realizuje
politykę
rozwijania
usług
ICT
(Tech­
nologie
Informacyjne
i
Komunikacyjne)
w
odpowiedzi
na
popyt
ze
strony
obywateli,
firm
i
administracji
publicznej,
traktując
je
jako
czynnik,
który
może
odegrać
decydującą
rolę
przy
wychodzeniu
z
obecnego
kryzysu
gospodarczego,
obejmującego
wszystkie
kraje
członkowskie.
W Hiszpanii
silnie
obecne
najważniejsze
dzisiaj
usługi
internetowe
-
media
społecznościowe.
W
niniejszym
artykule
przedstawiona
zostanie
geneza
rozwoju
portali
społecznościowych
w
Hiszpanii.
Zostanie
podjęta
próba
odpwiedzi
na
pytanie,
dlaczego
mimo
niewątpliwego
sukcesu
portali
społecznościowych
hiszpańskie
firmy
z
oporem
akceptują
media
społecznościowe
jako
narzędzie
ko­
munikacji
i
informacji
niezbędne
dla
dużej
części
sektora
przemy­
słowego
i
usługowego.
W
obliczu
sytuacji
gospodarczej,
w
jakiej
znajduje
się
kraj,
firmy,
przy
udziale
właściwych
i
efektywnych
po­
¡238
Laura
Martínez
Murgui,
Juan,
de
Dios
Izquierdo
Collado
lityk
publicznych,
powinny
zmienić
obniżającą
konkurencyjność
postawę.
1.
Strategia
cyfrowa
dla
Unii
Europeskiej
W
czasie ostatniej
hiszpańskiej
prezydencji
w
Radzie
Unii
Eu­
ropejskiej
przyjęto
Europejską
Agendę
Cyfrową,
reklamowaną
jako
jeden
z
głównych
filarów
strategii
„Europa
2020”1.
Ogólnym
ce­
lem
nowych
ram
strategicznych
jest
przyczynienie
się
do
wzrostu
gospodarczego
Europy
poprzez
maksymalizację
potencjału
ICT
dla
tworzenia
miejsc
pracy,
zrównoważonego
rozwoju
i
społecznej
integracji.
Strategiczna
redefinicja
oznacza
znaczący
zwrot,
który
można
podsumować
jako
zmianę
podejścia
w
porównaniu
ze
stra­
tegią
z
2010
r.2,
odejście
od
postrzegania
rozwoju
społeczeństwa
I
informacyjnego
jako
problemu
podaży
i
przejście
do
rozumienia
go
;
głównie
jako
problem
popytu.
Jest
to
zmiana
szczególnie
znacząca,
ponieważ
warunkuje
działania
podejmowane
zarówno
przez
UE,
!
jak
i
państwa
członkowskie
dla
dalszej
promocji
rozwoju
świata
cy­
frowego.
Należy
podkreślić,
że
w
Deklaracji
ministerialnej
przyję­
tej
w
Granadzie
19
kwietnia
2010
r.
UE
uznała
za
konieczne
przede
i
wszystkim
działania
w
zakresie
infrastruktury,
korzystania
z
Inter-
śnetu,
cyfrowych
praw
obywateli,
jednolitego
rynku
cyfrowego,
cy­
frowych
usług
publicznych
i
konkurencyjności
europejskiego
sek­
tora
ICT.
Spośród
głównych
celów
możemy
wyróżnić
pobudzanie
rozwoju
ultraszybkiej
sieci
nowej
generacji.
Jednocześnie
pobudza
się
konkurencję
i
finansowanie
przyszłej
sieci,
wspierając
inwesty­
cje
prywatne,
efektywne
i
zrównoważone
w
długim
horyzoncie
cza­
sowym,
udzielając
pomocy
publicznej
dla
otwartych
sieci
w
przy­
padkach,
gdy
jest
to
konieczne
i
właściwe.
Kolejnym
priorytetem
jest
wspieranie
zaawansowanego
zastoso­
wania
Internetu
w
ten
sposób,
by
zachowany
został
otwarty
charakter
1
http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/president/news/docunients/
pdf/20100303_l_es.pdf.
2
http
://europa.eu/legislation_summaries/information_society/
strategies/c
11328_
es.htm.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin