PP_2014_nr1_online.pdf

(1929 KB) Pobierz
1
nr 1, rok 2014
3
Kolegium Redakcyjne:
Redaktor Naczelny – dr hab. ROMAN LEPPERT, prof. nadzw. UKW
Redaktor tematyczny, sekretarz Redakcji
– dr RENATA BORZYSZKOWSKA
Redaktor statystyczny – dr hab. BARBARA CiżKOWiCZ,
prof. nadzw. UKW
Redaktor językowy (język polski) – mgr EWA iNdYKiEWiCZ
Redaktor językowy (język angielski) – mgr MONiKA ChOdYNA-
-SANTUS
prof. dr hab. diETRiCh BENNER
prof. dr hab. EWA FiLiPiAK
prof. dr hab. PETER GAvORA
prof. dr hab. BLANKA KUdLáCOvá
dr hab. AGNiESZKA GROMKOWSKA-MELOSiK
prof. Melinda PiERSON
prof. dr hab. BOGUSłAW ŚLiWERSKi
Czasopismo wydawane pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN
Rada Redakcyjna:
Komitet Redakcyjny:
Sławomir Kaczmarek (przewodniczący)
Zygmunt Babiński
Katarzyna domańska
Grzegorz Kłosowski
Andrzej Prószyński
Marlena Winnicka
Jacek Woźny
Ewa Zwolińska
Grażyna Jarzyna (sekretarz)
© Copyright by Wydawnictwo
Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
Bydgoszcz 2014
Recenzenci:
dr hab. Barbara Ciżkowicz prof. nadzw. UKW
prof. dr hab. Krzysztof Jakubiak, UG
dr hab. Roman Leppert prof. nadzw. UKW
dr hab. Marek Rembierz prof. nadzw. UŚ
Redaktor: Beata Królicka
iSSN 1897-6557
iSBN 978-83-8018-029-1
Projekt okładki: Monika Owieśna
Redakcja Przeglądu Pedagogicznego
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
instytut Pedagogiki
ul. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
www.przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl
Adres Redakcji:
Adres e-mail Redakcji:
przegladpedagogiczny@ukw.edu.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
(członek Polskiej izby Książki)
ul. Ogińskiego 16, 85-092 Bydgoszcz
tel./fax 52 32 36 729
e-mail: wydaw@ukw.edu.pl
Rozpowszechnianie: tel. 52 32 36 730
Poz. 1605. Ark. wyd. 18,2. Nakład 100 egz.
Skład i druk: Poligrafia UKW
II. Z badań
Jan Woleński: Szkoła Lwowsko-Warszawska z perspektywy historycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Teresa hejnicka-Bezwińska: Kulturowe uwarunkowania włączenia pedagogiki
w zakres zainteresowań Szkoły Lwowsko-Warszawskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stepan ivanyk: Szkoła Twardowskiego i ukraińskie szkolnictwo w Galicji pierwszego
czterdziestolecia XX wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Piotr Kostyło: Krytyka irracjonalizmu w Szkole Lwowsko-Warszawskiej i jej pedagogiczny wyraz . . . .
Ryszard Maciołek: Stosunek logiki do dydaktyki w poglądach niektórych przedstawicieli
Szkoły Lwowsko-Warszawskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Urszula Ostrowska: O wartościach ponadczasowych uniwersytetu w myśli
Kazimierza Twardowskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przemysław Zientkowski: Elementy pedagogiczne w poezji Tadeusza Kotarbińskiego . . . . . . . . . . . .
Krzysztof A. Wojcieszek: Praktyka dydaktyczna Profesor iji Lazari-Pawłowskiej
jako egzemplifikacja ideału opiekuna spolegliwego. Refleksje ucznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sławomir Sztobryn: Badania z zakresu historii filozofii wychowania w twórczości
Bogdana Nawroczyńskiego i Kazimierza Sośnickiego. Prekursorzy współczesnej historiografii
myśli pedagogicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Krzysztof Kamiński: Teoria wychowania państwowego Kazimierza Sośnickiego . . . . . . . . . . . . . . . .
Witold Brzeziński: Stefana Swieżawskiego ideał (kształcenia i wychowania)
historyka filozofii i jego związki ze Szkołą Lwowsko-Warszawską i jej ideałami . . . . . . . . . . . . . . . .
I. Studia i rozprawy
Spis treści
Piotr Gindrich: Kwestionariusz Wsparcia Edukacyjnego (KWE) – struktura i cechy psychometryczne
narzędzia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Ewa Wysocka, Katarzyna Tomiczek: Szkoła jako środowisko życia i codzienność ucznia – analiza
teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje percepcji i sposobu wartościowania szkoły przez uczniów . . 169
III. Dyskusje i polemiki
141
122
131
110
90
101
74
37
59
19
9
hanna Kostyło: internet jako przestrzeń indywidualnych wyborów życiowych . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Justyna Krajewska: Etyczne dylematy użytkowników portali i forów internetowych . . . . . . . . . . . . . 197
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin