Dzieci doświadczające przemocy rówieśniczej.pdf

(327 KB) Pobierz
Dzieci doświadczające przemocy
rówieśniczej
Joanna Węgrzynowska
Stowarzyszenie „Bliżej Dziecka”
W artykule opisano charakterystykę dzieci-ofiar przemocy rówieśniczej oraz różno-
rodne sposoby ich wspierania. Problem bullyingu w szkołach nie jest marginalny, np. 
w Polsce aż 10% uczniów doświadcza systematycznego dręczenia. Każde dziecko 
może doświadczyć przemocy rówieśniczej, jednak pewne czynniki szczególnie narażają 
dziecko na przemoc – część z nich związana jest z cechami dziecka, część może wyni-
kać ze sposobu wychowania czy sytuacji materialnej rodziny. Światowa Organizacja 
Zdrowia uznała przemoc rówieśniczą za jedno z największych zagrożeń dla zdrowia 
psychicznego dzieci i młodzieży. Do konsekwencji doświadczania przemocy należą 
m.in. trudności w koncentracji, obniżone poczucie własnej wartości, zaburzenia psy-
chosomatyczne, depresje, myśli samobójcze. U 33% dzieci doświadczających dręcze-
nia stwierdzono występowanie zespołu stresu pourazowego (PTSD). Konsekwencje 
dręczenia mogą objawiać się również w dorosłym życiu. Rodzice, przez kształtowanie 
umiejętności nawiązywania pozytywnych relacji z innymi, radzenia sobie z porażka-
mi oraz budowanie poczucia własnej wartości i asertywności, mogą przygotowywać 
dziecko do konstruktywnego funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz radzenia sobie 
z agresją. Jeśli jednak dziecko doświadcza dręczenia, potrzebuje aktywnego wsparcia 
zarówno ze strony rodziców, jak i nauczycieli. Działania personelu szkoły prowadzone 
w celu przerwania przemocy oraz uzupełnione przez indywidualne i grupowe formy 
wsparcia dziecka w szkole i poza nią (np. udział w zajęciach grupowych, treningach 
asertywności, psychoterapii) zwiększają szanse rozwiązania problemu.
S
łowa kluczowe
:
przemoc
,
dręczenie
,
bullying
,
czynniki ryzyka
,
Symptomy
,
konSekwencje
,
wSparcie
,
interwencja
,
trening aSertywności
Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 15 Nr 1 (2016)
9
DZIECI DOŚWIADCZAJĄCE PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
D
Skala zjawiska – ile dzieci doświadcza
dręczenia w szkole
o pionierów badań dotyczących przemocy rówieśniczej w szkole należy
szwedzki naukowiec Dan Olweus, który w latach 80. XX wieku prowadził
w Skandynawii szeroko zakrojone badania kwestionariuszowe wśród dzieci,
rodziców i nauczycieli. Jako pierwszy sformułował on precyzyjną definicję dręczenia
(ang.
bullying
) oraz wyznaczył granicę, od której kwalifikował uczniów jako ofiary
przemocy. Za ofiarę dręczenia uznawał dzieci, które na pytanie o częstotliwość do-
świadczania przemocy wybierały odpowiedź mieszcząca się w przedziale od
czasa-
mi
przez
raz w tygodniu lub częściej
do
kilka razy dziennie
. Według Olweusa (1993,
1998) ok. 9–10% uczniów jest ofiarami dręczenia w szkole, a 3% doświadcza drę-
czenia bardzo często – raz lub wiele razy w ciągu tygodnia.
Prace Olweusa zapoczątkowały szeroko zakrojone badania w innych krajach.
Okazało się, że w Wielkiej Brytanii aż 7% dzieci pada ofiarą dręczenia około raz
w tygodniu lub częściej (Whitney, Smith, 1993), w USA ten odsetek wynosi 8%
(Nansel, 2001), a najgorszy wynik odnotowano w Australii, gdzie 16% uczniów przy-
znało się do doświadczania przemocy raz w tygodniu (Rigby, 1998).
Z najnowszego raportu Instytutu Badań Edukacyjnych pt.
Bezpieczeństwo 
uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach
(Przewłocka, 2015) wynika, że nawet
co dziesiąte dziecko w polskich szkołach doświadcza dręczenia. Dręczeni uczniowie
najczęściej doświadczają agresji ze strony kolegów i koleżanek kilka razy w mie-
siącu (42%) lub kilka razy w tygodniu (39%), jednak co piąty mówi o codziennym
dręczeniu.
Odsetki ofiar w zależności od typu szkoły wyglądają następująco:
szkoły podstawowe (15%),
gimnazja (10%),
licea (6%),
szkoły zawodowe (7%)
technika (6%).
Czynniki ryzyka – co naraża dziecko na dręczenie
Najważniejszym czynnikiem ryzyka związanym z występowaniem
bullyingu
jest
trudna sytuacja interpersonalna w klasie. Klasy charakteryzujące się złymi sto-
sunkami między dziećmi, brakiem poczucia bezpieczeństwa uczniów, podziałami
10
www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl
Joanna Węgrzynowska
na wrogie podgrupy, odrzucaniem jednostek, panującym zamieszaniem i brakiem
skoncentrowania na lekcjach lub negatywnymi normami dotyczącymi traktowania
innych osób będą sprzyjać występowaniu przemocy. Rolland (2010, s. 16) uważa, że
niespokojna i niejasna atmosfera w klasie sprawia, iż uczniowie zmuszeni są do 
walki o pozycję, wpływ i przynależność do grupy, a agresja staje się jednym ze 
sposobów umożliwiających ich osiągnięcie. Jej ofiarą padają często rówieśni-
cy o niższej pozycji społecznej. Atmosfera ta jest szczególnie niebezpieczna dla 
uczniów, którzy na podstawie podstawowych wzorców wyniesionych z domu 
mają większe inklinacje do stania się sprawcami bullyingu w chwili, gdy „zezwo-
lą” na to stosowne okoliczności. Uczniowie tacy szybko łączą się we wspólnie 
podejmowanych krzywdzących działaniach wobec kolegów. 
Trudna sytuacja interpersonalna w klasie może sama w sobie stanowić pod-
stawę
bullyingu
. Do czynników dodatkowo zwiększających ryzyko występowania
dręczenia należą: brak zdefiniowanego modelu pracy nauczycieli podczas lekcji,
słaba współpraca kadry nauczycielskiej i słaba pozycja przywódcza wychowawcy
(Rolland, 1999).
W takich warunkach każde dziecko może stać się kozłem ofiarnym, jednak pew-
ne cechy i zachowania dziecka mogą szczególnie sprzyjać doświadczaniu przemocy,
stanowiąc tzw. indywidualne czynniki ryzyka.
Do najczęściej wymienianych czynników ryzyka związanych z cechami i zacho-
waniem dziecka (Olweus, 1993; O’Moore, Kirkham, 2001; Rigby, 2002; Roland,
1999; Smith, Sharp, 1994) należą m.in.:
wrażliwość;
nieśmiałość, niepewność i ostrożność w kontaktach z innymi;
słabe relacje z rówieśnikami, nieumiejętność nawiązywania przyjaźni;
lęk;
bierność, uległość, a szczególnie – brak umiejętności bronienia się w sytuacjach
przemocy;
płaczliwość;
niska samoocena;
negatywne nastawienie do stosowania przemocy;
słabość lub niska sprawność fizyczna (jeśli chodzi o chłopców).
Badacze wyodrębnili dwa typy ofiar przemocy – pasywne i prowokujące. Zestaw
powyższych cech charakteryzuje w głównej mierze tzw. ofiary pasywne, których
Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 15 Nr 1 (2016)
11
DZIECI DOŚWIADCZAJĄCE PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
dominującym rysem w przypadku chłopców jest połączenie bierności, lęku i słabości
fizycznej (Olweus, 1993). Rigby (2011) charakteryzuje ofiary pasywne jako bardziej
introwertyczne, ciche, lękliwe i nieszczęśliwe. Innym typem są ofiary prowokujące.
Dzieci te często mają problemy z koncentracją, są niespokojne i nadaktywne, za-
chowują się agresywnie, wytwarzają wokół siebie atmosferę irytacji i napięcia, mają
zmienne humory, przeszkadzają innym i zwykle nie mają kolegów (Olweus, 1993;
Rigby, 2002, 2011). Zachowanie tych uczniów może być odbierane przez większość
klasy (czy otoczenie) jako prowokujące i może powodować negatywne reakcje ze
strony innych.
Autorki polskiego raportu
Przemoc  w  szkol
e (Giza-Poleszczuk, Komendant-
Brodowska, Baczko-Dombi, 2011) podkreślają, że na dręczenie szkolne szczególnie
narażeni są ci uczniowie, którzy czują się osamotnieni, mają niewielu przyjaciół, są
przekonani, że w rzadko mogą liczyć na pomoc innych. Można jednak spojrzeć na
ten wynik z drugiej strony – jak na skutek doświadczania przemocy.
Część badaczy próbowała szukać przyczyn doświadczania przemocy przez dzieci
w szerszym kontekście, analizując wpływ rodziny i wychowania. Byrne (1993, 1997)
dowiódł, że pierworodne dzieci są częściej narażone na dręczenie i wyśmiewanie
przez rówieśników z powodu nadopiekuńczości rodziców. Podobną tezę wysunął
Olweus (1978) w stosunku do dręczonych chłopców, którzy według niego mogą
mieć bliższe i lepsze od przeciętnych stosunki z rodzicami. Wyniki późniejszych ba-
dań (Rican, 1995; Roland, 1999) nie pozwalają jednak jednoznacznie rozstrzygnąć,
czy ta nadmierna ochrona rodziców jest przyczyną
bullyingu
czy raczej konsekwen-
cją reakcji dorosłych na cierpienie dziecka.
Polskie badania wskazują na zupełnie inną tendencję. Zarówno według Gizy-
-Poleszczuk, Komendant-Brodowskiej i Baczko-Dombi (2011), jak i Przewłockiej
(2015) częściej ofiarami agresji rówieśniczej są ci uczniowie, którym brakuje wspar-
cia rodziców. Badaczki są zgodne co do korelacji między doświadczaniem przemo-
cy a sytuacją materialną ucznia. Uczniowie deklarujący, że sytuacja finansowa ich
rodziny jest gorsza od przeciętnej w klasie, wyraźnie częściej doświadczają różnych
form agresji, znacznie częściej też są ofiarami dręczenia szkolnego. Giza-Poleszczuk,
Komendant-Brodowska i Baczko-Dombi (2011) podkreślają, że zasadniczo ubożsi
uczniowie są bardziej narażeni na dręczenie niż uczniowie o przeciętnej sytuacji
finansowej. Wśród uczniów z rodzin najbiedniejszych niemal co piąty jest ofiarą
dręczenia.
Obecnie jako grupę szczególnego ryzyka wymienia się dzieci ze specjalnymi po-
trzebami edukacyjnymi (SPE). W tej grupie znajdują się m.in. dzieci niepełnosprawne
(z zaburzeniami ruchowymi, wzrokowymi, słuchowymi czy upośledzone umysłowo),
12
www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl
Joanna Węgrzynowska
z całościowymi lub sprzężonymi zaburzeniami rozwojowymi (np. autyzmem, zespo-
łem Aspergera), cierpiące na zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) lub
zaburzenia zachowania i emocji, przewlekle chore lub ze swoistymi trudnościami
w uczeniu się. Uczniowie z SPE nie stanowią jednorodnej grupy, nie ma też wielu
badań (szczególnie polskich) dotyczących zależności między dręczeniem a SPE, jed-
nak dostępne wyniki badań w większości pokazują, że osoby z SPE obciążone są
większym ryzykiem wiktymizacji.
O’Moore i Hillery (1989) przeprowadzili badanie w szkołach podstawowych,
w którym porównali pod kątem doświadczania przemocy rówieśniczej grupę cho-
dzących na zajęcia wyrównawcze dzieci z SPE z grupą dzieci (bez SPE), które na ta-
kie zajęcia nie uczęszczały. Okazało się, że wśród dzieci z SPE aż 12% doświadczało
częstego dręczenia (przynajmniej raz w tygodniu), podczas gdy w drugiej grupie było
tylko 7% takich dzieci.
Według badań Little (2004) oraz Hershkowitz, Lamba i Horowitz (2007) dzieci
z niepełnosprawnością intelektualną, dzieci z problemami w uczeniu się, jak i z trud-
nościami komunikacyjnymi są 2–3 razy bardziej narażone na ryzyko wykorzystania
(w tym seksualnego) niż dzieci określone jako prawidłowo rozwijające się. Plichta
(2010, s. 5) uważa, że „niektóre objawy towarzyszące czasem niepełnosprawności
można potraktować jako czynniki ryzyka w wiktymizacji. Są to m.in. brak siły fizycz-
nej, izolacja społeczna, zaburzone relacje z innymi”.
W wymienionych wyżej badaniach Little aż 75% matek dzieci z zespołem
Aspergera przyznało, że ich dziecko było uderzone przez rówieśników i dręczone
emocjonalnie.
Symptomy – jak rozpoznać, że dziecko jest dręczone
Dzieci rzadko informują dorosłych o sytuacjach przemocy. Coloroso (2004) wymie-
nia przyczyny stojące za milczeniem ofiar. Dzieci nie mówią o swojej sytuacji rodzi-
com i nauczycielom, gdyż:
wstydzą się, że są dręczone;
boją się zemsty sprawców, pogorszenia sytuacji;
myślą, że nikt im nie może pomóc, czują się bezradne;
nie wierzą, że ktoś im może pomóc;
dorośli mówili im, że dręczenie jest częścią okresu dojrzewania;
boją się, że dorośli zlekceważą ich problem;
nauczyli się w szkole, że „donoszenie” na rówieśników nie jest w porządku.
Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 15 Nr 1 (2016)
13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin