Poradnictwo dla opiekunów jako forma wspierania terapii dziecka wykorzystanego seksualnie.pdf

(291 KB) Pobierz
M
ONIKA
Z
IELONA
–J
ENEK
Instytut Psychologii, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Poradnictwo dla opiekunów
jako forma wspierania terapii
dziecka wykorzystanego seksualnie
W artykule przestawiona została propozycja pracy z opiekunami dziecka, które z powodu wykorzy-
stania seksualnego bierze udział w terapii. Sens proponowanej formy pracy zasadza się na idei stwo-
rzenia „wspierającego przymierza” z opiekunami na rzecz zmiany u dziecka. O ile przymierze tera-
peutyczne tworzone przez terapeutę i małego klienta ma pomóc w wypracowaniu zmiany — usu-
nięciu jego trudności, o tyle przymierze z opiekunami ma na celu wspomożenie dziecka w osiąganiu
tejże zmiany. Przedstawiany model pomocy składa się z dwóch, równolegle prowadzonych form: te-
rapii dziecka i poradnictwa dla jego opiekunów. Specyfika zaproponowanego modelu pomocy polega
na podporządkowaniu celów pracy z dorosłymi pracy terapeutycznej z dzieckiem. Podporządkowanie
to ma rzecz jasna charakter względny — zarówno praca z dzieckiem, jak i praca z opiekunami bierze
pod uwagę zasoby i możliwości dorosłych, ich gotowość do zmiany oraz kształtowane przez nich wa-
runki wychowawcze.
Zgłaszający się po pomoc dla swojego dziecka opiekunowie opisują często przy tym swoje trudności,
poczucie bezradności i bezsilności wobec problemów podopiecznego. Celem podejmowania pracy z ni-
mi jest takie ich wsparcie, by byli w stanie na co dzień, a także po zakończeniu profesjonalnej terapii,
pomagać własnemu dziecku w zmaganiu się z urazem. W artykule opisano podstawy teoretyczne
proponowanego modelu pomocy, cele pracy z opiekunami, sposoby ich realizacji. Materiał zilustro-
wany został przykładami.
Wprowadzenie
Praca terapeutyczna z dzieckiem jest pra-
cą specyficzną, która stawia przed pomaga-
jącym wysokie wymagania. M. Kościelska
(2000) zwraca uwagę,
że
wyjątkowe wy-
magania etyczne i konieczność szczególnej
wrażliwości moralnej przy pomaganiu dziec-
ku wynika ze specyficznych zagrożeń zwią-
zanych z tą pracą: znacznej przewagi pozycji
nad klientem, pokusy oskarżania otoczenia
o trudności dziecka i oferowania mu „cze-
goś lepszego niż dała mu rodzina”, wiązania
dziecka ze sobą i zaspokajania w tym kon-
takcie własnych potrzeb.
Kodeks Etyczno–Zawodowy Psychologa
(1992) wskazuje na konieczność specjalne-
go traktowania małoletniego klienta, szcze-
gólnego dbania o jego dobro i respektowania
jego praw, takich samych jak prawa dorosłe-
go klienta. W sytuacji naruszania ich przez
inne osoby lub instytucje Kodeks nakłada
na psychologa moralny obowiązek stania
w obronie praw dziecka.
96
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
M
ONIKA
Z
IELONA
–J
ENEK
• PORADNICTWO DLA OPIEKUNÓW JAKO FORMA WSPIERANIA TERAPII...
Wytyczne Kodeksu wskazują także,
że
psycholog powinien unikać w swej pracy
stwarzania ryzyka zagrożenia wartości ce-
nionych przez jego klienta. W pracy z dziec-
kiem jedną z takich ważnych wartości jest
jego rodzina, z którą wiążą je bliskie więzi
emocjonalne i od której jest ono wielorako za-
leżne. Znaczenie rodziny dla przejawianych
przez dziecko zaburzeń oraz toczącej się tera-
pii docenić można analizując wpływy, jakim
podlega mały klient ze strony najbliższych.
Wpływom tym pomagający przygląda się do-
konując diagnozy trudności dziecka w trak-
cie ustalania kontraktu terapeutycznego (por.
Marcus, 1993). Widoczne są one między inny-
mi na etapie definiowania problemu (na czym
polega zaburzenie dziecka? dla kogo przeja-
wiane przezeń trudności są uciążliwe: dla
niego samego czy może bardziej dla jego bli-
skich?). Oddziaływania rodziny analizuje się
również przyglądając się kwestii motywów
konkurencyjnych dla realizacji celów terapii
(co dziecko i rodzina może czerpać z zabu-
rzenia? co się stanie kiedy dziecko przestanie
prezentować zaburzenie?). Konieczne jest, by
diagnoza problemu dziecka oraz projektowa-
nie pomocy uwzględniały wpływy otoczenia,
zwłaszcza rodziny (por. Brzezińska, 2003).
Wymogi etyczne oraz analiza oddziały-
wań, którym podlega dziecko uczestniczące
w terapii, prowadzą do konkluzji o koniecz-
ności angażowania rodziny dziecka (a przy-
najmniej jego bezpośrednich opiekunów) we
wspólną pracę na rzecz zmiany
1
. Zaangażo-
wanie takie ma swój szczególny sens w sytua-
cji, gdy dziecko doświadczyło wykorzysta-
nia seksualnego.
Wykorzystanie seksualne jest sytuacją,
która z definicji przekracza możliwości ra-
dzenia sobie dziecka. Sprawca, który doko-
nał wykorzystania miał nad nim przewagę
1
zyczną i/lub psychologiczną, i przewagi tej
użył dla osiągnięcia własnego celu — sek-
sualnej satysfakcji. Dziecko w sytuacji wy-
korzystania nie ma wcale lub ma znacznie
ograniczone możliwości działania i wpły-
wu na to, co się z nim dzieje. Aby uporać się
z takim doświadczeniem potrzebuje pomo-
cy dorosłego — osoby, która użyje swojej siły
i kompetencji do ochrony, pomoże zrozu-
mieć co się zdarzyło, ukoi w zranieniu.
W sposób naturalny opisane funkcje peł-
nią rodzice lub inne osoby pełniące funk-
cje rodzicielskie, i do nich często zwracają się
zranione dzieci w pierwszej kolejności. Tym-
czasem w wielu przypadkach wykorzystanie
seksualne dziecka jest sytuacją przekraczają-
cą możliwości radzenia sobie samych opieku-
nów.
Świadomość
krzywdy, jakiej doświad-
czyło dziecko budzi częstokroć w dorosłych
tak silne uczucia złości,
żalu,
chęci odwetu,
że
ograniczają one rzeczowy ogląd sytuacji i ko-
niecznych działań. Bywa,
że
zdają się oni tra-
cić umiejętność decentracji i spojrzenia na sy-
tuację oczami dziecka, jego potrzeb. Uczucia
te wynikają z wielu przyczyn, poczucia poraż-
ki w roli opiekuna („nie zdołałam/em ochro-
nić własnego dziecka”), tabu seksualnego, ko-
nieczności konfrontacji z trudnymi reakcjami
otoczenia społecznego. Problemy w radzeniu
sobie rodziców potęguje fakt,
że
rzadko po-
siadają oni odpowiednią wiedzę oraz specy-
czne umiejętności przydatne we wspieraniu
dziecka wykorzystanego. Nie jest bowiem wy-
korzystanie seksualne zdarzeniem na tyle czę-
stym lub też na tyle często (i rzeczowo) oma-
wianym w codziennym dyskursie, by rodzi-
ce mogli czerpać adekwatne wzorce działań
w swym najbliższym otoczeniu.
Radzenie sobie z doświadczeniem wyko-
rzystania seksualnego jest procesem długo-
trwałym. Wskazują na to zarówno doświad-
praktyka
97
W sytuacji ujawnienia wykorzystania seksualnego dziecka bywa,
że
dokonywane są zmiany wśród jego bezpo-
średnich
opiekunów. Szczególnie ma to miejsce przy wykorzystaniach wewnątrzrodzinnych oraz gdy istnieje za-
grożenie ponownej wiktymizacji dziecka przy braku możliwości/umiejętności jego ochrony przez dotychczaso-
wych opiekunów, rodziców. Z tego powodu w artykule posłużono się określeniem „opiekun dziecka”, nie zawężając
odbiorców proponowanego modelu pracy wyłącznie do rodziców.
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
M
ONIKA
Z
IELONA
–J
ENEK
• PORADNICTWO DLA OPIEKUNÓW JAKO FORMA WSPIERANIA TERAPII...
praktyka
czenia terapeutów, jak i badania nad odle-
głymi konsekwencjami tej formy przemocy.
Na co dzień, na trudności dziecka wynika-
jące z wykorzystania seksualnego nakłada-
ją się zwykle zmiany i trudności związane
z jego rozwojem (kryzysy rozwojowe) oraz
wydarzeniami
życiowymi
(przeprowadzki,
zmiany szkół, choroby, zdarzenia rodzinne).
Modyfikują one zakres przeżywanych przez
dziecko wykorzystane trudności (por. Ken-
dal–Tackett, Williams, Finkelhor, 1993). Tym-
czasem profesjonalna terapia rzadko jest
działaniem tak długotrwałym, by dostarczać
dziecku wsparcia przez cały okres doświad-
czania trudności. Z tego względu w ofer-
tę pomocy dziecku wykorzystanemu warto
włączyć wsparcie dla jego najbliższego oto-
czenia. Wsparcie to polegać może na wypo-
sażeniu ważnych w
życiu
dziecka dorosłych
w takie kompetencje instrumentalne, by mo-
gli oni podejmować adekwatne działania
wychowawcze na co dzień, zwłaszcza w sy-
tuacjach nowych, niespodziewanych, gdy
zakończy się profesjonalna terapia.
Poniżej przedstawiona zostanie propozy-
cja pracy z opiekunami dziecka, które z po-
wodu wykorzystania seksualnego bierze
udział w terapii
2
. Sens proponowanej formy
pracy zasadza się na idei stworzenia „wspie-
rającego przymierza” z opiekunami na rzecz
zmiany u dziecka. O ile przymierze terapeu-
tyczne tworzone przez terapeutę i małego
klienta ma pomóc w wypracowaniu zmiany
— usunięciu jego trudności, o tyle przymie-
rze z opiekunami ma na celu wspomożenie
dziecka w osiąganiu tejże zmiany. Specyfika
tej sytuacji polega więc na podporządkowa-
niu celów pracy z dorosłymi pracy terapeu-
tycznej z dzieckiem. Podporządkowanie to
ma rzecz jasna charakter względny — zarów-
no praca z dzieckiem, jak i praca z opiekuna-
mi bierze pod uwagę zasoby i możliwości do-
rosłych, ich gotowość do zmiany oraz kształ-
towane przez nich warunki wychowawcze.
Podstawy teoretyczne
Poradnictwo jest jedną z form pracy
możliwych do zaproponowania opiekunom
dziecka przejawiającego trudności po wy-
korzystaniu seksualnym. Alternatywą może
być terapia indywidualna (dla dorosłych), te-
rapia rodzinna bądź uczestnictwo w grupie
samopomocy, wspólnie z opiekunami dzie-
ci o podobnych trudnościach. Wybór for-
my pomocy powinien być dostosowany do
zapotrzebowania zgłaszanego przez doro-
słych, w tym do ich trudności osobistych,
kompetencji rodzicielskich oraz gotowości
do wprowadzania zmian.
Poradnictwo jest w swej istocie formą pra-
cy adresowaną do osób zdrowych, które prze-
żywają
trudności przystosowawcze, np. ze
2
względu na zmianę sytuacji
życiowej.
Trud-
ności zgłaszane doradcom polegają głównie
na utrudnieniu korzystania z dotychczaso-
wych zasobów oraz braku odpowiednich
strategii radzenia sobie z pojawiającymi się
problemami (Czabała, Sęk, 2000). Wykorzy-
stanie seksualne i wynikające z niego trud-
ności dziecka wymagają od dorosłych w jego
otoczeniu podjęcia nowego rodzaju oddzia-
ływań.
Jak już wspomniano, opiekunowie
mogą nie posiadać w repertuarze swoich do-
tychczasowych działań sposobów radzenia
sobie z niezrozumiałymi lub niepożądanymi
z ich perspektywy zachowaniami dziecka.
Nie spotkawszy się uprzednio z podobnymi
trudnościami sami mogą odczuwać niepo-
Analogiczny sposób pracy możliwy jest również do zaproponowania opiekunom młodocianego sprawcy wyko-
rzystania seksualnego. Ze względu jednak na specyfi kę terapii sprawców (np. konieczność ponoszenia konsekwen-
cji dokonanych czynów, zastosowane
środki
represyjne) i odmienność od pracy z dzieckiem–ofiarą, w niniejszym
opracowaniu omawiana będzie wyłącznie praca dotycząca dziecka wykorzystanego.
98
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
M
ONIKA
Z
IELONA
–J
ENEK
• PORADNICTWO DLA OPIEKUNÓW JAKO FORMA WSPIERANIA TERAPII...
kój i dezorientację. Brakować może im wie-
dzy o mechanizmach radzenia sobie dzieci
z urazem, sensie przejawianych zachowań
oraz sposobach oddziaływania na nie. Porad-
nictwo w tej sytuacji jest formą pracy podej-
mowaną z dorosłymi, którzy nie mając więk-
szych trudności z własnym funkcjonowa-
niem (osobistym, rodzicielskim) potrzebują
pomocy w radzeniu sobie z odbiegającymi
od normy zachowaniami własnego dziecka,
będącymi skutkiem nienormatywnego zda-
rzenia — wykorzystania seksualnego.
Rodzice i inni członkowie rodziny mogą
w różnorodny sposób oddziaływać na dziec-
ko i przejawiane przezeń zaburzenia (ryc. 1).
Oddziaływania te prowadzić mogą do po-
wstawania zaburzeń u dziecka (stymulo-
wanie),
służyć mogą identyfikacji problemu
dziecka (protodiagnoza) bądź też mogą być
nakierowane na zmianę zidentyfikowanych
przez rodzinę zaburzeń (modyfi
kacja).
Dzia-
łania
te stanowią fragment różnorodnych in-
terakcji podejmowanych wewnątrz systemu
rodzinnego.
Ryc. 1.
Oddziaływania członków rodziny na dziecko prezentujące zaburzenia po wykorzystaniu seksualnym.
praktyka
RODZINA
STYMULOWANIE
PROTODIAGNOZA
MODYFIKACJA
zaburzenia
DZIECKO
Najbardziej oczywistym przykładem od-
działywań stymulujących pojawienie się za-
burzenia u dziecka jest wewnątrzrodzinne
wykorzystanie seksualne. Innymi działania-
mi z tej grupy mogą być m.in. zaniedbanie
dziecka (stwarzające ryzyko wiktymizacji),
przypisywanie dziecku odpowiedzialności
za wykorzystanie, stygmatyzowanie dziecka
wykorzystanego, wreszcie — wykorzystanie
faktu nadużycia seksualnego dziecka dla
własnych celów opiekuna: zwrócenia uwa-
gi na siebie i pełnioną rolę, walce ze spraw-
cą na innym polu, np. w toku procesu roz-
wodowego. Należy podkreślić,
że
efektywna
praca poradnicza może być podjęta wyłącz-
nie z takim opiekunem, który realizuje swe
obowiązki wobec dziecka w sposób zasadni-
czo prawidłowy, niekrzywdzący. Istniejące
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
99
M
ONIKA
Z
IELONA
–J
ENEK
• PORADNICTWO DLA OPIEKUNÓW JAKO FORMA WSPIERANIA TERAPII...
w literaturze dane o częstym występowaniu
u partnerek sprawców wykorzystań specy-
cznych trudności w funkcjonowaniu osobi-
stym i rodzicielskim, a także wiedza o dyna-
mice funkcjonowania rodzin kazirodczych
nakazuje z dużą uważnością formułować
Przypadek 1
cele pracy z matkami z rodzin kazirodczych
(por. Beisert, 2004, Widera–Wysoczańska,
2005). W uzasadnionych przypadkach warto
rozważyć zachęcenie opiekunów do uczest-
nictwa w innych formach pomocy, np. wła-
snej terapii.
praktyka
14–letnia dziewczyna doświadczyła próby gwałtu ze strony ojca, „w odwecie za lojalność wobec matki w konflikcie
między rodzicami” (uzasadnienie takie usłyszała od ojca–sprawcy). Dziewczyna zdołała uciec ojcu, natychmiast
powiadomiła o wszystkim matkę i zażądała zgłoszenia sprawy na policję. Wszyscy członkowie rodziny,
łącznie
z zaangażowaną w konflikt rodziną ojca jednoznacznie potępili jego zachowanie i wsparli dziewczynę.
Bezpośrednio po zdarzeniu dziewczyna nie doświadczała poważniejszych trudności w codziennym funkcjonowa-
niu, wypowiadała się o zajściu ze sporą złością, ale i poczuciem sprawstwa, bo zdołała się obronić. Z czasem jednak
matka zaczęła obserwować u córki obniżenie nastroju i poczucia własnej wartości. Przeprowadzona analiza reakcji
rodziny pozwoliła stwierdzić,
że
pomimo upływu czasu w rodzinie nadal trwają gorące dyskusje o zdarzeniu, szcze-
gólnie dziadkowie (z którymi dziewczyna jest mocno związana) wracają do zdarzenia w rozmowach, koncentrując
się na doznanej przez nią krzywdzie oraz stratach (utracie zaufania do ojca i innych mężczyzn, trudnościach, które
ją prawdopodobnie czekają w relacjach seksualnych). Na skutek ich nalegań dziewczyna po zdarzeniu przez ponad
dwa tygodnie nie chodziła do szkoły (pomimo braku dolegliwości
zycznych i pomimo protestów jej samej).
Oddziaływania rodziny (poza samą próbą zgwałcenia) uznano w toku diagnozy za istotny czynnik odpowiedzialny
za powstałe trudności dziewczyny.
Druga grupa oddziaływań członków ro-
dziny na trudności przejawiane przez dziec-
ko wykorzystane seksualnie to rozpozna-
wanie i oznaczanie określonych zachowań
dziecka jako zaburzonych,
protodiagnoza
(por. Sęk, 1991). Przebywając w gronie ro-
dzinnym dziecko prezentuje różne zacho-
wania: bawi się, bada otoczenie, nawiązu-
je kontakty z innymi ludźmi, dzieli się swo-
imi doświadczeniami. Niektóre zachowania
opiekunowie spostrzegają jako niepożądane.
Oddziałując na dzieci dorośli określają nor-
Przypadek 2
my oraz wyznaczają granice, komunikując,
które z zachowań są według nich niepożąda-
ne, złe, naganne lub zaburzone. Należy przy
tym zwrócić uwagę,
że
czasem opiekunowie
błędnie identyfikują trudności dziecka, igno-
rując zachowania wykraczające poza normę
i wymagające interwencji lub też oznaczając
jako zaburzone te zachowania, które miesz-
czą się w granicach rozwojowej normy. Błęd-
na protodiagnoza w rodzinie stać się może
przyczyną dodatkowych trudności dziecka,
związanych z chybionymi interwencjami.
4–letni chłopiec pod nieobecność w pokoju babci rozebrał się i dotykał swoich genitaliów. Potem kilkakrotnie na
przestrzeni miesiąca w jej obecności dotykał krocza przez ubranie. Babcia zaniepokoiła się zachowaniem wnuka,
uznając
że świadczy
o zaburzeniach. Powiązała przy tym jego zachowanie z zabawami wnuka ze starszym o 2 lata
rówieśnikiem z sąsiedztwa. Wśród dorosłych doszło do konfliktu i oskarżeń o niestosowne zachowania starszego
z chłopców wobec młodszego.
W wyniku diagnozy odrzucono hipotezę o przemocy między chłopcami oraz uznano,
że
zainteresowanie chłop-
ca genitaliami ma prawdopodobnie charakter rozwojowy i nie wymaga szczególnych oddziaływań ze strony do-
rosłych.
100
Dziecko krzywdzone • nr 4 (29) 2009
Zgłoś jeśli naruszono regulamin