Kary fizyczne w dzieciństwie - retrospekcje dorosłych Polaków.PDF

(243 KB) Pobierz
dr Grażyna Fluderska
Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW
dr Monika Sajkowska
Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW
Fundacja „Dzieci Niczyje”
Kary fizyczne w dzieciństwie
– retrospekcje dorosłych Polaków
Artykuł prezentuje wyniki badania retrospektywnego reprezentatywnej próby dorosłych
Polaków, obrazujące ich doświadczenia związane z karaniem fizycznym w dzieciństwie
oraz ze stosowaniem kar fizycznych wobec własnych dzieci. Deklaracje badanych dotyczą
częstotliwości i form kar cielesnych oraz okresu dzieciństwa, w którym najczęściej byli karani.
Wyniki badań potwierdzają potoczne intuicje i dotychczasowe ustalenia empiryczne,
mówiące o zależności doświadczeń kar fizycznych m. in. od takich zmiennych niezależnych,
jak warunki materialne i używanie alkoholu w rodzinie pochodzenia oraz zależność między
doznawaniem takich kar w dzieciństwie a stosowaniem ich wobec własnych dzieci.
Wprowadzenie
Ostatnia dekada to dla socjologa okres
ciekawych obserwacji problemów spo-
łecznych i optymistycznych refleksji dla
wszystkich, którym leży na sercu dobro
i bezpieczeństwo dzieci. Oto problem
krzywdzenia dzieci w rodzinie, jeszcze
niedawno nie dostrzegany przez profesjo-
nalistów, media i władze, trafia na pierw-
sze strony gazet, jest stale obecny w prze-
kazach telewizyjnych, staje się tematem
konferencji i szkoleń, interesują się nim
centralne i lokalne władze, staje się przed-
miotem społecznej kampanii.
Problem krzywdzenia dzieci ma jednak
wiele przejawów różnie traktowanych
przez prawo, instytucje i opinię społeczną.
Sprawcy niektórych form złego traktowania
dzieci popełniają w myśl polskiego prawa
przestępstwo. Inne krzywdzące dziecko
zachowania rodziców grożą prawną inge-
rencją w pełnienie przez nich władzy ro-
dzicielskiej. Są też formy fizycznej i emocjo-
nalnej przemocy, dopuszczone przez pra-
wo jako forma wychowawczego oddzia-
ływania na dziecko. Tak prawo traktuje
stosowanie kar fizycznych wobec dzieci.
1
Fluderska, Sajkowska / Kary fizyczne w dzieciństwie – retrospekcje...
Niektóre formy złego traktowania dziec-
ka w rodzinie są niemal jednomyślnie potę-
piane w naszym społeczeństwie. Gdy dzieci
są wykorzystywane seksualnie bądź ma-
terialnie zaniedbane przez członków ro-
dziny, godzimy się na ingerencję w sprawy
rodziny, mimo iż jej suwerenność jest dla
nas znaczącą wartością, postulujemy su-
rowe karanie sprawców krzywdy dziecka
(Sajkowska, Siemaszko 1998; Fluderska,
Sajkowska 2001). Jednocześnie jednak spo-
łeczne postawy wobec fizycznego karce-
nia dzieci są spolaryzowane. Bicie dzieci
dla znacznej części opinii społecznej jest
ciągle dopuszczalną, skuteczną i polecaną
metodą wychowawczą.
Prezentowane w tym artykule wyniki
badań ilościowych opisują doświadczenia
dorosłych Polaków związane z fizycznym
karaniem w dzieciństwie – obszarem za-
chowań rodziców wobec dziecka, które
choć często ranią, zastraszają, niszczą więź
pomiędzy rodzicem a dzieckiem, są jedno-
cześnie społecznie akceptowane i uspra-
wiedliwiane nawet przez same dzieci.
Niewielu jest rodziców, którzy nigdy
nie uderzyli swojego dziecka. Badania
socjologiczne – odkąd zajęły się proble-
mem złego traktowania dzieci przez ro-
dziców w Polsce, a więc od początku lat
90. – pokazują, że zdecydowana więk-
szość rodziców przyznaje się do stosowa-
nia różnych form przemocy fizycznej wo-
bec swoich dzieci. Najczęściej są to klap-
sy i inne formy karcenia dziecka. Jednak
chociaż czasem przytaczamy takie liczby,
próbując oszacować skalę przemocy wo-
bec dzieci w polskich rodzinach, jesteśmy
świadomi, iż kryją się za nią bardzo róż-
ne, często nieporównywalne doświadcze-
nia dzieci. Na pytanie o stosowanie kar
fizycznych wobec swojego dziecka, twier-
dząco odpowiadają zarówno ci rodzice,
którzy wyprowadzeni z równowagi, kie-
dyś, raz uderzyli swoje dziecko, i – choć
dziś jest już dorosłe – ciągle wstydzą się,
przypominając sobie o tym, jak i ci, któ-
rzy biją dziecko za każde przewinienie,
traktując lanie jako najskuteczniejszą for-
mę komunikowania swojej dezaprobaty.
Statystyczne wskazania nie rozróżnią szczę-
śliwego, kochanego dziecka, które dostało
w pupę, bo z uporem zbliżało się do go-
rącego pieca od dziecka, którego dzie-
ciństwo było pełne cierpienia, strachu, bó-
lu z powodu fizycznego maltretowania
przez rodziców.
Prezentowane przez nas badania prze-
prowadzone zostały w 2000 r., gdy Pań-
stwowa Agencja Problemów Alkoholowych,
Pogotowie dla Ofiar Przemocy „Niebieska
Linia” i Fundacja „Dzieci Niczyje” rozpo-
częły przygotowania do pierwszej ogól-
nopolskiej kampanii społecznej przeciwko
krzywdzeniu dzieci. Kampanię poprze-
dziło przygotowanie diagnozy problemu
krzywdzenia dzieci w Polsce oraz oferty
pomocowej dla dzieci krzywdzonych i ich
rodzin. Elementem tej diagnozy były ba-
dania, których wybrane wątki prezento-
wane są w tym artykule.
Sformułowane wyżej zastrzeżenia, doty-
czące statystycznego oglądu problemów
społecznych, każą ostrożnie interpreto-
wać wyniki ilościowych badań diagnozują-
cych skalę i charakter problemu stosowania
kar fizycznych wobec dzieci. Przedstawio-
ną tu diagnozę powinny uzupełnić jakościo-
we badania znaczenia, jakie ma bicie dzieci
dla rodziców egzekwujących w ten sposób
posłuszeństwo dziecka i dla samych dzieci,
które doświadczają kar fizycznych.
Metoda
Badanie zasadnicze zostało zrealizowane
przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej,
w dniach 11–29 stycznia 2001 r., na repre-
zentatywnej próbie dorosłych mieszkańców
Polski (N=1058). Maksymalny błąd staty-
styczny wynosi
±
3%.
Kwestionariusz poddano dwukrotne-
mu badaniu pilotażowemu, przeprowa-
2
Fluderska, Sajkowska / Kary fizyczne w dzieciństwie – retrospekcje...
dzonemu wśród osób o różnym pozio-
mie i kierunku wykształcenia oraz przy-
należności do różnych grup społeczno-
-zawodowych. Projekt kwestionariusza był
ponadto konsultowany był ze specjalista-
mi z Fundacji „Dzieci Niczyje”, zajmu-
jącymi się problemem krzywdzenia dzie-
ci. Cennych wskazówek udzielili nam
także pracownicy Ośrodka Badania Opi-
nii Publicznej.
W trakcie badań terenowych, w celu
zachowania jak największej dyskrecji
udzielanych odpowiedzi, respondenci oso-
biście wypełniali kwestionariusz ankiety.
Zadaniem ankieterów było udzielenie in-
formacji dotyczących celu badania, spo-
sobu opracowania wyników oraz reguł
zapisywania odpowiedzi. Jedynie w wy-
jątkowych wypadkach, w sytuacji np. nie-
pełnosprawności respondenta i/lub na je-
go wyraźną prośbę, ankieter mógł zreali-
zować badanie według schematu wywiadu
kwesionariuszowego. Ankieterzy byli stale
obecni w czasie badania. Ich zachowania
regulowała specjalnie w tym celu opraco-
wana instrukcja.
Przedmiotem badań były:
·
postawy polskiego społeczeństwa wo-
bec różnych form i aspektów krzyw-
dzenia dzieci, w szczególności: spo-
łeczna ocena skali i dynamiki proble-
mu, przyzwolenie na stosowanie kar
fizycznych wobec dzieci, gotowość do
podejmowania interwencji w przy-
padkach krzywdzenia dziecka, sto-
sunek do sprawców krzywdzenia;
·
doświadczenia badanych z okresu
dzieciństwa dotyczące przemocy i in-
nych form złego traktowania przez
dorosłych;
doświadczenia badanych związane
ze stosowaniem różnych form prze-
mocy wobec własnych dzieci.
·
Wyniki
Niniejszy artykuł prezentuje te wyniki
badania, które opisują deklarowane przez
respondentów doświadczenia kar fizycz-
nych w dzieciństwie. Karom fizycznym
poświęciłyśmy w badaniu dużo miejsca,
starając się uzyskać odpowiedzi na nastę-
pujące pytania:
·
Czy i jak często dorośli mieszkańcy
naszego kraju doświadczali w młodo-
ści kar fizycznych?
W jakim wieku najczęściej były one
doświadczane?
Kto z rodziny lub osób spoza rodzi-
ny najczęściej je stosował?
Jakiego rodzaju kar fizycznych i jak
często doświadczali je respondenci
w młodości?
Jak badani oceniają skuteczność
tych środków dzisiaj, będąc już oso-
bami dorosłymi?
·
Czy tego rodzaju doświadczenia z okre-
su młodości miały wpływ i jaki na
dalsze dorosłe życie badanych przez
nas osób w ich subiektywnej ocenie?
Czy i w jakich formach badani mający
własne dzieci stosują wobec nich ka-
ry fizyczne?
·
·
·
·
·
Posługujemy się zamiennie pojęciami:
„kara fizyczna”, „fizyczna przemoc” i „krzyw-
dzenie”, mając świadomość, że nie wszyscy
Czytelnicy utożsamiają omawiane rodzaje
fizycznej przemocy z krzywdzeniem dzieci,
oraz że niektóre rodzaje fizycznej przemocy,
np. szczególnie brutalne bicie z uszkodze-
niem ciała, trudno uznać za fizyczną karę
rozumianą jako środek wychowawczy.
W opracowaniu odwołujemy się do istot-
nych statystycznie współzależności (p
0,05)
między różnymi formami krzywdzenia
a wybranymi cechami badanych osób i ich
rodzin pochodzenia.
3
Fluderska, Sajkowska / Kary fizyczne w dzieciństwie – retrospekcje...
Powszechność dostawania „w skórę”
Decydując się na badania retrospektyw-
ne ogółu dorosłych Polaków, zastosowały-
śmy nieskomplikowane skale częstotli-
wości krzywdzenia, zdając sobie sprawę
z faktu, że dokładne odtworzenie zdarzeń
z przeszłości nie jest możliwe. Na ogół
badane osoby określały częstotliwość wy-
Jak pokazuje wykres 1,
bardzo często
i
często
stosowano takie kary wobec 8%
badanych osób,
czasami
– wobec 27,8%,
rzadko i bardzo rzadko
– wobec 44%. Tylko
jedna piąta Polaków wychowywała się
w rodzinach, w których nigdy nie stoso-
wano takich kar.
Wyniki badań pokazują, że dostawanie „w skórę” jest w naszym kraju powszechnie sto-
sowaną karą fizyczną. Doświadczyło jej w dzieciństwie lub młodości, z różnym
nasileniem cztery piąte dorosłych mieszkańców naszego kraju.
stępowania interesujących nas zjawisk na
skali Likerta lub za pomocą określeń:
nigdy,
raz, kilka razy, wiele razy.
Dla ogólnego
oszacowania powszechności doświadcza-
nia kar fizycznych, skierowałyśmy do ba-
danych osób pytanie o to, czy zdarzało
się, że dostawały „w skórę” od któregoś
z rodziców (lub członków rodziny, opie-
kunów) w dzieciństwie lub młodości.
Doświadczanie kar fizycznych w prze-
prowadzonych przez nas badaniach uza-
leżnione było od płci, wieku, wykształcenia
respondentów oraz niektórych cech ro-
dziny pochodzenia. Częściej karani byli
w młodości mężczyźni niż kobiety (nigdy
nie doświadczyło fizycznych razów 27,1%
kobiet i 12,2% mężczyzn), osoby powyżej
24 lat niż osoby młodsze. Ponadto im wyższe
Wykres 1.
Czy zdarzało się, że dostawał(a) Pan(i) „w skórę” od któregoś z rodziców
(lub członków rodziny, opiekunów)? (N = 1058)
4
Fluderska, Sajkowska / Kary fizyczne w dzieciństwie – retrospekcje...
wykształcenie respondentów, tym rzad-
sze doświadczenia fizycznego karania.
Rzadsze doświadczanie dostawania
„w skórę” przez osoby poniżej 24. roku ży-
cia może skłaniać do wniosku, że w na-
szym społeczeństwie słabnie tendencja
do posługiwania się tym środkiem wy-
chowawczym. Wniosek taki byłby jednak
w pełni uprawniony dopiero na podsta-
wie wyników cyklicznie powtarzanych
badań, prowadzonych na podobnie zdefi-
niowanej zbiorowości.
Związek między częstością doświadcza-
nia w młodości fizycznego krzywdzenia
a obecnie posiadanym wykształceniem Po-
laków ilustruje wykres 2. Im wyższe jest
obecne wykształcenie respondentów, tym
rzadziej doświadczali oni w młodości fizycz-
nego karania. Trudno o jednoznaczną in-
terpretację tych wyników. Można przyjąć,
że osoby o niskim poziomie wykształcenia
wywodzą się w przeważającej mierze także
z rodzin o podobnym wykształceniu, a więc
pośrednio można wnosić, że niskie wy-
kształcenie rodziców (opiekunów) sprzyja
częstszemu stosowaniu wobec dzieci kar
fizycznych, które tym samym stają się
stałym elementem życia rodzinnego
1
.
Zależność między wykształceniem a sto-
sowaniem wobec dzieci kar fizycznych
możemy bezpośrednio zaobserwować, jeśli
przyjrzymy się respondentom w ich ro-
lach rodzicielskich (dotychczasowa cha-
rakterystyka obejmowała doświadczenia
z okresu własnego dzieciństwa). Na przy-
kład w naszych badaniach do kilkakrot-
nego bicia dziecka pasem przyznało się
16% rodziców z wykształceniem podsta-
wowym, 22% – zasadniczym zawodo-
wym, 14% – średnim, 3% – pomatural-
nym (lub licencjatem) i 7% – wyższym.
Na stosowanie kar fizycznych wpływa-
ły też istotnie warunki materialne rodzi-
ny, w której respondenci się wychowywa-
li. Im warunki te były lepsze, tym rzadziej
stosowano omawiane kary.
Wykres 2.
Obecne wykształcenie a doświadczanie w młodości częstych kar fizycz-
nych (odsetki odpowiedzi
bardzo często i często)
Nie posiadamy danych dotyczących wykształcenia rodziców (opiekunów) badanych osób. Respondenci
określali jedynie własne wykształcenie.
1
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin