Postawy wobec przemocy w bliskich związkach młodzieżowych.PDF

(89 KB) Pobierz
Małgorzata Niesiobędzka
Uniwersytet w Białymstoku
Postawy wobec przemocy
w bliskich związkach młodzieży
Niniejszy artykuł zawiera opis badań dotyczących postaw młodzieży wobec przemocy
w bliskich związkach. Autorkę interesowały zwłaszcza społeczne źródła przemocy. W ar-
tykule zostały omówione rodzaje i formy przemocy pojawiające się w relacjach między
młodymi ludźmi. W badaniach została również poruszona kwestia akceptacji różnych
rodzajów przemocy wśród młodzieży. Ponadto przedmiotem zainteresowań badawczych
był związek pomiędzy postawami wobec przemocy a występowaniem tego typu zacho-
wań w związkach rówieśniczych.
Badania poświęcone zjawisku przemocy
prowadzone są na kilku płaszczyznach.
Liczne badania przynoszą charakterystykę
zjawiska w środowisku rodzinnym i szkol-
nym, ukazują skalę oraz skutki doświadcza-
nia przemocy w relacjach z rodzicami,
rówieśnikami (Czyż, Szymańczak 1995;
Grochocińska 1999; Jundziłł 1993; Kar-
kowska, Czarnecka 1993; Kmiecik-Baran
1999; Mellibruda i in. 1998; Papież, Płukis
1998; Piekarska 1991; Pospiszyl 1994, 1999;
Solińska 2000; Szymańczak 1993). Inną
płaszczyznę analizy tworzą prace, których
celem jest ukazanie społecznego obrazu
przemocy (Brańka, Szymański 1998; Jarosz
1998). Wyniki badań nad sposobem rozu-
mienia przemocy wyraźnie wskazują, że
stosowanie obraźliwych porównań, nad-
mierny rygoryzm, oschłość, szarpanie
czy potrząsanie osobą są rzadko identyfi-
kowane jako zachowania obciążone prze-
mocą, jako formy przemocy (Jarosz 1998).
Badania prezentowane w tym artykule
włączają się w nurt badań zainspirowa-
nych potrzebą poznania społecznych ko-
rzeni zjawiska przemocy. Koncentrują
się one na przemocy w bliskich związ-
kach młodzieży. Wyniki licznych prac po-
kazują, że przemoc fizyczna, psychiczna
i seksualna nie jest zjawiskiem marginalnym
w bliskich związkach nastolatków. Ocenia
się, że przemoc psychiczna jest obecna
w około 11% związków (Bergman 1992),
przemoc fizyczna występuje aż w 43%
1
Niesiobędzka / Postawy wobec przemocy w bliskich związkach młodzieży
związków (O’Keefe 1997), a przemoc sek-
sualna w 16% (Bergman 1992).
Społeczne korzenie przemocy w bliskich
związkach młodzieży można poznać stu-
diując postawy wobec przemocy psychicz-
nej, fizycznej i seksualnej. Pokazują one bo-
wiem, w jakim stopniu w bliskich związkach
te rodzaje przemocy są akceptowane i w ja-
kim stopniu są społecznie sankcjonowane.
Przeprowadzone przeze mnie badania
miały na celu:
1) poznanie postaw wobec przemocy psy-
chicznej, fizycznej i seksualnej skie-
rowanej do partnera lub partnerki
w bliskich związkach młodzieży;
2) ustalenie czy płeć jest czynnikiem róż-
nicującym postawy wobec przemocy
psychicznej, fizycznej i seksualnej
w bliskich związkach młodzieży;
3) ustalenie czy istnieje związek między
obecnością przemocy w najbliższym
otoczeniu osoby (w bliskich relacjach
z rówieśnikami, rodzicami) a postawa-
mi wobec przemocy psychicznej, fi-
zycznej i seksualnej w bliskich związ-
kach młodzieży.
Metoda
W prezentowanym badaniu narzędzia-
mi służącymi do pomiaru postaw wobec
przemocy w bliskich związkach młodzie-
ży były skale skonstruowane przez zespół
naukowców z New Brunswick i zapre-
zentowane na łamach „Journal of Family
Violence” przez Lisę Price i Sandrę Byers
(The
Attitudes Towards Dating Violence
Scales).
Polska wersja tych skal powstała
w trakcie spotkań seminarium magister-
skiego, pracującego pod moim kierun-
kiem. Narzędzie składa się z 6 skal, każda
z nich służy do badania postaw wobec
określonego rodzaju przemocy. Na przy-
kład dwie skale badają postawy wobec
przemocy psychicznej: jedna z nich dotyczy
postaw wobec przemocy stosowanej przez
chłopców wobec swoich partnerek, a dru-
ga – postaw wobec przemocy stosowanej
przez dziewczęta wobec swoich partnerów.
W podobny sposób bada się postawy wo-
bec przemocy fizycznej i w bliskich związ-
kach młodzieży.
Innym narzędziem wykorzystanym
w badaniach była ankieta zawierająca opis
zachowań osób z najbliższego otoczenia
badanego (rówieśników, rodziców) i dia-
gnozująca obecność przemocy w bliskim
otoczeniu osoby.
W badaniach wzięło udział 84 uczniów
ze szkół średnich z województwa podla-
skiego. 53% badanych stanowiły dziew-
częta, a 47% chłopcy.
1. Postawy wobec przemocy
w bliskich związkach
Odpowiedzi badanych pozwoliły na
uzyskanie danych dotyczących postaw
wobec przemocy. Tabela 1 przedstawia
średnie (M) obliczone dla poszczegól-
nych rodzajów przemocy – psychicznej,
fizycznej i seksualnej stosowanych wobec
partnerów i partnerki w bliskich związ-
kach. Wartości średnich ukazują stopień
akceptacji poszczególnych rodzajów prze-
mocy kierowanej do partnera lub partner-
ki w związku. Im wyższa wartość śred-
niej, tym wyższy stopień akceptacji okre-
ślonej formy przemocy. Średnie miesz-
czące się w przedziale od 3,5 do 5 świad-
czą o tym, że zachowania obciążone prze-
mocą są przez badanych akceptowane,
postrzegane są bowiem jako skuteczny
sposób uzyskania szacunku czy posłu-
szeństwa partnera(ki), jako naturalna re-
akcja na postępowanie partnera(ki), ma-
jąca swoje uzasadnienie i usprawiedli-
wienie. Z kolei wartości średnich miesz-
czące się w przedziale od 1 do 2,5 ujaw-
niają przekonanie badanych, że przemoc
wobec bliskiej osoby nie ma żadnego uza-
sadnienia i usprawiedliwienia.
2
Niesiobędzka / Postawy wobec przemocy w bliskich związkach młodzieży
Tabela 1. Stopień akceptacji przemocy w bliskich związkach
Rodzaj przemocy
Przemoc psychiczna wobec dziewcząt
Przemoc fizyczna wobec dziewcząt
Przemoc seksualna wobec dziewcząt
Przemoc psychiczna wobe chłopców
Przemoc fizyczna wobec chłopców
Przemoc seksualna wobec chłopców
M (średnie)
2,13
2,08
1,87
2,29
2,80
2,69
Na podstawie danych zawartych w tabeli
1 można stwierdzić, że najbardziej akcepto-
wanym rodzajem przemocy przez osoby
badane była przemoc fizyczna (M = 2,80)
oraz przemoc seksualna w stosunku do
chłopców (M = 2,69). Wartości średnich
wskazują, że większość badanych miała
trudności z jednoznaczną oceną zachowań
obciążonych przemocą fizyczną i seksualną
wobec chłopców, bowiem trudno im było
określić, czy są to zachowania prawidłowe,
czy też nie (na skali cyfra 3 oznaczała „ani
nie zgadzam się, ani zgadzam się”). Można,
zatem powiedzieć, że badani mieli problemy
z oceną takich twierdzeń, jak: chłopak
powi-
nien zerwać z dziewczyną, która go policzkuje;
niektórzy chłopcy po prostu zasługują na
policzek od swoich dziewczyn; to normalne,
że dziewczyna popycha swojego chłopaka;
chłopak powinien zerwać z dziewczyną, która
zmusza go do seksu; nie ma nic wielkiego
w zmuszaniu chłopców do uprawiania seksu;
wszystko jest w porządku, gdy dziewczyna
wymusza pocałunki na swoim chłopaku.
Wartości średnich (M = 2) wskazują,
że pozostałe rodzaje przemocy – przemoc
psychiczna w stosunku do dziewcząt oraz
przemoc fizyczna, psychiczna i seksualna
w stosunku do chłopców nie są przez ba-
danych aprobowane. Wykres 1 przedsta-
wia stopień akceptacji źródła przemocy
w bliskich związkach młodzieży.
Wykres 1. Stopień akceptacji źródła przemocy w bliskich związkach młodzieży
Średni wynik na skali od 5 (pełna akceptacja) do 1 (brak akceptacji)
3
Niesiobędzka / Postawy wobec przemocy w bliskich związkach młodzieży
Wykres ujawnia rozbieżności w posta-
wach badanej młodzieży. Pokazuje, że bar-
dziej akceptowana jest przemoc fizyczna,
seksualna i psychiczna kierowana do chłop-
ców niż przemoc, której ofiarą są dziew-
częta. Innymi słowy, bardziej akcepto-
wane jest popychanie, uderzanie pięścią,
policzkowanie, wymuszanie pocałunków,
zmuszanie do seksu, grożenie, ubliżanie,
ordynarne odnoszenie się czy kontrolo-
wanie zachowania chłopców przez ich
partnerki. Oznacza to, że młodzież jest
skłonna tolerować przemoc w sytuacji, gdy
jej sprawcą jest dziewczyna, kobieta. Nato-
miast nie akceptuje się przemocy, której
sprawcami w związku są chłopcy.
Dalsze kroki badawcze zmierzały w kie-
runku określenia różnic w postawach wobec
przemocy w grupie chłopców i dziewcząt.
Tabela 2 prezentuje średnie wartości (M)
uzyskane w tych grupach.
Na podstawie danych przedstawionych
w tabeli 2 można stwierdzić, że najbardziej
aprobowanym rodzajem przemocy w gru-
pie chłopców była przemoc seksualna i fi-
zyczna kierowana do nich samych. Dziew-
częta z kolei nie aprobowały żadnego typu
przemocy kierowanych w związku do part-
nerek. Zarówno chłopcy, jak i dziewczęta
w większym stopniu skłonni są aprobować
bicie, popychanie, policzkowanie partne-
ra niż partnerki w związku. Podobnie jest
w przypadku przemocy seksualnej – wy-
muszanie kontaktów i pocałunków jest
w obu grupach bardziej akceptowane w sto-
sunku do partnera niż do partnerki. Na
podstawie danych zamieszczonych w tabeli
można stwierdzić, że przemoc psychiczna
wobec partnerki w postaci wyzywania,
kontrolowania zachowania czy grożenia
była przede wszystkim akceptowana (oczy-
wiście w umiarkowanym stopniu) przez
chłopców. Zresztą chłopcy w zbliżonym
stopniu skłonni są akceptować przemoc
psychiczną w stosunku do siebie, jak i kiero-
waną do partnerek. Natomiast dziewczęta
w większym stopniu akceptują przemoc
adresowaną do partnerów niż do partnerek.
Powyższa analiza średnich wskazuje,
że chłopcy i dziewczęta różnią się stopniem
akceptacji poszczególnych rodzajów prze-
mocy. Powstaje pytanie, czy różnice te są
istotne statystycznie? W celu określenia
istotności różnic w postawach wobec prze-
mocy między chłopcami i dziewczętami
została przeprowadzona jednoczynnikowa
analiza wariancji. Tabela 2 przedstawia
wartości testu F, ukazujące wielkość róż-
nicy między średnimi w grupie chłopców
i dziewcząt oraz poziom istotności staty-
stycznej otrzymanych różnic (p). Tylko
różnice, których poziom istotności jest
Tabela 2. Stopień akceptacji przemocy w bliskich związkach młodzieży w grupie chłopców i dziewcząt
F
(test różnicy między
średnimi)
28,89
1,88
25,51
2,57
3,56
1,58
P
(poziom
istotności)
0,00
0,17
0,00
0,11
0,06
0,21
Rodzaj przemocy
Chłopcy
(średnie)
2,53
2,27
2,30
2,10
2,58
2,82
Chłopcy
(średnie)
1,90
1,97
1,63
2,41
2,92
2,61
Przemoc psychiczna wobec dziewcząt
Przemoc fizyczna wobec dziewcząt
Przemoc seksualna wobec dziewcząt
Przemoc psychiczna wobec chłopców
Przemoc fizyczna wobec chłopców
Przemoc seksualna wobec chłopców
4
Niesiobędzka / Postawy wobec przemocy w bliskich związkach młodzieży
2. Modelowanie postaw wobec przemocy
w bliskich związkach młodzieży
mniejszy niż 0,05 są istotne statystycznie.
Na podstawie danych zawartych w tabeli
2 można stwierdzić, że płeć różnicuje po-
stawy tylko wobec niektórych rodzajów
przemocy. Przede wszystkim różnicuje je
wobec przemocy psychicznej i seksualnej
stosowanej przez chłopców wobec swo-
ich partnerek. W porównaniu do chłop-
ców dziewczęta w mniejszym stopniu ak-
ceptują wymienione rodzaje przemocy,
a szczególnie nie akceptują przemocy
seksualnej wobec partnerek. Wymuszanie
pocałunków, zmuszanie do kontaktów sek-
sualnych partnerki to przykłady zacho-
wań najmniej aprobowanych przez dziew-
częta ze wszystkich obciążonych przemocą
zachowań (wykres 2).
Dalsze kroki badawcze zmierzały w kie-
runku ustalenia, czy istnieje związek mię-
dzy postawami wobec przemocy w bli-
skich związkach młodzieży a obecnością
przemocy w bliskich związkach rówieśni-
ków – kolegów, przyjaciół, znajomych.
W tym celu została przeprowadzona ana-
liza korelacji. Tabela 3 przedstawia war-
tości współczynników korelacji, które
ukazują, w jakim stopniu stopień akcep-
tacji przemocy w bliskich związkach wią-
że się z przebywaniem w bliskim kręgu
osób stosujących przemoc wobec swoich
partnerów lub partnerek. Współczynniki
korelacji zawierają się w przedziale od –1
do +1. Wysokie dodatnie wartości współ-
czynników świadczą o tym, że im częściej
Wykres 2. Stopień akceptacji przemocy w bliskich związkach młodzieży
w grupie chłopców i dziewcząt
Średni wynik na skali od 5 (pełna akceptacja) do 1 (brak akceptacji)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin