RP-2017-1.pdf

(1145 KB) Pobierz
PEDAGOGICZNY
1
WARSZAWSKA WYŻSZA SZKOŁA HUMANISTYCZNA
im. Bolesława Prusa
Rok LXXXVII Warszawa 2017
SKŁAD REDAKCJI
Marian Surdacki (redaktor naczelny), Ewa Brodacka-Adamowicz (z-ca redaktora naczelnego, pedagogika,
historia), Magdalena Grochulska (pedagogika), Elżbieta Hoffmann (Język polski), Aneta Ignatowicz
(pedagogika, historia), Marek Jędrzejewski (sekretarz redakcji, socjologia), Giuseppe Mari (pedagogika, język
włoski),
Urszula Soler (socjologia), Irina Valitova (pedagogika, język rosyjski)
RADA NAUKOWA
Przewodniczący: ks. prof. Marian Walerian Nowak
Członkowie: Henryk
Ćwięk
(Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie), Jan Grabowski (Uniwersytet
w Ottawie), Levan Jangulashvili (Uniwersytet w Tbilisi) Marek Kucharski (Społeczna Akademia Nauk),
Krzysztof Mikulski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Viktoriya Loboda (Uniwersytet we Lwowie),
Simonetta Polenghi (Università Cattolica del Sacro Cuore w Mediolanie), Michał Popławski (Uniwersytet
Artystyczny w Kijowie), Raniero Regni (Uniwersytet Lumpa w Rzymie), Piotr Rozwadowski (Społeczna
Akademia Nauk), Edmund Szweda (Społeczna Akademia Nauk), Maciej Radosław Tanaś (Akademia
Pedagogiki Społecznej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie), Remigiusz Wiśniewski (Wyższa Szkoła
im. Pawła Włodkowica w Płocku), Arkadiusz
Żukiewicz
(Uniwersytet Opolski)
REDAKTOR NAUKOWY
ks. prof. Marian Walerian Nowak
REDAKTOR STATYSTYCZNY
Jacek Bogucki
RECENZENCI
Lista recenzentów wszystkich teksów zamieszczonych w kolejnych numerach za rok 2017 zostanie
opublikowana w numerze 4/2017.
ADRES REDAKCJI
„Ruch Pedagogiczny”, Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. B. Prusa
ul. Smulikowskiego 6/8
00-389 Warszawa
e-mail redakcja@rp.edu.pl
Uwagi i informacje dla autorów znajdują się na stronie internetowej „Ruchu Pedagogicznego”.
SPIS TREŚCI
ARTYKUŁY
Michał H. Chruszczewski -
Nuda w Polsce: adaptacja kanadyjskiej skali do pomiaru
nudy ............................................................................................................................... 5
Michał H. Chruszczewksi –
Nuda w Polsce: socjodemograficzne wyznaczniki stanu
nudy ............................................................................................................................. 25
STUDIA I OPINIE
Janina Florczykiewicz, Wiktor Boruta
– Stymulowanie rozwoju dziecka
z niepełnosprawnością w działaniu arteterapeutycznym i animaloterapeutycznym –
implikacje dla praktyki rewalidacyjnej .......................................................................... 39
Sylwester Bębas
- Rodzice wobec zagrożeń i bezpieczeństwa dzieci i młodzieży
w cyberprzestrzeni ........................................................................................................ 49
Joanna Juszczyk-Rygałło -
Rozwijanie potencjału edukacyjnego uczniów.................... 59
Katarzyna Tomaszek
– Uczeń z syndromem wypalenia w
środowisku
szkolnym –
psychologiczna charakterystyka zjawiska ...................................................................... 77
Urszula Oszwa, Ewa Domagała-Zyśk, Tomasz Knopik –
Zasoby odpornościowe
uczniów w
środkowym
wieku szkolnym a ryzyko niedostosowania społecznego ......... 91
RECENZJE
Miłosz Mółka
– Ks. Zbigniew Marek SJ: Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa
tradycji ignacjańskiej. Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2017,
s. 332 ......................................................................................................................... 105
Sławomir
Pasikowski -
Opór w perspektywie badania autoekspresji. Dyskusja wokół
niektórych zagadnień w zaprezentowanej książce: Anny Babickiej-Wirkus,
Uczeń (nie)
biega (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży,
Oficyna
Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015, ss. 201 ............................................................ 111
CONTENT
ARTICLES
Michał H. Chruszczewski – Bordom in Poland: the adaptation of the Canadian scale
to measure a boredom ................................................................................................. 24
Michał H. Chruszczewksi
– Boredom nn Poland : the sociodemographical determinant
sof the boredom-state ................................................................................................... 37
STUDY AND OPINIONS
Janina Florczykiewicz, Wiktor Boruta
– Stimulating the development of a child
with intellectual disabilities in the operation of art therapy and animal assisted therapy -
implications for revalidation practice ............................................................................ 48
Sylwester Bębas
- Parents respect to the risks and safety of children and youth in
cyberspace ................................................................................................................... 57
Joanna Juszczyk-Rygałło
- Developing pupils' educational potential ........................... 74
Katarzyna Tomaszek
– School environment and school burnout among students-
psychological characteristic of the phenomenon ........................................................... 90
Urszula Oszwa, Ewa Domagała-Zyśk, Tomasz Knopik
– Middle-aged schoolchildren
resilience and risk of social maladjustment ............................................................... 103
REVIEWS
Miłosz Mółka
– Ks. Zbigniew Marek SJ: Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa
tradycji ignacjańskiej. Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków 2017,
s. 332. ........................................................................................................................ 105
Sławomir
Pasikowski
- Opór w perspektywie badania autoekspresji. Dyskusja wokół
wybranych zagadnień w kontekście prezentacji książki: Anna Babicka-Wirkus,
Uczeń
(nie) biega (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży,
Oficyna
Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015, ss. 201 ............................................................. 111
ARTYKUŁY
RUCH PEDAGOGICZNY 1/2017
Michał H. Chruszczewski
Uniwersytet Warszawski
NUDA W POLSCE
ADAPTACJA KANADYJSKIEJ SKALI
DO POMIARU NUDY
Spośród wielu psychologicznych koncepcji nudy (patrz przegląd: Chruszczewski,
2015) za jedną z najpełniejszych i najbardziej rozwiniętych uważam koncepcję Eastwooda
i Fahlman (Fahlman, Mercer-Lynn, Flora, Eastwood, 2013). Autorzy nie tylko
zdefiniowali nudę ukazując jak ich rozumienie tego problemu ma się do jego ujęć
wcześniejszych, ale też stworzyli kwestionariusz do pomiaru stanu nudy, odznaczający się
bardzo dobrymi właściwościami psychometrycznymi. Sygnalizowałem już na
łamach
„Ruchu Pedagogicznegoˮ (w numerze 2 (86) z roku 2015),
że
podjąłem się, za zgodą
autorów oryginału, opracowania polskiej wersji kwestionariusza „Multidimensional State
Boredom Scaleˮ (MSBS) Fahlman, Mercer-Lynn, Flory i Eastwooda. Moimi motywami
były: bardzo wysoka jakość psychometryczna oryginalnego, kanadyjskiego,
kwestionariusza, poparta licznymi badaniami oraz kompleksowe ujęcie nudy przez
autorów, czyli nie tylko w postaci wyniku ogólnego, ale również w postaci składników
jakościowo charakterystycznych i częściowo swoistych aspektów nudy. To racje
naukowe. Ale ważna była też racja praktyczna: dostarczenie polskim użytkownikom
metody pomiaru nudy przydatnej w niezliczonych szczegółowych kontekstach – czy to w
obszarze psychopedagogicznym, czy klinicznym, czy też socjologicznym. Przedkładany
artykuł zawiera wyniki badań dokumentujących rzetelność i trafność polskiej wersji
metody, czyli „Wielowymiarowej Skali Stanu Nudyˮ (WSSN). Dlatego też wątek
teoretyczny został okrojony do niezbędnych podstaw. Poza tym znacznie szerszy kontekst
teoretyczny zjawiska nudy oraz implikacje praktyczne zawiera mój, przywoływany już,
artykuł (Chruszczewski, 2015).
Kanadyjscy autorzy za kluczowe elementy nudy uważają: niski poziom aktywności
i pobudzenia (brak zaangażowania); niezadowolenie z podejmowanego działania
i pragnienie jego zmiany; osłabienie koncentracji uwagi; zmienioną percepcję czasu
(czas w nudzie dłuży się); negatywne stany emocjonalne (rozdrażnienie, frustracja, złość,
lęk,
smutek); tzw. upośledzoną
żywotność
(przechodzenie od zdenerwowania i prób
znalezienia ciekawego zajęcia do wycofania i na odwrót). Rozbudowana definicja nudy
(Fahlman, 2008, s. 53‒54) zawiera wszystkie te elementy. Najważniejszym z nich jest
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin