RP-2017-2.pdf

(1106 KB) Pobierz
PEDAGOGICZNY
2
WARSZAWSKA WYŻSZA SZKOŁA HUMANISTYCZNA
im. Bolesława Prusa
Rok LXXXVII Warszawa 2017
SKŁAD REDAKCJI
Marian Surdacki (redaktor naczelny), Ewa Brodacka-Adamowicz (z-ca redaktora naczelnego, pedagogika,
historia), Magdalena Grochulska (pedagogika), Elżbieta Hoffmann (Język polski), Aneta Ignatowicz
(pedagogika, historia), Marek Jędrzejewski (sekretarz redakcji, socjologia), Giuseppe Mari (pedagogika, język
włoski),
Urszula Soler (socjologia), Irina Valitova (pedagogika, język rosyjski)
RADA NAUKOWA
Przewodniczący: ks. prof. Marian Walerian Nowak
Członkowie: Henryk
Ćwięk
(Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie), Jan Grabowski (Uniwersytet w
Ottawie), Levan Jangulashvili (Uniwersytet w Tbilisi) Marek Kucharski (Społeczna Akademia Nauk), Krzysztof
Mikulski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Viktoriya Loboda (Uniwersytet we Lwowie), Simonetta
Polenghi (Università Cattolica del Sacro Cuore w Mediolanie), Michał Popławski (Uniwersytet Artystyczny w
Kijowie), Raniero Regni (Uniwersytet Lumpa w Rzymie), Piotr Rozwadowski (Społeczna Akademia Nauk),
Edmund Szweda (Społeczna Akademia Nauk), Maciej Radosław Tanaś (Akademia Pedagogiki Społecznej im.
M. Grzegorzewskiej w Warszawie), Remigiusz Wiśniewski (Wyższa Szkoła im. Pawła Włodkowica w Płocku),
Arkadiusz
Żukiewicz
(Uniwersytet Opolski)
REDAKTOR NAUKOWY
ks. prof. Marian Walerian Nowak
REDAKTOR STATYSTYCZNY
Jacek Bogucki
RECENZENCI
Lista recenzentów wszystkich teksów zamieszczonych w kolejnych numerach za rok 2017 zostanie
opublikowana w numerze 4/2017.
ADRES REDAKCJI
„Ruch Pedagogiczny”, Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. B. Prusa
ul. Smulikowskiego 6/8
00-389 Warszawa
e-mail redakcja@rp.edu.pl
Uwagi i informacje dla autorów znajdują się na stronie internetowej „Ruchu Pedagogicznego”.
SPIS TREŚCI
ARTYKUŁY
Maciej Słomczyński
- Ukryty program grywalizacji ....................................................... 5
RELACJE Z BADAŃ
Tomasz Knopik, Urszula Oszwa, Ewa Domagała-Zyśk –
Diagnoza kompetencji
emocjonalno-społecznych uczniów w
środkowym
wieku szkolnym z wykorzystaniem
baterii TROS-KA – doniesienie z badań ........................................................................ 15
Alicja Antas-Jaszczuk, Agnieszka Roguska
- Współczesne formy rodzinnej
opieki zastępczej w Polsce. Wioski Dziecięce SOS ....................................................... 31
Urszula Tyluś
– Dorastanie dzieci i młodzieży w warunkach ubóstwa – konsekwencje
edukacyjne .................................................................................................................. 41
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alicja Korzeniecka-Bondar,
Bożena Tołwińska
- Zanurzeni w nurcie informacji – kompetencje informacyjne
studentów z uniwersytetów na pograniczu kulturowym polsko-białoruskim ................... 55
STUDIA I OPINIE
Norbert G. Pikuła
- Senior na (po)nowoczesnym rynku pracy...................................... 75
Wojciech Kruszelnicki -
Z wielości, jedność. Pedagogika Henry’ego Giroux jako
krytyka kultury, filozofia i etyka ................................................................................... 87
CONTENTS
ARTICLES
Maciej Słomczyński -
The hidden curriculum of gamification ..................................... 14
RESEARCH REPORTS
Tomasz Knopik, Urszula Oszwa, Ewa Domagała-Zyśk -
Diagniosis of
social-emotional competences of gifted adolescents using TROS-KA
battery – research report ............................................................................................... 30
Alicja Antas-Jaszczuk, Agnieszka Rogulska
- Contemporary forms
of foster family care in Poland. SOS Chidren’s Villages ............................................... 39
Urszula Tyluś - Urszula Tyluś -
Growing up among children and the
youth in poverty conditions – educational consequences ............................................... 54
Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Alicja Korzeniecka-Bondar,
Bożena Tołwińska
– Immersed in the information stream –
information copmetences of students from universities on the Polish
– Belarusian cultural borderland.................................................................................... 73
STUDY AND OPINIONS
Norbert G. Pikuła
– Senior on the (post)modern latour market .................................... 85
Wojciech Kruszelnicki
- Out o many, one. The Pedagogy of Henry
Giroux as Cultural Criticism, Philosophy, and Ethics .................................................... 96
ARTYKUŁY
Ruch Pedagogiczny nr 2/2017
Maciej Słomczyński
Uniwersytet Warszawski
UKRYTY PROGRAM GRYWALIZACJI
Celem współczesnego człowieka
żyjącego
w chaosie postnowoczesności jest próba
odnalezienia swojej drogi do szczęścia. Od czasów Thomasa Jeffersona dążenie do niego
ewoluowało z pozycji niezbywalnego prawa człowieka do statusu nadrzędnej, a czasem
wręcz jedynej wartości. Profetyczna przepowiednia Jamesa Combsa, zawarta w słowach
„ontologicznym mitem nadchodzącej epoki będzie właśnie dążenie do szczęścia,
a kosmopolityczna kultura
świata
definiować będzie szczęście jako chęć i umiejętność
bawienia się” (Combs, 2011, s. 186-187), manifestuje się w idei powszechnej grywalizacji.
Co więcej, wskazany potencjał ludyczny w założeniu ma mieć charakter apolliński
w przeciwieństwie do dionizyjskiego wymiaru aktywności promowanych w społeczeństwie
rozrywki (Morbitzer, 2001). Zabawa przestaje być czynnością dodatkową, swoistym
„interludium między poszczególnymi punktami rutyny poważnego
życia”
(Combs, 2011,
s. 191) utożsamianego z pracą i odpowiedzialnością. Idea wykorzystywania elementów
i mechanizmów znanych z gier do zwiększenia zaangażowania ludzi w dowolnej dziedzinie
życia
(Tkaczyk, 2012) pozwala na pogodzenie dwóch paradygmatów: hedonizmu
i utylitaryzmu. Relacja między dyrektywą indywidualnej przyjemności a korporacyjnej czy
społecznej korzyści przyjmuje formę protokooperacji – współdziałania użytecznego dla obu
ideologii mimo autonomii każdej z nich. W odpowiednich warunkach symbioza ta daje efekt
synergiczny – projekty takie, jak
Metadata Games
pozwalają osiągnąć sukcesy wykraczające
poza wymiar kumulatywnej korzyści. Wydaje się wręcz,
że
od czasu publikacji książki Jane
McGonigal
Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the
World
cywilizacja obrała nowy kierunek rozwoju – pragmatycznej ewolucji kultury zabawy,
której krzewicielem jest właśnie grywalizacja. Wiele udanych inicjatyw, jak
UNICEF Tap
Project
czy
Hope Soap,
zwiastuje erę powszechności tego zjawiska, której przewodnim
mottem będzie „stawiając odpowiednie wyzwania, człowiek może osiągnąć dowolny cel,
dobrze się przy tym bawiąc”. I choć najnowsze analizy pokazują,
że
trend ten opuszcza tzw.
szczyt zawyżonych oczekiwań (peak
of inflated expectations)
(Garner Inc., 2014), to wynika
to raczej z ignorancji projektantów wadliwych systemów niż fasadowego potencjału samego
zjawiska (Fizek, 2014). Najnowszy raport TechNavio przewiduje,
że
globalny rynek
grywalizacji będzie miał
średnią
roczną stopę wzrostu w latach 2014–2018 roku na poziomie
prawie 70 % (TechNavio, 2014). Rośnie też
świadomość
społeczna, czym jest grywalizacja
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin