RP-2018-2.pdf

(3297 KB) Pobierz
PEDAGOGICZNY
2
WARSZAWSKA WYŻSZA SZKOŁA HUMANISTYCZNA
im. Bolesława Prusa
UKAZUJE SIĘ OD 1912 ROKU
Warszawa 2018
SKŁAD REDAKCJI
Marian Surdacki (redaktor naczelny), Ewa Brodacka-Adamowicz (z-ca redaktora naczelnego, pedagogika,
historia), Magdalena Grochulska (pedagogika), Elżbieta Hoffmann (Język polski), Aneta Ignatowicz
(pedagogika, historia), Marek Jędrzejewski (sekretarz redakcji, socjologia), Giuseppe Mari (pedagogika, język
włoski),
Urszula Soler (socjologia), Irina Valitova (pedagogika, język rosyjski)
RADA NAUKOWA
Przewodniczący: ks. prof. Marian Walerian Nowak
Członkowie: Henryk
Ćwięk
(Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie), Jan Grabowski (Uniwersytet
w Ottawie), Levan Jangulashvili (Uniwersytet w Tbilisi) Marek Kucharski (Społeczna Akademia Nauk),
Krzysztof Mikulski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), Viktoriya Loboda (Uniwersytet we Lwowie),
Simonetta Polenghi (Università Cattolica del Sacro Cuore w Mediolanie), Michał Popławski (Uniwersytet
Artystyczny w Kijowie), Raniero Regni (Uniwersytet Lumpa w Rzymie), Piotr Rozwadowski (Społeczna
Akademia Nauk), Edmund Szweda (Społeczna Akademia Nauk), Maciej Radosław Tanaś (Akademia
Pedagogiki Społecznej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie), Remigiusz Wiśniewski (Szkoła Wyższa
im. Pawła Włodkowica w Płocku), Arkadiusz
Żukiewicz
(Uniwersytet Opolski)
REDAKTOR NAUKOWY
dr hab. Joanna
Łukasik,
prof. UP
REDAKTOR STATYSTYCZNY
Jacek Bogucki
RECENZENCI
Lista recenzentów wszystkich teksów zamieszczonych w kolejnych numerach za rok 2018 zostanie
opublikowana w numerze 4/2018.
ADRES REDAKCJI
„Ruch Pedagogiczny”, Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. B. Prusa
ul. Smulikowskiego 6/8
00-389 Warszawa
e-mail redakcja@rp.edu.pl
Uwagi i informacje dla autorów znajdują się na stronie internetowej „Ruchu Pedagogicznego”.
SPIS TREŚCI
ARTYKUŁY
Mirosław J. Szymański
- Praca jako wartość – perspektywa młodzieży ................... 5
Inetta Nowosad
- Kultura szkoły - podejścia i interpretacje ................................... 15
Joanna M.
Łukasik
- Rozwój osobisty nauczyciela - nieobecna kategoria ............. 29
RELACJE Z BADAŃ
Rafał Piwowarski
- Prestiż i zarobki polskich nauczycieli ...................................... 39
Eunika Baron-Polańczyk
- Przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych w hierarchii
ważności działań dzieci i młodzieży w
świecie
ICT – w opinii uczniów i nauczycieli
(raport z badań) ..................................................................................................... 55
Beata Jakimiuk
- Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję z pracy nauczyciela .. 73
Magdalena Grochowalska
- Kariera czy fucha? Relacje społeczne w konstruowaniu
kariery zawodowej przez początkujących nauczycieli ............................................. 81
Paulina Koperna
- Praca nauczyciela i jej wartość w percepcji studentów
kierunków ze specjalnością nauczycielską .............................................................. 91
Anna Mróz, Kinga Sobieszczańska
- Drama w szkolnej klasie. O rozwijaniu
kreatywności, współpracy i krytycznego myślenia uczniów w okresie dorastania .. 111
STUDIA I OPINIE
Anna Duda -
Portrety guwernantek epoki wiktoriańskiej na przykładzie powieści i
biografii sióstr Brontë .......................................................................................... 125
RECENZJE
Adam Ligęza -
Anna Kwatera, Joanna M.
Łukasik,
Stanisław Kowal:
Odpowiedzialność, wspólnotowość, współpraca. Nauczyciele i rodzice ................ 143
Katarzyna Jagielska
- Anna M. Mróz: Nauczyciel wobec koncepcji zrównoważonego
rozwoju w edukacji .............................................................................................. 147
CONTENTS
ARTICLES
Mirosław J. Szymański -
Work as a value – youth perspective .............................. 13
InettaNowosad -
School culture – scientific approaches and interpretations ........... 26
Joanna M.
Łukasik
- Personal development of the teacher – the absent ca ............. 37
RESEARCH REPORTS
RafałPiwowarski -
Prestige and Salaries of polish teachers ................................... 54
Eunika Baron-Polańczyk
- Preparing for classes in the hierarchy of importance of
children and youth activities in the ICT world – in the opinion of students and
teachers (research report) ....................................................................................... 70
Beata Jakimiuk -
Selected factors shaping teachers' job satisfaction ...................... 79
Magdalena Grochowalska
- Career or a gig? Social relations in the constructing a
professional career by beginning teachers ............................................................... 89
Paulina Koperna
- Teacher's work and its value in the perception of students
of faculties with a teaching specialty .................................................................... 110
Anna Mróz, Kinga Sobieszczańska
- Drama in the classroom. How to develop
students’ creativity, cooperation and critical thinking skills ................................... 123
STUDY AND OPINIONS
Anna Duda -
Portraits of governesses of the Victorian era on the example of the
novels and biographies of the Brontë sisters ......................................................... 141
REVIEWS
Adam Ligęza -
Anna Kwatera, Joanna M.
Łukasik,
Stanisław Kowal :
Odpowiedzialność, wspólnotowość,współpraca. Nauczyciele i rodzice ................. 143
Katarzyna Jagielska
- Anna M. Mróz: Nauczyciel wobec koncepcji zrównoważonego
rozwoju w edukacji. ............................................................................................. 147
ARTYKUŁY
Ruch Pedagogiczny nr 2/2018
Mirosław J. Szymański
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie
PRACA JAKO WARTOŚĆ – PERSPEKTYWA
MŁODZIEŻY
Praca jest podstawową formą aktywności człowieka. Kojarzy się głównie z
zawodową działalnością ludzi dorosłych, ale nie ogranicza się tylko do niej. Mówimy
wszakże o pracy społecznej, pracy kulturalno-oświatowej, pracy domowej, a nawet pracy
nad sobą. Elementy pracy występują już w zabawach, zwłaszcza konstrukcyjnych, a także
podczas uczenia się, na przykład wtedy, gdy w jego ramach młodzież szkolna opracowuje
projekty, podejmuje działalność wolantariacką lub odbywa praktyki w celu przygotowania
do wykonywania zawodu.
Ludzie mają różny stosunek do pracy. W dawniejszych czasach, kiedy w społeczeńs-
twie ludzie dzielili się na tych, którzy muszą ciężko i długo pracować, a bardziej uprzywi-
lejowani
żyli
z efektów tej pracy uznawano,
że
konieczność pracy jest wyrazem społecznego
upośledzenia, wyrazem przynależności do niższej warstwy społecznej lub rodzajem kary.
Nierzadko zresztą karano pracą. Przykładem byli galernicy w starożytnym Rzymie. Choć
często wywodzili się z szanowanych i bogatych rodów, po przegranej bitwie, w wyniku
czego dostawali się do niewoli, aby
żyć,
musieli wykonywać najcięższe rodzaje pracy.
Potem, już w różnych ustrojach, więźniowie zmuszani byli do katorżniczej pracy.
Zawsze były jednak rodzaje działań, których opanowanie okazywało się potrzebne
także ludziom uprzywilejowanym (np. rycerzom – jazda konna i władanie bronią, tym którzy
chcieli się uczyć – nauka, pragnącym podnieść sprawność swego ciała – trening, udział w
turniejach, zawodach, pokazach itp.). To były zapewne początki sytuacji, gdy pracę zaczęto
traktować jako wartość. Jednak upowszechnianie przekonania,
że
praca jest wartością,
mogło się dokonać dopiero wówczas, gdy praca zaczęła dawać ludziom ewidentne korzyści.
Najpierw dotyczyło to rzemieślników, kupców, rybaków, a od czasu, gdy zaczęły się kształ-
tować kapitalistyczne formy gospodarowania – przemysłowców, handlowców, rolników i
hodowców prowadzących własne gospodarstwa oraz innych ludzi uczestniczących w
konkurencji rynkowej. Praca na ogół nie była jeszcze wartością autoteliczną, miała wymiar
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin