RP-2018-4.pdf

(1549 KB) Pobierz
PEDAGOGICZNY
4/1
Numer specjalny dedykowany
Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu
WARSZAWSKA WYŻSZA SZKOŁA HUMANISTYCZNA
im. Bolesława Prusa
UKAZUJE SIĘ OD 1912 ROKU
Warszawa 2018
SKŁAD REDAKCJI
Bartosz Głowacki (socjologia), Anna Grabińska (psychologia, kulturoznawstwo), Magdalena Grochulska
(pedagogika), Aneta Ignatowicz (zastępca redaktora naczelnego, pedagogika, historia), Marta Kochanek
(sekretarz redakcji, pedagogika, język polski), Izabela Krupa-Mażulis (filozofia), Giuseppe Mari
(pedagogika, język włoski), Jarosław Siwoń (język rosyjski), Marian Surdacki (redaktor naczelny)
REDAKTORZY NAUKOWI
Alina Szczurek-Boruta
Zenon Gajdzica
REDAKCJA JĘZYKOWA
dr hab. Małgorzata Bortliczek (język polski)
dr hab. Anna Studenska (język angielski)
RECENZENCI
Andrzej Radziewicz-Winnicki, Mirosław Sobecki
Publikacja współfinansowana przez Uniwersytet
Śląski
w Katowicach
ADRES REDAKCJI
„Ruch Pedagogiczny”, Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. B. Prusa
ul. Smulikowskiego 6/8
00-389 Warszawa
e-mail redakcja@rp.edu.pl
Uwagi i informacje dla autorów znajdują się na stronie internetowej „Ruchu Pedagogicznego”.
Publikacja powstała w wyniku współpracy
z Wydziałem Etnologii i Nauk o Edukacji
Uniwersytetu
Śląskiego
w Katowicach
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie (Alina
Szczurek-Boruta, Zenon Gajdzica)
.................................... 7
ZAPISKI Z PRZESZŁOŚCI
Zbigniew Kwieciński
– Edukacja demokratyczna i humanistyczna jako ruch i dzieło
społeczne ............................................................................................................... 13
ROZPRAWY NAUKOWE
Bogusław
Śliwerski
– Kryzys demokracji i
światopoglądowy
w polityce wobec
edukacji oraz nauk humanistycznych i społecznych końca drugiej dekady XXI wieku
............................................................................................................................... 35
Andrzej Kasperek
– Humanistyczna perspektywa w naukach społecznych, czyli
wyobraźnia i trochę artystycznej wrażliwości ......................................................... 47
Zenon Gajdzica
– Czas i przestrzeń w dwóch kulturach edukacji włączającej
uczniów z niepełnosprawnością ............................................................................. 59
RELACJE Z BADAŃ
Alina Szczurek-Boruta
– Tożsamość młodzieży i jej konstruowanie – między
świadomością
szansy a
świadomością
ograniczenia ................................................ 73
Jolanta Suchodolska
Edukacja uniwersytecka jako ważne zadanie rozwojowe
młodych
dorosłych
................................................................................................ 85
Barbara Chojnacka-Synaszko
– Aspekty edukacji wielo- i międzykulturowej
uwzględniane w
środowisku
rodzinnym i szkolnym – na przykładzie doświadczeń
polskiej młodzieży z terenu
Śląska
Cieszyńskiego ................................................ 101
Anna Młynarczuk-Sokołowska, Adela Kożyczkowska
– Pedagogicznie
o językowości
świata
(wielo)kulturowego: od kompetencji wspólnotowej do
kompetencji międzykulturowej ............................................................................ 119
REFLEKSJE METODOLOGICZNE
Bronislava Kasáčová
– Pedagogical Research in the Diachronous Review as
Inspiration for Current International Cooperation ................................................. 139
RECENZJE
Sebastian Mrózek
– Magdalena Bełza, Zenon Gajdzica, Dorota Prysak, (Nie)łatwe
drogi wchodzenia w dorosłość przez osoby z niepełnosprawnością, Wydawnictwo
Arka, Cieszyn 2017, s. 228 .................................................................................. 153
KRONIKA
Beata Oelszlaeger-Kosturek
– Edukacja dla rozwoju – edukacja w rozwoju – teoria
i praktyka. Osiągnięcia – ważne perspektywy ....................................................... 161
CONTENTS
Editorial (Alina
Szczurek-Boruta, Zenon Gajdzica)
.............................................. 7
RECORDS FROM THE PAST
Zbigniew Kwieciński
– Democratic and humanistic education as movement and
social undertaking................................................................................................... 13
SCIENTIFIC TREATIES
Bogusław
Śliwerski
– Worldview and democracy crisis in politics in the face of
education, humanities and social sciences of the end of the second decade of the XXI
century .................................................................................................................. 35
Andrzej Kasperek
– The humanistic perspective in social sciences – imagination
and some artistic sensitivity .................................................................................... 47
Zenon Gajdzica
– Time and space in two cultures of inclusive education of learners
with disability......................................................................................................... 59
RESEARCH RAPORTS
Alina Szczurek-Boruta
– Youth’s identity and its constructing – between the
awareness of chance and the awareness of limitation ............................................... 73
Jolanta Suchodolska
– University education as an important developmental task in
the life of young adults ........................................................................................... 85
Barbara Chojnacka-Synaszko
– Aspects of multicultural and intercultural
education taken into account in the family and school environment – based on the
experience of Polish youth from Cieszyn Silesia ................................................... 101
Anna Młynarczuk-Sokołowska, Adela Kożyczkowska
– Pedagogically about
linguistic specificity of the (multi)cultural world: from the community competence to
the intercultural competence ................................................................................. 119
METHODOLOGICAL REFLECTIONS
Bronislava Kasáčová
– Pedagogical research in the diachronous reviev as
inspiration for current international cooperation ................................................... 139
BOOK REVIEWS
Sebastian Mrózek
– Magdalena Bełza, Zenon Gajdzica, Dorota Prysak,
(Not)Easy ways to enter adulthood for disabled persons, Wydawnictwo Arka,
Cieszyn 2017, s. 228 ............................................................................................ 153
CHRONICLE
Beata Oelszlaeger-Kosturek
– Education for development – developing education -
theory and practice. Achievements – important perspectives ................................. 161
Zgłoś jeśli naruszono regulamin