Gilson E. Wprowadzenie do nauki św. Augustyna.pdf
(
22519 KB
)
Pobierz
ETIENNE
GILSON
WPROWADZENIE
DO
NAUKI
ŚWIĘTEGO
AUGUSTYNA
TŁUMACZYŁ
ZYGMUNT
JAKIMIAK
WARSZAWA
PAX
19
5
3
PRZEDMOWA
Pojęcie
teologii
i
filozofii
w
podwójny
sposób
rysuje
się
w
świadomości
współczesnych katolików.
.
Znane
jest
powszechnie
porównanie
philosophiae
perennis
do
konstrukcji
katedry
gotyckiej,
której
piękno
wynika
z
bez
błędnego
wyliczenia
proporcji
poszczególnych
elementów
bu
dowy.
Światopogląd
katolicki
występuje
wtedy
jako
koronkowa
architektura
intelektualna
wykończonego
w
szczegółach
syste
mu.
Świadomość
posiadania
skończonego
systemu
jest
płodna
w
konsekwencje.
Powstaje
tendencja
do
traktowania
wszelkich
zmian
rzeczywistości
jako
okazji
do
nowych
objaśnień,
a
nie
jako
bodźca
do
koniecznych
dalszych
poszukiwań.
Cokolwiek
się
stało,
cokolwiek
się
dzieje,
może
być
bez
większych
trudności
wyjaśnione
przez
sprowadzenie
zagadnienia
do
casusu
prze
widzianego
przez
system.
Dla
wielu
znów
współczesnych
'katolików
teologia
i
filozofia
to
„szaleństwo
Krzyża",
to
stały
intelektualny
paradoks;
to
nie
zrozumiały,
ale
decydujący
absurd
Łaski.
Jeśli
spotkanie
wiary
i
dowodzenia
rodzi
paradoks,
jeśli
następstwo
Łaski
i
grzechu
w
człowieku
daje
przeżycie
absurdu^
to
taka
postawa
myślowa
katolika,
staje
się
całkowicie
aintelektualna.
Można
przewidywać,
że
katolicy,
którzy
tkwią
w
tak
pojętej
tajemniczości
swego
po
glądu,
mijają
się
z
biegiem
historii,
a
nawet
więcej
—
że
skazani
są
na
organiczne
niezrozumienie
jej
kierunków.
Święty
Augustyn
nie
stworzył
opracowanego
w
szczegółach
systemu
myśli
katolickiej,
szereg
jego
najgłębszych
rozumo
wań
kończy
się,
jak
to
określa
Gilson,
indetermińacjami.
Posu
wanie
się
torami
rozumowania
św.
Augustyna
zostawia
cały
szereg
kwestii
nierozstrzygniętych,
ujawnia
sprzeczności
jesz
cze
nie
zharmonizowane.
Olbrzymie
poczucie
osiągania
Prawdy,
V
którego
doświadcza
katolik
po
zapoznaniu
się
z
dziełem
św.
Augustyna,
otwiera
równocześnie
perspektywę
na
zagadnienia
;
dotychczas
nierozwiązane.
Augustynizm
syci
Prawdą
rozbudza
jąc
jednocześnie
jej
nie
opuszczającyjjuż
katolika
głód.
p
Dla
św.
Augustyna
paradoks
bywa
często
punktem
wyjścia,
ale
nigdy
punktem
dojścia.
W
tym
znaczeniu
jest
św.
Augustyn
|
ludzkim
ojcem
immanentnego
dla
chrześcijaństwa
paradoksu.
j
„
Człowiek
tylko
po
to
znajduje
Boga,
żeby
Go
dalej
szukać”
—
\
cytat
ten
jest
autocharakterystyką
postawy
augustynizmu.
Pa-
■
radoks
jest
jednakże
dla
św.
Augustyna
jedynie
bodźcem
do
poszukiwania
Prawdy
na
drodze
budowania
rozumowego
do-
,
wodu.
;
AiLgustynizm
traktuje
świat
jako
stałe
zadanie
intelektualne
[
dla
filozofii
katolickiej.
Augustynizm
przedstawiając
wyjaśnię-
nie
rzeczyioistości
świata
jako
proces
dynamiczny,
a
zatem
jako
•
taki,
który
stale
musi
być
pogłębiany,
zajmuje
wobec
rzeczy-
‘
wistości
postawę
jak
najbardziej
intelektualną
i
nie
uciejca
od
i
rozumowania
przedwcześnie
w
sferę
niesprawdzalnych
tajem-
\
nic.
Na
tym
właśnie
polega
wartość
poznania
dzieł
św.
Augu
styna
dla
współczesnego
katolika.
i
Długie
lata
Łaska
wiary
nie
mogła
zawładnąć
duszą
św.
Au-
’
gustyna
wypełnioną
po
brzegi
sceptycyzmem
i
relatywizmem.
5
Wielu
ludzi
tkwi
w
stanie
przyznawania
wszelkim
poglądom
półracji,
a
wszelkim
decyzjom
półwartości.
Jest
to
spowodowane
■
najczęściej
brakiem
danych
do
dokonania
wyboru.
Sceptycyzm
<
i,
relatywizm
św.
Augustyna
był
zupełnie
innego
rodzaju.
Stanowił
bozuiem
chorobę
woli
wielkiego
i
żarliwego
erudyty.
Sw.
Augustyn,
po
nawróceniu,
w
wielu
olśniewających
wy
stąpię-
■
niach
rozprawia
się
z
wszelkimi
postaciami
swoich
poprzednich
•
ibahań.
Niemniej
fakt,
że
św.
Augustyn
był
najpierw
intelek
tualistą
pogrążonym
w
sceptycyzmie
i
relatywizmie,
a
następ
nie
stał
się
intelektualistą,
na
którym
spoczęła
Łaska
wiary,
nadal
zasadnicze
piętno
jego
filozofii.
Bezwzględna
pewność
posiadania
Prawdy
opiera
się
w
niej
na
dokonanym
długotrwa
łym
wysiłku
przezwyciężania
wątpliwości
i
względności.
Praw
da
wiary
św.
Augustyna
nie
była
łatwo
zdobyta
i
była
kosztow
nie
opłacona.
Akt
wiary
u
św.
Augustyna
nie
jest
bezproble-
(
mowy,
potęgę
stoego
wyrazu
zdobył
on
w
długoletniej
polemice
•
z
wątpieniem.
VI
Zjawisko,
które
w
czasach
św.
Augustyna
było
wypadkiem
zarezerwowanym
dla
wielkich
umysłów
i
wielkiego
wykształ
cenia,
występuje
dzisiaj,
co
prawda
w
innej
postaci,
jako
zagad
nienie
powszechne.
Wiara
współczesnego
katolika
przy
ogrom
nym
wzroście
poziomu
przeciętnego
wykształcenia
jest
o
tyle
głęboka,
o
ile
nie
ucieka
od
ciągłego
kontaktu
z
wiedzą
do
czesną.
Stąd
płynie
wartość
augustynizmu
dla
współczesnego;
katolika.
,
Sw.
Augustyn
jest
Doktorem
Kościoła,
który
wyjątkowo
dużo
uwagi
poświęcił
w
swych
dziełach
zagadnieniom
społecz
nym.
Niemniej
twórcza
teza
św.-
Augustyna
mówiąca,
że
klu
czem
do
poznania
danego
społeczeństwa
jest
określenie
przed
miotu
jego
miłości,
nie
została
przez
niego
rozwinięta.
Po
dobnie
—
ze
stwierdzenia,
że
niewłaściwe
użytkowanie
własno
ści
powoduje
nieprawne
jej
posiadanie,
nie
wyciągnął
on
szer
szych
konsekwencji.
Zainteresowania
jego
zostały
pochłonięte
natomiast
przez
problem
współżycia
„społeczności
ziemskiej'1
i
„społeczności
Bożej”.
\..
"■
/
Trzeba
stwierdzić,
ze
w
ciągu
wieków
występowało
wiele
społecznie
szkodliwych
interpretacji
tych
właśnie
rozważań
św.
Augustyna.
Stąd
wywodzą
się
teorie
o
stałym
i
wrogim
prze
ciwstawieniu
społeczeństwa
dążącego
do
Boga
i
społeczeństwa
zajętego
jak
najlepszym
przekształceniem
świata
doczesnego.
Tu
jest
także
źródło
pogardy,
jaką
myśl
katolicka
obciążała
czę
sto
aktywność
mającą
na
celu
przemianę
warunków
bytu
do-,
czesnego.
Fatalnie
musiałaby
wypaść
ocena
tez
augustynizmu
w
tym
zakresie,
gdyby
za
poprawne
należało
uznać
przeważnie
spotykane
ich
streszczenie.
Brzmi
ono
tak:
„Święty
Augustyn
sprecyzował
koncepcję
państwa
Bożego
i
państwa
ziemskiego,
.olęreśliwszy
charakter
tych
dwóch
społeczności
wykazał
jed
a.
nocześnie
konieczność
i
naturalność
ich
ciągłej
walki".
Dlatego
należy
docenić
wartość'przekonującego
wywodu
Gil-
sona,
w
którym
określa
on
wyżej
podaną
interpretację
tez
św.
Augustyna
jako
całkowicie
bezzasadną.
Gilson
wykazuje,
że
św.
Augustyn:
a.
rozumiał
pojęcie
państwa
Bożego
i
państwa
ziemskiego
w
sensie
mistycznym,
jako
społeczności
ludzi
zbawionych
i
po
tępionych;
VII
b.
uważał,
że
państwo
Boże
nie
pokrywa
się
z
przynależno
ścią
do
Kościoła,
a
państwo
ziemskie
z
nienależeniem
do
Ko
ścioła,
ponieważ
^..w.ielu
..
wierzgc^di’
m^
a
wielu
niewierzących
może
być
zbawionych;
c.
zachęcał
do
jak
najbardziej
praktycznego
współdziałania
pomiędzy
wierzącymi
i
niewierzącymi
dla
wspólnych
celów
społeczności,
w
której
razem
docześnie
żyją.
Historia
nowoczesna
upowszechniła
zagadnienie
współżycia
wierzących
i
niewierzących
we
wszystkich
społeczeństwach
świata.
Stąd
niezmierna
waga
subtelnych
a
podstawowych
roz
ważań
św.
Augustyna
na
ten
temat
dla
każdegó
współczesnego
kierunku
katolickiej
myśli,
który
chce
przyczynić
się
do
dal
szego
pogłębienia
problemu.
Stąd
konieczność
nie
tylko
potę
pienia,
ale
wyswobodzenia
się
od
fałszywej
interpretacji
auten
tycznego
augustynizmu.
Dzieło
Gilsona
daje
na
kilkuset
stronicach
wierne
streszcze
nie
olbrzymiej
twórczości
wielkiego
Doktora
Kościoła.
Tylko
rozległa
erudycja
i
płynąca
z
głębokiej
kultury
autora
zdolność
precyzji
intelektualnej
sprawia,
że
czytając
„Wprozoadzenie"'
poznajemy
odrębnie
naukę
św.
Augustyna
i
komentarz
Gilsona
do
niej.
Ta
zaleta
dzieła
umożliwia
czytelnikowi
włączenie
się
w
potężny
nurt
augustynizmu
i
zużycie
jego
dynamiki
do
przy
czynienia
się
w
rozwiązywaniu
problemów
naszej
społecznie
wielkiej
epoki.
Bolesław
Piasecki
Warszawa,
dnia
29
maja
1952
r.
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Gilson E. Byt i istota.pdf
(15077 KB)
Gilson E. Historia filozofii chrześcijańskiej Od Justyna do Mikołaja Kuzańczyka.pdf
(31784 KB)
Gilson E. O stałych filozoficznych języka.pdf
(11551 KB)
Gilson E. Realizm tomistyczny.pdf
(19188 KB)
Gilson E. Tomizm.pdf
(22398 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin