Edukacja i szkolenia dorosłych w Europie.pdf

(5081 KB) Pobierz
Edukacja i szkolenia
dorosłych
w Europie:
zwiększanie
dostępu do
możliwości
uczenia się
Raport Eurydice
Edukacja
i Szkolenia
Edukacja
i szkolenia
Niniejsze opracowanie zostało po raz pierwszy opublikowane w języku angielskim w 2015
roku (tytuł oryginału
Adult Education and Training in Europe: Widening Access to
Learning Opportunities)
przez
EACEA, Eurydice
Avenue du Bourget 1 (BOU2 – Unit A7)
B-1049 Brussels
Niniejszą publikację należy cytować w następujący sposób:
Komisja Europejska /EACEA/Eurydice, 2015.
Adult Education and Training in Europe: Widening
Access to Learning Opportunities.
(Edukacja i szkolenia dorosłych w Europie: zwiększanie dostępu
do możliwości uczenia się) Raport Eurydice. Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej.
ISBN 978-92-9201-972-3 (wersja papierowa)
ISBN 978-92-9201-971-6 (pdf)
doi:10.2797/343518 (wersja papierowa)
doi:10.2797/727741 (pdf)
© Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, 2015.
Części niniejszej publikacji mogą być powielane jedynie do celów niekomercyjnych, pod
warunkiem, że fragment tekstu jest poprzedzony odniesieniem do „sieci Eurydice,” po którym
widnieje data publikacji dokumentu.
© Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
00-551 Warszawa
ul. Mokotowska 43
Warszawa 2015
ISBN 978-83-64032-84-4 (pdf)
ISBN 978-83-64032-83-7 (wersja papierowa)
Tłumaczenie publikacji sfinansowano ze środków Komisji Europejskiej.
SPIS TREŚCI I RYSUNKÓW
Spis treści
Spis rysunków
Wnioski z raportu
Wstęp
Rozdział 1: Wskaźniki kontekstowe
1.1. Kapitał ludzki w Europie
1.2. Uczestnictwo dorosłych w uczeniu się przez całe życie
Wnioski
Rozdział 2: Zobowiązania polityczne
2.1. Kluczowe polityki mające na celu poprawę podstawowych umiejętności oraz kwalifikacji dorosłych
2.2. Międzynarodowe badania umiejętności dorosłych i ich wpływ na tworzenie polityki edukacyjnej
Wnioski
Rozdział 3: Główne typy usług
3.1. Stosowane pojęcia: wprowadzenie
3.2. Programy rozwijania podstawowych umiejętności
3.3. Poza programami kształcenia podstawowych umiejętności: możliwości zdobycia uznawanych
kwalifikacji przez dorosłych słuchaczy
Wnioski
Rozdział 4: Elastyczność i progresja
4.1. Utrudnienia w podejmowaniu nauki przez dorosłych
4.2. Programy uczenia się na odległość dla dorosłych słuchaczy
4.3. Oferta modułowych programów uczenia się dorosłych i kwalifikacje oparte na systemie punktów
zaliczeniowych
4.4. Ścieżki progresji
4.5. Walidacja uczenia się pozaformalnego i nieformalnego
Wnioski
Rozdział 5: Docieranie do potencjalnych słuchaczy i poradnictwo
5.1. Promowanie kształcenia dorosłych poprzez podnoszenie świadomości i docieranie do potencjalnych
słuchaczy
5.2. Zwiększanie uczestnictwa dorosłych w uczeniu się przez całe życie poprzez zapewnienie łatwo dostępnego
i kompleksowego poradnictwa oraz narzędzi umożliwiających samodzielne wybory
5.3. Zintegrowane usługi w zakresie uczenia się przez całe życie
Wnioski
3
5
7
15
17
17
22
27
29
29
36
41
43
43
46
61
69
73
74
75
81
86
89
93
97
97
105
113
115
Zgłoś jeśli naruszono regulamin