Nie zrobione.docx

(166 KB) Pobierz

1. Omówić pojęcie strategii i zarządzania strategicznego.
 

1)     Wskaż poprawną definicję strategii.

a)      Strategia to program ogólny działalności przedsiębiorstwa ukierunkowany na wykorzystanie potencjału i zasobów dla osiągnięcia zamierzonych celów.

b)     Strategia wyraża krótkoterminowe cele przedsiębiorstwa, odpowiadające poszczególnym kierunkom działania.

c)      Strategia odnosi się do planowanych wyników, przy czym nie ma związku z misją i celami przedsiębiorstwa.

2)     Wskaż poprawną definicję zarządzania strategicznego.

a)      Zarządzanie strategiczne wspomaga rozwiązywanie problemów dotyczących jego rozwoju i przetrwania, nie uwzględniając przy tym wpływu otoczenia.

b)     Zarządzanie strategiczne oznacza określanie długookresowych celów, kierunków rozwoju i metod działania przedsiębiorstwa w kontekście alokacji jego zasobów.

c)      Zarządzanie strategiczne to proces informacyjno-decyzyjny, którego celem jest wspieranie następujących funkcji przedsiębiorstwa: planowanie, organizacja, motywacja i kontrola.

3)     Czym różnią się pojęcia strategii i zarządzania strategicznego?

a)      Niczym się nie różnią, są to pojęcia tożsame.

b)     Zarządzanie strategiczne jest procesem, natomiast opracowana strategia jest jego wynikiem.

c)      Zarządzanie strategiczne koncentruje się na celach krótkoterminowych, podczas gdy strategia odnosi się do celów długoterminowych.

4)     Który zestaw cech jest charakterystyczny dla strategii?

a)      Odległy horyzont czasowy, obejmuje szerokie pasmo działań , podlega ocenie przez wskaźniki.

b)     Bliski horyzont czasowy, obejmuje szerokie pasmo działań, zawiera układ decyzji.

c)      Odległy horyzont czasowy, obejmuje wąskie pasmo działań, nie uwzględnia zasobów konkurencji

5)     Które z poniższych cech nie są charakterystyczne dla zarządzania strategicznego?

a)      Bazuje na danych ilościowych, jednakże niepewność wyników planowania jest dość wysoka.

b)     Strategie zarządzania można opierać na różnych przykładach, regułach i teoriach.

c)      Dla danego rodzaju działalności istnieje tylko jeden, najlepszy sposób opracowywania strategii.

 

2. Podaj min. 2 definicje pojęcia strategia.

 

1)     Strategia to wg. A. D. Chader’a:

a)      Długotrwałe cele przedsiębiorstwa

b)      Generalny kierunek działania

c)      Alokacja zasobów

 

2)     Strategia w ujęciu ogólnym to:

a)      Naczelna orientacja gospodarcza i militarna, która wyraża dominujący kierunek działania systemu

b)      Naczelna orientacja gospodarcza, społeczna i militarna, która wyraża dominujący kierunek działania systemu

c)      Naczelna orientacja gospodarcza i społeczna, która wyraża dominujący kierunek działania systemu

 

3)     Strategia to wg. W.F. Gluch’a:

a)      Zdolność do wykorzystywania mocnych stron przedsiębiorstwa

b)      Podejście zmierzające do najbardziej kreatywnego wyróżnienia firmy na tle konkurencji

c)      Nadrzędny i integratywny plan określający korzyści firmy w związku z oczekiwaniami i wyzwaniami otoczenia

 

4)     Słowo strategia pochodzi od sów ‘stratos’ oraz ‘agein’, co oznacza:

a)      ‘atmosfera’ oraz ‘kreować’, ponieważ strategia polega na wytworzeniu w zespole odpowiednich emocji

b)      ‘armia’ oraz ‘dowodzić’, oznacza to przewodzenie armią i planowanie koncepcji walk

c)      ‘walczyć’ oraz ‘przeciwności’, gdyż strategia to walka z trudnościami

 

5)     Strategia wg. J. Stoner’a , R. Freeman’a, Gilbert’a to:

a)      Szeroki program wytyczania i osiągania celów organizacji

b)      Wzorzec zarządzania w sferze rynku

c)      Cele ogólne i cząstkowe przedsięwzięcia


3. Struktura tworzenia strategii i jej elementy składowe
 

1)     Którego etapu budowa strategii organizacji nie obejmuje:

a)      Analiza i ocena potencjału organizacji

b)     Analiza potencjału klienta

c)      Sformułowanie strategii

 

2)     Podczas poszukiwania strategii poszukujemy odpowiedzi na następujące  pytania:

a)      Co chcemy robić, dla kogo, co utrudnia realizację celu

b)     Gdzie chcemy być, dokąd podążamy, jakie zasoby są potrzebne, jakie wartości reprezentujemy

c)              Obie odpowiedzi są poprawne

 

3)     Strategia rozwoju firmy składa się z 3 rodzajów strategii:

a)      Strategia wobec dostawców, konkurencji i strategie funkcjonalne

b)     Strategia wobec dostawców, pracowników, konkurencji

c)      Strategie funkcjonalne, strategia wobec konkurencji i pracowników

 

4)     Strategię przedsiębiorstwa można budować na podstawie scenariuszy, wyróżnić można następujące grupy scenariuszy:

a)      Scenariusze możliwych zdarzeń, symulacyjne, stanów otoczenia, procesów w otoczeniu

b)     Scenariusze możliwych wyników, symulacyjne, stanów otoczenia, procesów w otoczeniu

c)      Scenariusze możliwych wyników, symulacyjne, stanów pogody, procesów w otoczeniu

 

5)     Kluczową rolę w procesach generowania strategii odgrywa:

a)              Analiza scenariuszy

b)              Analiza celu

c)              Analiza otoczenia


4. Pojęcie, funkcje i rola misji przedsiębiorstwa

 

1)     Wskaż definicję misji przedsiębiorstwa

a)      To przedstawienie powodów jej istnienia w społeczeństwie

b)     To określenie tego co jest priorytetowe dla firmy – często w formie hasła czy sloganu

c)      To obraz firmy, do którego ma dążyć

 

2)     Która z poniższych to misja?

a)      „Naszym celem jest zbudowanie znakomitych kontaktów z klientami i bycie rzetelnym i solidnym partnerem biznesowym”

b)     „Uporządkowanie światowych zasobów informacji tak, by stały się powszechnie dostępne i użyteczne”

c)      „Aby osiągnąć pożądany poziom efektywności i osiągnięć należy stworzyć warunki ku temu by ludzie pracowali razem przy realizacji celów firmy i unikać sytuacji, gdy pracują przeciwko tym celom”

3)     Które z poniższych NIE jest funkcją misji przedsiębiorstwa:

a)      Integrująca

b)     Ukierunkowująca

c)      Idealizująca

 

4)     Co powinna wyrażać misja?

a)      Przekonania, wartości, inspiracje, strategie

b)     Przekonania, strategie, kryteria organizacyjne

c)      Kryteria organizacyjne, inspiracje, wartości

 

5)     Które zdanie jest FAŁSZYWE:

a)      Dobra misja powinna wyróżniać firmę spośród innych firm tej samej branży.

b)     Zasoby, którymi dysponuje przedsiębiorstwo nie wpływają na kształt misji.

c)      Misja daje podstawę do formułowania strategicznych celów działania oraz wspomaga określenie szczegółowych zadań.


5. Procedury pomocnicze przy tworzeniu misji organizacji
 

1)     Które zdanie jest FAŁSZYWE?

a)      Misja nie powinna określać sposobu realizacji zadania

b)     Misji firmy nie można zmienić

c)      Misja powinna stanowić punkt odniesienia dla pracowników, co sprzyja ich identyfikacji z organizacją

 

2)     Składnikiem misji organizacji NIE jest:

a)      Przyszły dochód organizacji

b)     Obszar działania organizacji

c)      Troska o własnych pracowników

 

3)     Określenie misji organizacji powinno:

a)      Być ukierunkowane na produkty oraz usługi danego podmiotu w kontekście elementów przynoszących zasadniczy zysk

b)     Być ukierunkowane na zaspakajanie potrzeb konsumentów rynkowych i ich satysfakcję

c)      Ignorować konkurencyjne otoczenie organizacji oraz skłonność poszczególnych jej elementów do ciągłego rywalizowania o pozycję rynkową

 

4)     Które zdanie jest PRAWDZIWE?

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin