Treść - Projektowanie systemów transportowo-magazynowych -2018.pdf

(1783 KB) Pobierz
Wrocław 23-02-2018
PROJEKTOWANIE SYSTEMÓW TRANSPORTOWO-MAGAZYNOWYCH
Temat projektu magazynu.
ZIIP, 2-gi stopień, stacjonarne, sem. letni 2017/2018
(materiały dydaktyczne do zajęć, opracowanie na podstawie literatury, głównie Z. Korzeń
„Projektowanie logistycznych transportu bliskiego i magazynowania T.1.i2.)
Dane:
wysokość maks. składowania: magazyn „k1” 30m, „k2” 30m
średnia masa dostaw 1 JŁP wynosi 300kg i wysyłek 200kg
Pole przy bramie dostaw ma pojemność 32 miejsc paletowych
W przypadku braku odpowiednich danych należy je założyć.
Tabela. 1. Dane projektowe.
Lp.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
*
dzień pracy
Liczba dni roboczych w roku
jednostka transportu zewnętrznego
S
we
Struktura S
we
cross docking
Mag k1
Mag k2
spiętrzenia na bramie dostaw
czas przebywania palety na bramie dostaw
czas przebywania palety na bramie wysyłek
dodatkowe pola magazynowe:
bufory bezpieczeństwa
zwroty i reklamacje
Obrót opakowaniami ABS
pola przy bramach i kompletacyjne mają pojemność
Czas kompletacji njłp
kompletacja wysyłki w njłp
wysyłka w jjłp
wypełnienie palety njłp – skompletowanej
Zdolność przyjęć i wydań doków – bram – dla
jednostki transportu zewnętrznego
Zaokrąglenia ilości obliczonych pól do ułamka liczby
całkowitej 0,1 – w dół
3%
2%
4%
32
25
50%
45%
60%
2
4%
3%
5%
32
27
25%
45%
70%
5
5%
4%
6%
32
20
27%
45%
60%
8
6%
5%
7%
32
26
30%
45%
70
8
swe
swe
swe
palety
minut
swe
swe
jjłp
godziny
%
15%
40%
45%
1,2
10
13
25%
45%
30%
1,3
10
15
15%
40%
45%
1,0
10
12
25%
45%
30%
0,9
10
10
swe
minut
minut
Parametr magazynu
Gr. 31b
8
150
32
Gr. 31d
12
200
32
Gr. 31a
16
250
32
Gr. 31c
24
300
32
godziny
dni
palety
jłp
Rotacja zapasami w
dniach:
1/2
5
30
wielkość
Info pod tabelą*
S
we
= liczbę trójcyfrową * 3 (odczytujemy ją licząc od prawej strony nr. indeksu).
1
1. Założenia wstępne
Przedmiotem projektu jest magazyn dystrybucyjny, obsługujący dostawy w jednym rodzaju
/klasie/ jednostek ładunkowych – na paletach EURO ( o wymiarach: 1200x800x1000 mm). Są
to jednorodne jednostki ładunkowe – paletowe [jjłp] o wypełnieniu równym = 1. Roczny
strumień wejściowy [Swe] wynosi Tab. 1/ wiersz 4 [jjłp]. Magazyn pracuje przez Tab. 1/wiersz
2; dni w roku, po wynosi Tab. 1/wiersz 1 godzin dziennie. Każda jednostka ładunkowa przed
składowaniem podlega procesowi rozpakietowania na pojedyncze skrzynki KLT6824.
Rys. 1. Parametry skrzynek KLT.
Natomiast na wyjściu z magazynu [jłp.] europaleta składa się z typowych kartonów
zawierających skompletowane zamówienia klientów magazynu. Magazyn odsługuje dostawy
na trzy sposoby:
a.
przeładunek z bramy dostaw na bramę wysyłek bez zmiany zawartości palety /bez
zbiórki i kompletacji/ wynosi Tab. 1/ wiersz 6 [Swe], rotacja tymi zasobami 1/2 dnia;
b.
przekazuje dostawy do magazynu „k1” na krótki okres przechowywania w wielkości
Tab. 1/ wiersz 7 [Swe] - rotacja tymi zasobami w dniach [Rd] wynosi średnio 5 dni;
c.
przekazuje dostawy do magazynu „k2” na dłuższy okres przechowywania w wielkości
Tab. 1/ wiersz 8 [Swe] - rotacja tymi zasobami w dniach [Rd] wynosi średnio 25 dni;
Na bramie dostaw należy liczyć się ze spiętrzeniami dostaw /zakłóceniami z łańcucha dostaw/
w planowanej wysokości 1,2 [swe] – dziennego strumienia dostaw. Czas przebywania
/przyjęcia/ palety na polach dostaw wynosi 10 minut.
Należy utworzyć dodatkowe pola magazynowe dla buforu bezpieczeństwa w wielkości Tab.
1/wiersz 13 [swe], pola na zwroty i reklamacje w wielkości Tab. 1/wiersz 14 [swe], pole obrotu
nośnikami - opakowaniami obcymi ABS w wielkości Tab. 1/ wiersz 15 [swe].
Wielkość wszystkich pól jest taka sama dla wszystkich klas i wynosi równowartość wielkości
jednostki dostawy/wysyłki 32 palety EUR.
Strumień wyjściowy [Swy] składać się będzie z wysyłki cross docking – tylko z jednorodnych
jednostek ładunkowych-paletowych [jjłp] oraz ze strumieni z magazynów „k1” i „k2” z których
część wysyłki - Tab. 1/wiersz 18 [Swe] - będzie podlegała kompletacji w relacjach
proporcjonalnych do wysokości dostaw do tych magazynów. Czas kompletacji/odprawy jednej
niejednorodnej jednostki ładunkowej – paletowej [njłp] wynosi 25 minut, natomiast czas
wysyłki/odprawy jednorodnej jednostki ładunkowej-paletowej [jjłp] na bramie wysyłek 13
minut. Średnie wypełnienie kompletowanego nośnika ładunkowego wynosi 60% [jjłp].
Wskaźnik wypełnienia nośnika jest zmienny jak i ilość palet w wysyłkach.
Bramy dostaw i wysyłek mają taką samą zdolność przyjęć i wydań wynoszącą 2 godziny na 1
zespół transportu zewnętrznego [TIR 32 EUR].
2
Należy przyjąć że średnio - dziennie - magazyny przyjmują taką samą objętość ładunkowa jaką
wysyłają, zaokrąglenia dla wyznaczania ilości pól odkładczych – do 0,1 części ułamkowej
obliczonej wartości zaokrąglić „w dół”. Należy policzyć:
1.
ilość pól koniecznych dla obsługi przyjęć cross – docking na bramie dostaw;
2.
ilość pól koniecznych dla obsługi przyjęć dla magazynu krótkiego na bramie dostaw;
3.
ilość pól koniecznych dla obsługi przyjęć dla magazynu długiego na bramie dostaw;
4.
ilość miejsc na bramie dostaw przeznaczonych na ABS – obrót obcymi
nośnikami/opakowaniami;
5.
ilość pól koniecznych dla obsługi przyjęć dla zwrotów i reklamacji;
6.
ilość pól koniecznych dla obsługi przyjęć dla buforu bezpieczeństwa;
7.
ilość bram/doków niezbędnych dla dostaw;
8.
ilość miejsc magazynowych koniecznych dla magazynu „k1”;
9.
ilość miejsc magazynowych koniecznych dla magazynu „k2”;
10.
ilość pól koniecznych na bramie wysyłek dla magazynu „k1”;
11.
ilość pól koniecznych dla obsługi przyjęć cross – docking na bramie wysyłek;
12.
ilość pól koniecznych na bramie wysyłek dla magazynu „k2”;
13.
ilość pól kompletacji przy bramie wysyłek;
14.
ilość bram/doków niezbędnych dla wysyłek.
Na podstawie powyższych wartości należy narysować schemat projektowanego magazynu tzw.
layout – mając na uwadze optymalne koszty transportu wewnętrznego (na tym etapie projektu
określa się je na podstawie szacunku/wyczucia). Dla lepszej czytelności dla każdej klasy
miejsca należy użyć innego koloru (określając je w legendzie rysunku). Przed przystąpieniem
do tego należy wykonać scenografię organizatorską. Podstawowe symbole i ich znaczenie
przedstawiono na rys. poniżej. Natomiast przykładową scenografię na rysunku następnym.
Rys. 2. Symbole scenografii organizatorskiej.
3
Rys. 3. Przykład scenografii organizatorskiej.
Ze scenografii organizatorskiej trudno odczytać wielkości strumieni ładunków
przenieszczanych w magazynie. Dlatego strzałki na rysunkach poniżej powinny być
4
wyskalowane wg przyjętej skali i narysowane tak aby tworzyły wykres Sankey’a, z którego
będzie można odczytać ilościowe wartości strumieni przemieszczanych ładunków.
a)
b)
Rys. 4. Przykładowy layout magazynu: a- do wypełnienia, b-z oznaczeniami przepływu
materiałów.
Po zweryfikowaniu/akceptacji layoutu magazynu na zajęciach projektowych należy:
nanieść pozycje regałów, stacji GTM, stołów sortowania i pakowalniczych,
uwzględnić mocowanie do podłoża oraz wyposażenie bezpieczeństwa jak np.
odbojniki słupów nośnych regałów. Na rysunku magazynu należy zilustrować
podstawowe elementy regałów wraz z systemami ich bezpieczeństwa.
wyznaczyć ciągi komunikacyjne poprzez narysowanie linii, które je wyznaczają (w
tym bramy przeładunkowe) dla transportu bliskiego, używając do tego celu koloru
żółtego. Miejsca występowania hydrantów przeciwpożarowych należy oznaczyć
kolorem czerwonym, pamiętając jednocześnie o tym, że miejsca wokół hydrantów,
drzwi przeciwpożarowych nie mogą być zajęte przez żadne przedmioty,
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin