Zadanie-4_cal_2017-min(1).pdf

(1620 KB) Pobierz
CAL
komputerowe wspomaganie logistyki
Zadanie 4
– Model magazynu przeładunkowego
Opracował: dr inż. Marcin Plewa
Przedsiębiorstwo DHL jest międzynarodową, prężnie rozwijającą się organizacją oferującą
kompleksowe usługi spedycyjne i logistyczne.
DHL to
niemieckie przedsiębiorstwo zajmujące się
przewozem przesyłek i logistyką, działające w segmencie międzynarodowych przesyłek kurierskich.
Ma ona zasięg ogólnoświatowy i posiada oddziały w ponad 220 krajach również w Polsce.
Lokalizacja
i usytuowanie tak wielu centrów dystrybucji umożliwia sprawną i szybką dystrybucję powierzonych
towarów. Rozbudowana sieć terminali zapewnia bezpieczną drogę przesyłki do rąk docelowych
odbiorców.
W zakresie dystrybucji krajowej DHL transportuje przesyłki drobnicowe, ładunki częściowe i
całopojazdowe. Dysponuje różnorodną flotą samochodową: plandekami, naczepami typu mega,
izotermami, chłodniami, samochodami z windą wyładowczą. Dzięki stabilnej sieci terminali i centrów
dystrybucji oraz innowacyjnym systemom informatycznym przedsiębiorstwo jest w stanie
zaoferować klientom dostawę towaru następnego dnia roboczego na terenie całej Polski. W tym celu
przedsiębiorstwo wykorzystuje tzw. Cross –
docking: w pierwszym dniu odebrane od Nadawcy
przesyłki są transportowane do najbliższego Punktu Przeładunkowego, skąd następnego dnia
roboczego trafiają
do oddziału zlokalizowanego w pobliżu Odbiorcy.
Charakterystyka problemu na przykładzie magazynu zlokalizowanego w pobliżu dużego miasta w
Polsce.
Magazyn przeładunkowy firmy DHL, zlokalizowany w obszarze jednego z dużych miast w Polsce,
pracuje
i
dni
24
godziny
Praca
w
na
nim
dobę
odbywa
z
się
wyłączeniem
w
systemie
weekendów
trójzmianowym,
świątecznych.
a wykonywane zadania różnią się w zależności od zmiany:
zmiana I (godz. 7
– 15): w czasie jej trwania odbywa się rozwożenie towarów do
odbiorców znajdujących się w strefie obsługiwanej przez magazyn oraz
jednocześnie
odbiór
przesyłek
od
nadawców
i zwożenie ich do magazynu;
zmiana II (godz. 15
– 23): w jej trakcie następuje załadowywanie palet na
samochody, w celu dostarczenia ich do innych oddziałów przedsiębiorstwa
w
całym kraju.
CAL
komputerowe wspomaganie logistyki
Opracował: dr inż. Marcin Plewa
zmiana III (godz. 23
7):
w trakcie tej zmiany dostarczane i rozładowywane są
przesyłki z innych oddziałów, w celu dostarczenia ich następnego dnia (I zmiana)
do Odbiorców zlokalizowanych w strefie obsługiwanej przez magazyn.
Przedsiębiorstwo DHL dąży do ciągłego rozwoju w tym celu poszukuje rozwiązań, które pozwolą
poprawić efektywność i skuteczność realizowanych procesów. Przedsiębiorstwo DHL dąży do
zwiększania swojej atrakcyjności między innymi poprzez budowę nowych oddziałów i podejmowanie
decyzji odnośnie tych już istniejących. W ostatnim czasie przedsiębiorstwo podjęło decyzję o
likwidacji jednego z magazynów, który również znajdował się w pobliżu opisywanego dużego miasta.
Likwidacja wspomnianego magazynu spowoduje, że strumień przesyłek przepływających przez
modelowany magazyn
zwiększy się
o 30%.
Może to stanowić duży problem dla przedsiębiorstwa,
ponieważ już teraz zdarza się, że podczas drugiej zmiany nie udaje się wywieźć wszystkich przesyłek i
część z nich opuszcza magazyn dopiero podczas trzeciej zmiany. Taka sytuacja nie powinna mieć
miejsca, ponieważ w trakcie trzeciej zmiany do magazynu dostarczane są przesyłki z innych oddziałów
i może to doprowadzić do „przeładowania” magazynu, poprzez angażowanie pracowników
z trzeciej
zmiany oraz blokowanie miejsc paletowych. Co w konsekwencji prowadzi do zakłócenia procesów
realizowanych podczas kolejnych zmian roboczych.
Dlatego przedsiębiorstwo podjęło decyzję o
modernizacji modelowanego magazynu między innymi poprzez zwiększenie dostępnych miejsc
paletowych oraz liczby osób zatrudnionych podczas poszczególnych zmian.
W tym celu należy przeprowadzić analizę i ocenę obecnego stanu funkcjonowania magazynu oraz
określić jak wpłynie na niego zwiększenie strumienia ładunków o wspomniane
30%..
Jedną z miar oceny funkcjonowania modelowanego magazynu przeładunkowego jest wskaźnik
R1
określający stosunek liczby palet z towarem, który nie został wywieziony podczas drugiej zmiany do
liczby wszystkich miejsc paletowych znajdujących się
w magazynie.
Możliwa jest również analiza całkowitych czasów załadunku oraz rozładunku towarów, w celu
określenia ich wzajemnego wpływu na siebie.
Rozwiązanie
Celem zadania
jest zbudowanie modelu magazynu przeładunkowego działającego w systemie cross-
dock (Rys.1).
CAL
komputerowe wspomaganie logistyki
Opracował: dr inż. Marcin Plewa
Rysunek 1 Model magazynu
Ze względu na to, że podczas zajęć będziemy modelować pracę magazynu podczas trzech
ośmiogodzinnych zmian, dlatego w pierwszym kroku należy podczas uruchamiania programu zmienić
jednostki czasu z sekund na minuty (Rys.2).
Rysunek 2 Okno wyboru jednostek
Następnie z biblioteki obiektów z sekcji Visual wybieramy i wstawiamy do modelu obiekt Shape
(Rys.3).
CAL
komputerowe wspomaganie logistyki
Opracował: dr inż. Marcin Plewa
Rysunek 3 Obiekt Shape
Następnie w oknie właściwości obiektu Shape w sekcji Model należy zmienić wygląd obiektu poprzez
wybór pliku zawierającego model 3D. W naszym przypadku wybramy plik DHL7.3ds
(Rys.4). UWAGA!!
W celu lepszej organizacji pracy można wcześniej plik *.3ds oraz pliki zawierające tekstury umieścić w
osobnym katalogu razem z plikiem zawierającym model (*.fsm).
Rysunek 4
Edycja właściwości obiektu
Następnie w zakładce Display zaznaczamy opcję Luminous
(Rys.5).
W kolejnym kroku należy przejść
do zakładki
General, wybrać opcję Edit w sekcji Shape Factors i zmienić wymiary obiektu z 0.40, 0.82
oraz 4.04 odpowiednio na 40, 82 oraz 404 (Rys.6).
CAL
komputerowe wspomaganie logistyki
Opracował: dr inż. Marcin Plewa
Rysunek 5
Oświetlenie obiektu
Rysunek 6
Edycja wymiarów
Model ma działać wg następującej logiki:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin