GrupaCsformatowane.pdf

(913 KB) Pobierz
Zestaw pytań na egzamin dyplomowy- ZIP – II stopień
GRUPA C
1. Rodzaje kodów kreskowych, zasady zapisu informacji.
Kod kreskowy- graficzna reprezentacja informacji poprzez kombinację ciemnych i jasnych elementów,
które charakteryzują: jego wymiary, zbiór kodowanych znaków, algorytm obliczania cyfry kontrolnej
i inne) danego kodu. Pozwala na automatyczne odczytywanie informacji i identyfikację produktów
za pomocą skanerów elektronicznych.
Sprawdzenie poprawności odczytu kodu przez skaner polega na wykonaniu obliczeń zgodnie
z algorytmem „modulo 39” dla kodu EAN 13. Zidentyfikowane znaki kodu zestawiamy w tabeli,
numerując je od końca do początku (tab. 2). Sprawdzana cyfra kontrolna znajduje się na końcu
sprawdzanego kodu. Następnie w 5 krokach wykonujemy następujące działania:
1° Wyznaczamy sumę cyfr na miejscach parzystych;
2° Otrzymany wynik mnożymy przez 3;
3° Wyznaczamy sumę cyfr na miejscach nieparzystych, za wyjątkiem cyfry sprawdzanej;
4° Sumujemy wyniki działań 2° i 3°;
5° Otrzymany wynik uzupełniamy do pełnych dziesiątek, liczba jednostek uzupełniających jest
wartością cyfry kontrolnej. Jeśli jej wartość zgadza się z cyfrą odczytaną przez czytnik, to oznacza
poprawne odczytanie całego kodu.
Podział według wymiarowości kodu: - jednowymiarowe (liniowe, 1D) – informacje zapisane
są w jednej linii
- dwuwymiarowe piętrowe – kilku linii kodu, jedna pod drugą;
- dwuwymiarowe matrycowe – informacja zapisana jest na określonej powierzchni, z tym że do zapisu
nie są wykorzystywane kreski, lecz inne oznaczenia;
- kody złożone – występują w nich zarówno elementy kodów jednowymiarowych, jak
i dwuwymiarowych;
- kody trójwymiarowe – zazwyczaj są to wytłaczane dowolne kody jednowymiarowe. Różnica polega
na tym, iż w zapisie/odczycie zamiast różnic w kolorach wykorzystuje się różnice głębokości
tłoczenia.
Podział według szerokości kresek: - kody o jednej szerokości kresek
- kody o dwóch szerokościach kresek;
- kody o wielu szerokościach kresek (modularne).
Podział według rodzaju kodowanych symboli: - numeryczne – kodowane są jedynie cyfry w systemie
dziesiętnym;
- alfanumeryczne – kodowane są cyfry i pozostałe znaki kodu ASCII, czasem również znaki
występujące w niektórych alfabetach.
Podział według ciągłości kodu (nie dotyczy kodów matrycowych): - kody ciągłe – nie występują
w nich przerwy między kodowanymi znakami;
- kody dyskretne – występują przerwy między kodowanymi znakami.
Podział według ilości kodowanych znaków: - kody o ściśle określonej liczbie kodowanych znaków
(o stałej długości);
- kody o różnej liczbie kodowanych znaków (o zmiennej długości).
Opracowała : L. Andrzejczak
1
2. Ograniczenia masowe i wymiarowe transportu drogowego i kolejowego w Polsce.
Transport drogowy:
Wysokość (m)
Szerokość (m)
Długość (m)
Pojazd
silnikowy
4
2,55*
12
Pojazd członowy
16,5
Pojazd silnikowy +
przyczepa
18,75
DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita):
40 ton;
Maksymalny nacisk osiowy:
19 ton;
Transport kolejowy:
Z ograniczeniami transportu kolejowego ściśle związane jest pojęcie skrajni kolejowej.
Skrajnia kolejowa – zarys, poza który nie mogą wystawać żadne elementy taboru (skrajnia taboru),
aby umożliwić swobodny ruch pojazdów szynowych. Skrajnie określają przestrzeń przeznaczoną tylko
do poruszania się taboru kolejowego, wewnątrz której nie mogą się znajdować żadne elementy – także
należące do sieci trakcyjnej prócz przewodu jezdnego i jego wieszaków.
„Skrajnia taboru kolei normalnotorowych”:
Maksymalna szerokość: 3,25 m
Maksymalna wysokość: 4,65 m
Maksymalna długość: 750 m
Opracowała: J. Czyżewska
3. Założenia strategii Just In Time.
Strategia Just in Time została wprowadzona przez japońską firmę Toyota. Metoda ta polega
na minimalizowaniu magazynowanych elementów wyrobu finalnego, co oznacza
zaplanowanie jego produkcji w taki sposób, aby powstał dokładnie na czas, w którym będzie
potrzebny. Jednocześnie dbano aby termin zakończenia montażu oraz jego nakład był zgodny
z zamówieniem. To klient określa zapotrzebowanie na dany produkt, co powoduje powstanie całego
drzewa powiązań tworzącego swoisty system przepływowy produktów z nieznacznym ich
buforowaniem. JIT bazuje na zasadzie ssania. Strategia ta pozwala na szybką
zmianę montowanych wyrobów. Jest uniwersalną i efektywną technologią, dzięki której
przedsiębiorstwa stają się bardziej konkurencyjne. Najczęściej wykorzystywana w trzech
kierunkach:
• maksymalne zmniejszenie poziomu zapasów,
• obniżanie kosztów i zwiększanie zysków,
2
• zwiększenie efektywności oraz elastyczności wytwarzania.
Zagrożenia wynikające z zastosowania strategii JIT:
* wymaga odpowiednich prac przygotowawczych,
* opór pracowników,
* problemy z dostawcami, z zarządzaniem i kontrolą zapasów.
Zalety wynikające z zastosowania strategii JIT:
* zmniejszenie poziomu zapasów,
* obniżenie nakładów,
* poprawa jakości produktu i związane z tym niższe koszty kontroli, poprawek,
* maksymalizacja efektywności produkcji,
* wysoki poziom obsługi klienta,
* eliminacja przestrzeni magazynowej,
* redukcja czasu cyklu realizacji zamówienia,
* szybka reakcja na zmiany w projektach,
* poprawa motywacji, zaangażowania i elastyczności pracowników.
Opracowała: H.Domagała
4. Porównanie zalet i wad technologii kodów kreskowych i RFID.
Kod kreskowy
-to graficzny zapis znaków w postaci kombinacji jasnych i ciemnych elementów
(pasków-kresek) według zasad symboliki danego typu kodu.
RFID
- technika, która wykorzystuje fale radiowe do przesyłania danych oraz zasilania
elektronicznego układu (etykieta RFID) stanowiącego etykietę obiektu przez czytnik, w celu
identyfikacji obiektu.
Opracowała: K. Frankiewicz
3
5. Koszty zewnętrzne transportu, struktura gałęziowa.
Zwiększony poziom hałasu, degradacja środowiska, zanieczyszczenie powietrza, zwiększona liczba
wypadków. To tylko niektóre ze skutków zwiększonej mobilności człowieka. Wszystkie one mieszczą
się w pojęciu koszty zewnętrzne transportu. Są to bowiem wszystkie koszty związane z usługami
transportowymi, które nie są ponoszone przez kupującego lub wytwórcę usługi, lecz przez ogół
społeczeństwa zarówno dziś jak i w przyszłości.
Gałęzie transportu:
● Transport kolejowy.
● Transport samochodowy.
● Transport lotniczy.
● Transport wodny (morski, śródlądowy).
● Transport rurociągowy.
Opracował: M.Janas
6. Układy strukturalne centrów logistycznych lub terminali spedycyjnych.
Rodzaj systemu transportowego:
-
jednoterminalowy
(jeden centralny terminal, w którym odbywa się sortowanie);
-
proste systemy wieloterminalowe
(wszystkie terminale są równorzędne wobec siebie i przesyłki
przesyłane są bezpośrednio między nimi);
-
hierarchiczne systemy wieloterminalowe
(kilka terminali głównych, obsługujących terminale
lokalne).
Opracowała : J. Konieczna
7. Zadania logistyki zwrotów, rodzaje procesów odzysku.
Zadania logistyki zwrotów:
● tworzenie systemów obrotu opakowaniami zwrotnymi, bądź zarządzania przepływami
nieprzydatnych produktów gotowych oraz sprzężonych z nimi przepływami informacji,
● tworzenie sprawnych łańcuchów logistycznych (poziom „ponowne wytworzenie"),
4
● umożliwia efektywne gromadzenie, segregację, przetwarzanie oraz ponowne wykorzystania
odpadów według przyjętych zasad technicznych i procesowych, spełniających wymogi
normalizacyjne i prawne ochrony środowiska.
Rodzaje procesów odzysku:
● Recykling rzeczowy – najbardziej korzystny, polega na odzyskiwaniu gotowych wyrobów, które
z powodzeniem można jeszcze eksploatować.
● Regeneracja – odzyskiwanie poprzez przywrócenie właściwości użytkowych np. regeneracja
rozpuszczalników.
● Recykling materiałowy - polega na ponownym wykorzystaniu w ten sam sposób odzyskanego
materiału do ponownej produkcji wyrobu z którego pochodził. W ten sposób przetwarza się wiele
wyrobów z tych samych tworzyw sztucznych lub do produkcji innych wyrobów z tego samego
tworzywa np. PET – tkanina polar.
● Recykling surowcowy
- polega na wytwarzaniu z danego odpadu nowych surowców
np. z tworzywa PET na drodze hydrolizy można otrzymać kwas tereftalowy oraz glikol etylenowy.
Tak uzyskane surowce można wykorzystać do produkcji innych produktów.
● Recykling energetyczny – stosowany wówczas gdy inny rodzaj recyklingu jest niemożliwy lub
nieopłacalny. Uzyskaną energię cieplną w wyniku spalania wykorzystuje się do celów
produkcyjnych i gospodarczych.
● Recykling organiczny – polegający na kompostowaniu odpadów organicznych
w celu ich przetworzenia na nawóz.
Opracowała : K. Kuśnierzowska
8. Strategie zarządzania łańcuchem dostaw, istota strategii ECR.
Łańcuch dostaw
jest to grupa przedsiębiorstw, która realizuje wspólnie działania niezbędne
do zaspokojenia popytu na określone produkty w całym łańcuchu przepływu dóbr – od momentu
pozyskiwania surowców do dostawy gotowego wyrobu do ostatecznego odbiorcy.
ECR
(Efficient Consumer Response) jest to strategia efektywnej obsługi klienta.
Jest to nowoczesna strategia zarządzania łańcuchem dostaw polegająca na wzajemnej współpracy
producentów, dystrybutorów, detalistów, dostawców usług w celu lepszego, szybszego i bardziej
efektywnego zaspokojenia potrzeb klienta.
Korzyści wynikające z wdrożenia tej koncepcji:
szybka reakcja na potrzeby konsumenta,
podniesienie poziomu obsługi klienta,
redukcja kosztów całkowitych,
zmniejszenie poziomu zapasów i zaangażowanego kapitału,
podniesienie jakości produktów i usług,
wzrost elastyczności działania.
Opracowała: J. Lechowicz
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin