Stawiacz min Latona 1940.pdf

(3146 KB) Pobierz
WIELKA BRYTANIA
Technika morska
BROŃ
Stawiacze min
Abdiel-class fast minelayer – HMS Latona
1940
Stawiacz min typu Abdiel – HMS Latona
HMS Latona M76.
Stocznia:
J. Thornycroft, Southampton.
Położenie stępki:
04.04.1939.
Wodowanie:
23.04.1940.
Wejście do służby:
15.04.1941.
Los okrętu: zatopio-
ny
25 października 1941
roku u wybrzeży Libii przez włoskie samoloty.
Dane taktyczno-techniczne: Wyporność standardowa:
2650 t.
Wyporność pełna:
3780
t.
Długość całkowita:
127,41 m.
Długość w linii wodnej:
124,97 m.
Długość między
pionami:
122,07 m.
Szerokość:
12,19 m.
Zanurzenie przy wyporności standardowej:
3,05 m dziób, 3,66 m rufa.
Zanurzenie przy wyporności pełnej:
3,96 m dziób, 4,65 m
rufa.
Napęd:
2 zespoły turbin Parsons z przekładniami redukcyjnymi o mocy 72000 KM, 4
kotły typu Admiralicji, 2 wały, 2 śruby o średnicy 3,51 m.
Zapas paliwa:
690 t mazutu + 60 t
paliwa dieslowskiego.
Prędkość maksymalna: 36
węzłów.
Zasięg:
4000 Mm/15 w., 1050
Mm/36 w.
Uzbrojenie:
6 dział kal. 102 mm QF Mk XVI L/45 (3 x II) na lawetach Mk XIXA
HA/LA, 4 działa plot QF kal. 40 mm (1 x IV) pom-pom typu Mk VIII na lawecie Mk VII, 8
karabinów maszynowych Vickers kal. 12,7 mm (2 x IV), 150-156 min typu Mk XIV, Mk XV,
H, 15 bomb głębinowych.
Załoga:
236 oficerów i marynarzy.
Stępkę pod budowę jednostki położono w stoczni
Thornycroft and Co. Ltd w Southampton
w dniu
4 kwietnia
1939
roku.
Wodowanie
okrętu nastąpiło
20 sierpnia 1940,
a oficjalne
wejście do służby 4 maja 1941
roku.
Bezpośrednio po wejściu do służby, w dniu 7 maja 1941 przeprowadzono próbę prędkości Latona. W jej toku jed-
nostka przy wyporności 3340 ts uzyskała moc siłowni
72560 KM,
co pozwoliło na rozwinięcie prędkości
35,7 węzła.
Po-
dobnie jak to miało miejsce w przypadku Abdiel również i Latona rozpoczęła służbę bez przeprowadzenia pełnego pro-
gramu morskich prób odbiorczych. Powodowany potrzebami wojennymi okręt wyszedł z Wielkiej Brytanii, a tym razem
ładunek stanowiły działa przeciwpancerne kal. 37 mm (2 funtowe). Jednostkę skierowano trasą wokół Afryki via Przylądek
Dobrej Nadziei do Aleksandrii, którą osiągnięto
21 czerwca
tego roku.
W okresie od
sierpnia
do
października
okręt wraz z
bliźniaczym Abdiel pełnił funkcję
szybkiego transportowca
zapewniając dowóz wojsk i wyposażenia do oblężonego To-
bruku. Rejsy wykonywano głównie w bezksiężycowe noce. W
sierpniu
i
wrześniu
okręt wykonał po 4 takie trasy. Wśród
oddziałów transportowanych przez Latona w okresie między
16
a
29 sierpnia 1941
roku byli także Polacy z
Samodziel-
nej Brygady Strzelców Karpackich
gen. Kopańskiego.
Przewozy transportowe kontynuowane były także w
październiku.
W czasie kolejnego czwartego już rejsu w tym
miesiącu w kierunku zachodnim, stawiacz min wraz z towa-
rzyszącymi mu 3 niszczycielami był przedmiotem intensyw-
nych ataków lotnictwa przeciwnika w godzinach popo-
łudniowych i wieczornych
25 października 1941
roku. Po
kolejnym ataku, około godz. 20.00 Latona została bezpo-
średnio trafiona bombą lotniczą, która rozerwała się w ma-
szynowni, powodując oderwanie się głównego rurociągu parowego prawej burty, wybuch pożaru oraz unieruchamiając
okręt. Z uwagi na rozmieszczony we wnętrzu kadłuba ładunek amunicji i zapasów, ogień rozprzestrzeniał się bardzo
szybko, szczególnie w sytuacji, gdy na pokładzie nie dysponowano środkami odpowiednimi do jego likwidacji. W zaistnia-
łej sytuacji dowódca unieruchomionego stawiacza min rozkazał ocalałym opuścić jednostkę i przejść na znajdujące się w
pobliżu niszczyciele. Straty osobowe w wyniku bombardowania były relatywnie niewysokie, zginęło 4 oficerów i 16 człon-
ków załogi, a dalszych 4 odniosło poważne obrażenia, zginęło również 8 żołnierzy przewożonych na pokładzie jednostki.
Płonący wrak Latona został w dniu 25 października zatopiony na wysokości Bardii 2 torpedami przez brytyjski
niszczyciel Hero. Służba Latona trwała zaledwie 5 miesięcy, a o jej losie zadecydowała uniwersalność jednostki, która nie
miała nigdy okazji realizować swej podstawowej funkcji - czyli stawiania min.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin