Skarbek W. W., ... socjologii ogólnej ... edukacji, 2003.pdf

(7922 KB) Pobierz
AKADEMIA
ŚWIĘTOKRZYSKA
W
KIELCACH
IM.
JANA
KOCHANOWSKIEGO
FILIA
W
PIOTRKOWIE
TRYBUNALSKIM
INSTYTUT
FILOZOFII
I
SOCJOLOGII
W
ładysław
W.
S
karbek
WYBRANE
ZAGADNIENIA
SOCJOLOGII
OGÓLNEJ
I
SOCJOLOGII
EDUKACJI
H
flor
7^0
Piotrków
Trybunalski
2003
Recenzent:
Władysław
Jacher
Skład
i
formatowanie
komputerowe:
Róża
Gudź
U.8240
39082401000000
Potoczone
Biblioteki
WFiS
UW.
IFiS
PAN
i
PFF
Projekt
okładki:
Mariusz
Gudź
©
Copyright
by
Naukowe
Wydawnictwo
Piotrkowskie
Piotrków
Trybunalski
2003
ISBN
83-88865-27-7
Naukowe
Wydawnictwo
Piotrkowskie
ul.
Iwaszkiewicza
l,
97-300
Piotrków
Tryb,
tei.
(044)
732-70-47,
732-70-43.
732-70-46
http.-//
www.aspt.pl
e-mail:
wydawnictwo@aspt.pl
Wyd.
1,
nakład
400
egz„
ark.
wyd.
14,5
Druk
i
oprawa:
Poligrafia
Filii
0,5;
0.Ó
,^1
SPIS
TREŚCI
1.
Socjologia
edukacji
jako
dyscyplina
naukowa..............
10
1.1.
Określenie
socjologii...............................................................
10
1.2.
Funkcje
socjologii.....................................................................
13
1.3.
Socjologia
edukacji
a
nauki
pokrewne.................................
18
2.
Wybrane
elementy
systemu
społecznego........................
22
2.1.
Więź
społeczna.........................................................................
2.1.1.
Pojęcie
więzi
społecznej..........................................................
2.1.2.
Komponenty
więzi
społecznej...............................................
2.1.3.
Elementy
podtrzymujące
więź
społeczną..........................
2.1.4.
Typologia
więzi
społecznej....................................................
22
22
23
30
32
2.2.
Zbiorowości
społeczne...........................................................
33
2.2.1.
Rodzaje
zbiorowości
społecznych........................................
33
2.2.2.
Grupy
społeczne.......................................................................
35
2.3.
Struktura
społeczna................................................................
42
3.
System
edukacyjny...............................................................
3.1.
Poziomy
systemu
edukacyjnego...........................................
3.2.
Dekompozycja
systemu
edukacyjnego................................
3.3.
Środowisko
edukacyjne..........................................................
51
51
54
67
4. Pojęcie
osobowości
społecznej
w
socjologii
edukacji..................................................................................
70
4.1.
Socjologiczne
koncepcje
jednostki........................................
70
4.2.
Socjologiczne
koncepcje
społeczeństwa.................
72
4.3.
Zagadnienie
osobowości
społecznej.....................................
74
4.3.1.
Elementy
strukturalne
osobowości
społecznej..................
75
4.3.2.
Typy
osobowości
społecznej.................................................
78
5.
Teoria
postawy
w aspekcie
socjologii
edukacji.............
81
5.1.
Charakterystyka
postawy......................................................
81
5.2.
Proces
kształtowania
się
i
zmian
postaw.............................
84
—«Mr....
6.
Socjalizacja
a
edukacja.........................................................
6.1.
Socjalizacja
a
edukacja............................................................
6.2.
Stadia
socjalizacji......................................................................
6.3.
Efekty
socjalizacji......................................................................
7.
Kultura
a
edukacja................................................................
7.1.
Określenie
kultury..................................................................
7.2.
Rodzaje
kultury........................................................................
7.3.
Kultura
a
edukacja..................................................................
8.
Rodzina
jako
pierwotne
środowisko
edukacyjno-
wychowawcze
.......................................................................
8.1.
Definicja
rodziny......................................................................
8.2.
Struktura
rodziny....................................................................
8.3.
Formy
małżeństwa
i
rodziny.................................................
8.4.
Więzi
rodzinne
i
funkcje
rodziny..........................................
8.4.1.
Koncepcje
funkcji
rodziny.....................................................
8.4.2.
Więź
małżeńska........................................................................
8.4.3.
Więź
pokrewieństwa
i
adopcyjna.........................................
8.4.4.
Więź
powinowactwa...............................................................
8.4.5.
Więź
formalno-prawna..........................................................
Etapy
kształtowania
się
rodziny
(filogeneza)...............................................................................
8.6.
Cykle
rozwojowe
rodziny
(ontogeneza)..............................
8.7.
Czynniki
integracji
rodziny...................................................
8.8.
Dezorganizacja
(patologia)
rodziny.....................................
8.9.
Przemiany
rodziny
pod
wpływem
zmian
społeczno-cywiłizacyjnych....................................................
8.5.
9.
Grupy
rówieśnicze................................................................
9.1.
Rodzaje
grup
rówieśniczych..................................................
9.2.
Struktura
grup
rówieśniczych...............................................
9.3.
Edukacyjne
funkcje
grup
rówieśniczych.............................
9.4.
Młodzieżowe
grupy
alternatywne........................................
10.
System
szkolny....................................................................
10.1.
Ustalenia
terminologiczne...................................................
10.2.
Szkoła.......................................................................................
10.2.1.
Funkcje
szkoły........................................................................
10.2.2.
Wybrane
modele
szkoły.......................................................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin