Ekoskrzat i rzeki 2012.pdf

(2918 KB) Pobierz
Program z zakresu edukacji ekologicznej
autorstwa: mgr Izabeli Twardowskiej i mgr Doroty Woźniak
Program realizowany od 1 kwietnia do 30 listopada 2012 roku
[...] doświadczalnie stwierdziłem, że jestem jak woda
rzeki, odbijająca zmienne kolory brzegów między
którymi płynie, burze, obłoki, błękit nieba, sama
bezbarwna.
Czesław Miłosz
Miejsce realizacji programu:
Proponowany program z zakresu edukacji ekologicznej realizowany będzie w Przedszkolu
Miejskim Nr 97 w Łodzi. Jest to placówka o olbrzymim zapleczu do realizacji tego programu.
Przedszkole położone jest w cichej i spokojnej dzielnicy willowej, pełnej zieleni.
Tuż za ogrodzeniem przepływa rzeka Brzoza oraz znajduje się staw z charakterystyczną
roślinnością wodną. W niewielkiej odległości od przedszkola znajduje się park im. A.
Mickiewicza. W odległości ok. 3 km znajduje się największy w Europie miejski kompleks leśny –
Las Łagiewnicki.
Program edukacji ekologicznej „Ekoskrzat
i łódzkie rzeki”
będzie realizowany w trakcie
roku 2012 i jest elementem dodatkowym do realizacji innowacji z zakresu edukacji ekologicznej
„Ekoskrzat i środowisko”.
Cele programu:
Tworzenie warunków do poznawania rzek najbliższej okolicy
Poznanie niektórych przyczyn degradacji środowiska wodnego przez człowieka
Pomaganie dzieciom w rozwijaniu i stosowaniu zachowań chroniących, oszczędzających
wodę, oraz środowisko wodne
Poznawanie różnych stanów wody, procesu zamiany płynu w ciało stałe lub gaz, topnienie
lodu, skraplanie się pary
Badanie środowiska wodnego jakim jest rzeka
Kształtowanie wrażliwości estetycznej dziecka poprzez obserwację przyrody, odczuwanie
piękna jej barw, dźwięków i różnorodnych zjawisk
Rozwijanie u dzieci potrzeby aktywnych form wypoczynku w środowisku przyrodniczym
Porównywanie zapachu wody pochodzącej z różnych środowisk wodnych, wyciąganie
wniosków
Wyrabianie nawyku dokładnego zakręcania kurków w kranach
Wdrażanie do oszczędnego korzystania z wody
Zapoznanie dzieci z drogą wody od zbiorników wodnych do mieszkań
Cele opracowano w oparciu o :
Podstawę programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów
przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego
(Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 roku Nr 4, poz. 17)
Ekoskrzat i łódzkie rzeki - 2012r.
Program z zakresu edukacji ekologicznej PM Nr 97 w Łodzi
Dekalog Ekoskrzata - marynarza
Ekoskrzat od czubka głowy do końca pięty jest zawsze uśmiechnięty.
Żeglując chce podziwiać przyrodę i jej pomagać
Pływając po wodach zna ich znaczenie i wie jaką ważną rolę mają dla środowiska.
Stąpa z szacunkiem po kamieniach, gdyż każda rzecz ma swoją wartość.
Słucha, patrzy, zapamiętuje i szuka - traktuje wszystkie rośliny i zwierzęta z miłością i
czcią.
6. Troszczy się o innego człowieka, o każde zwierzę, zioło, o wodę i powietrze, aby
Ziemia nie została ich zupełnie pozbawiona.
7. Używa rzeczy z umiarem, gdyż rozrzutność nie ma przyszłości.
8. Ekoskrzat potrafi przerwać węzeł przemocy, gdyż rozumie, jakie są prawa istnienia.
9. Odkrywa, że w ciszy żyje się przyjemniej.
10.Ekoskrzat jest bratem wszystkich stworzeń.
11.Zrozumiał, że wody może zabraknąć jeśli nie będzie obchodzić się z nią oszczędnie.
1.
2.
3.
4.
5.
Organizacja zajęć i sytuacji edukacyjnych opierać się będzie na:
Stosowaniu metod twórczych, problemowych i praktycznych
Realizacji zadań otwartych w małych grupach
Pokazie cyklu filmów przyrodniczych związanych z ochroną zasobów wód powierzchniowych
Zajęciach terenowych dotyczących określonego tematu wg przygotowanych scenariuszy
Doświadczeniach prowadzonych w celu bezpośredniego poznania omawianej tematyki ze
szczególnym uwzględnieniem prowadzenia kącików przyrodniczych w każdej grupie
Wycieczkach krajobrazowych
Rozwijaniu u dzieci potrzeby aktywnego wypoczynku w środowisku przyrodniczym
Imprezy organizowane w ramach programu:
Udział w akcjach organizowanej na rzecz środowiska naturalnego i ochrony przyrody (np.
Sprzątanie Świata)
VII Rajd ekologiczny Przedszkolaków „Ekoskrzat na wodzie”
Wycieczki nad rzeki obserwacja zbiorników wodnych ich fauny i flory a także infrastruktury z
nimi związanej jak mosty, młyny, tamy, oczyszczalnie
Ogólnopolski konkurs plastyczny EKOskrzata „Nasza rzeka”
Konkursy rodzinne
Święto Jabłoni – zabawy z wodą w sadzie
Projekt WODA
Konkurs wewnątrz-przedszkolny na zabawkę pływającą
Ekoskrzat i łódzkie rzeki - 2012r.
Program z zakresu edukacji ekologicznej PM Nr 97 w Łodzi
Scenariusz 1
Temat:
„U
źródeł rzek czyli tam gdzie rodzi się to co najważniejsza na świecie”.
Cele:
Zapoznanie dzieci ze znaczeniem wody w przyrodzie.
Poznanie pojęcia źródło, rezerwat
Utwierdzenie dzieci w przekonaniu, że trzeba pić wodę, ponieważ jest bardzo ważna dla
człowieka, daje życie siłę i zdrowie
Przebieg projektu:
1. Co jest najważniejsze na świecie ? Wprowadzenie do zabawy rozwiązywaniem zagadek
słownych, których rozwiązaniem jest
woda.
2. Gdzie ją znajdziemy? Zagadki słuchowe – słuchanie odgłosów wody z płyty CD (odgłos:
morza, strumienie górskiego, padającego deszczu, kropli wody kapiących z kranu, kąpieli
pod prysznicem).
3. Wysłuchanie wierszyka o wodzie – rozmowa na jego temat, próba odgadnięcia, kto mówi
w wierszu.
4. Próba odpowiedzi na pytania: komu potrzebna jest woda? Wykorzystanie obrazków
sytuacyjnych pokazujących występowanie i wykorzystanie wody przez ludzi, rośliny,
zwierzęta ( dziecko myjące zęby, ręce, dziecko myjące całe ciało, człowiek pijący wodę z
butelki, pies pijący z miski, sarna u wodopoju, ptak pijący wodę z sadzawki, roślina
pobierająca wodę z gleby, roślina zraszana deszczem, roślina podlewana przez człowieka
np. z konewki, kwiaty w wazonie, nawadnianie pól, pranie w misce, zmywanie naczyń w
zlewozmywaku, gaszenie pożaru, gotowanie zupy, dziecko pijące wodę).
5. Ćwiczenia na kartach pracy
6. Wycieczka
Zajęcia w plenerze
wyprawa do
rezerwatu przyrody Niebieskie Źródła i skansenu rzeki Pilicy
Krajobrazowy rezerwat przyrody Niebieskie Źródła leży w dolinie rzeki Pilicy, w południowo-wschodniej części
Tomaszowa Mazowieckiego. Powierzchnia rezerwatu wynosi 28,8 ha. Jego symbolem jest kaczka krzyżówka. Został
utworzony, by chronić ptaki wodne. Na jego terenie znajduje się las olchowy stanowiący ich ostoję. Rezerwat ten
obejmuje także silnie pulsujące źródła typu limnokrenowego, które dają początek rzece Jana. Ich urok polega na tym,
że woda wybija z dna piasek, który wygląda jak jasnozielone lub niebieskawe, pulsujące plamy. Drgający piasek,
widoczny przez taflę wody o niepowtarzalnej barwie w różnych odcieniach, zależnie od warunków atmosferycznych,
wysokości słońca, zawsze budzi zachwyt zwiedzających. Modre Wody, jak kiedyś nazywano bijące tu źródła,
stanowią jedyny w swoim rodzaju skrawek krajobrazu polskich nizin. Temperatura wody w źródłach nie zmienia się i
przez okrągły rok wynosi ok. 9 st. C. Rezerwat posiada także niezwykle bogatą faunę i florę. Źródła dają początek
rzece Jana.
Zadania dla dzieci
na wycieczce i po niej
1. Wykonanie kart ewaluacyjnych– załącznik do projektu wybranych przez nauczyciela
stosownie do możliwości dzieci w grupie
2. Dlaczego te źródła są niebieskie – opisywanie wyglądu wody, malowanie ilustracji z
wycieczki
Aby zrealizować projekt potrzebny będzie:
Transport autokarowy, bilety wstępu do skansenu, opłata za przewodnika
Tablica dydaktyczna z obiegiem wody w przyrodzie
Ekoskrzat i łódzkie rzeki - 2012r.
Program z zakresu edukacji ekologicznej PM Nr 97 w Łodzi
Komu potrzebna jest woda?
Ekoskrzat i łódzkie rzeki - 2012r.
Program z zakresu edukacji ekologicznej PM Nr 97 w Łodzi
Zgłoś jeśli naruszono regulamin