Auta elektryczne na wyboistej drodze - moto.rp.pl.pdf

(607 KB) Pobierz
Wydarzenia
Ekonomia
Prawo
Regiony
PlusMinus
Moto
TU I TERAZ
PARKING
BIZNES
TECHNOLOGIE
FLOTA
FINANSE
ZA KIEROWNICĄ
DWA KÓŁKA
Post
Image
Facebook
Twitter
Pinterest
REDAKCJA
POLECA
ITB: W pięć dni dookoła świata
RP.PL - PROMOCJ A TURYSTYCZNA
Polska jest jednym z pięciu krajów Unii Europejskiej, w
których nie ma systemu zachęt do kupowania aut
ekologicznych.
Stawianie na elektromobilność nie jest polską fanaberią i marzeniem o przeskoczeniu
pewnego etapu rozwoju motoryzacji. Na rozwój infrastruktury m.in. do ładowania aut
elektrycznych naciska Unia Europejska, a Polska znów znalazła się w grupie siedmiu krajów,
które nie są w stanie nadążyć z jej budową. Jeśli rząd nie przygotuje i nie przedstawi unijnym
urzędnikom stosownego dokumentu, Polsce grozi sprawa w unijnym trybunale.
Rozwoju elektromobilności nie wspierają także Litwa, Estonia, Malta oraz Chorwacja.
Jednocześnie jesteśmy jednym z niewielu krajów Unii, w których tak dużo mówi się o roli, jaką
mają w przyszłości pełnić auta elektryczne.
Polkom coraz lepiej w pracy.
Gonimy Luksemburg
RP.PL - RYNEK PRACY
Szykują się potężne korki na
szybkich drogach
RP.PL - MOTO TU I TERAZ
Genewa 2019: Piëch Mark Zero
jak Robert Lewandowski
RP.PL - MOTO PARKING
CEL RACZEJ NIEREALNY
– Milion aut elektrycznych w Polsce za dziesięć lat? Przy całym swoim optymizmie nie wierzę.
Chociaż bardzo chciałbym. Wspaniale, że tyle mówi się u nas o elektromobilności, natomiast
skoro zachęt nie ma, to ta wielkość jest po prostu nierealna – mówi Jacek Opala, dyr. ds.
rozwoju sprzedaży Exact Systems, czołowego dostawcy rozwiązań kontroli jakości
komponentów motoryzacyjnych. – Jako kraj możemy się niestety pochwalić jedynie
niechlubną statystyką, jeśli chodzi o chęć kupowania używanych samochodów z zagranicy.
Z badań przeprowadzonych przez instytut Millward Brown wynika jednak, że 40 proc. polskich
kierowców uważa napęd alternatywny za najbardziej pożądaną cechę samochodu przyszłości.
Jednocześnie 79 proc. z nich jest zdania, że w ciągu najbliższych pięciu lat auta elektryczne na
pewno nie wyprą pojazdów z tradycyjnym napędem.
– Polski rynek dzisiaj, delikatnie mówiąc, nie należy do czołowych, jeśli chodzi o popyt na aut
ekologiczne. W pierwszej połowie 2017 sprzedaż aut elektrycznych wprawdzie wzrosła o
ponad 190 proc. rok do roku, ale w liczbach bezwzględnych oznacza to, że w ciągu sześciu
miesięcy br. Polacy kupili jedynie 155 takich pojazdów – wskazuje z kolei Dariusz Balcerzyk,
ekspert rynku motoryzacyjnego z rmy Samar. Kupują je przede wszystkim rmy i instytucje,
głównie dlatego, że jest koniunktura w gospodarce i rośnie popyt na auta nowe. A auto
elektryczne we ocie dodaje prestiżu.
Awans Polski do grona
dojrzałych rynków przyciągnął
norweski kapitał
RP.PL - INWESTYCJ E
Przekuć rozdrobnienie
gospodarstw w rolnictwo
ekologiczne
RP.PL - WYWIADY
Elastyczne biura to nisza, ale
bardzo szybko rosnąca
RP.PL - KOMERCYJ NE
Klątwa czerwonej fali
RP.PL - BLOGI
Obietnice PiS sfinansuje
uszczelnienie i deficyt
RP.PL - BUDŻET I PODATKI
13. emerytura, ale nie dla
wszystkich
RP.PL - UBEZPIECZENIA
TANIE, UŻYWANE
– Przeciętny Polak raczej wybiera auto używane, najczęściej sprowadzając je z zagranicy. I
nie ukrywam, że obawiam się napływu takich właśnie aut, ponieważ mamy zapowiedzi
kolejnych rządów, że nie będą już rejestrowane samochody z silnikami spalinowymi –
przypomina Jacek Opala. Np Francuzi po roku 2040 chcą zakazać rejestracji aut z takimi
silnikami. Francuscy producenci zaś deklarują, że od roku 2020–2025 będą produkować auta
już wyłącznie z napędem „zielonym”, czyli elektryczne bądź hybrydowe. Od 2020 r. aut z
silnikami spalinowymi zamierza również nie produkować szwedzkie Volvo. Może się więc
okazać, że jeśli nasz rząd nie zareaguje w odpowiedni sposób, to auta, których np. Francuzi
czy Szwedzi będą się pozbywać, tra ą właśnie do Polski.
– Wdrożenie elektromobilności na skalę masową to przedsięwzięcie, przed którym stoi wiele
problemów do rozwiązania – uważa Dariusz Balcerzyk. Chodzi tutaj np. o produkcję
akumulatorów, która nie jest tak ekologiczna, jakby się zdawało. Do tego dochodzi kwestia
zwiększonego zapotrzebowania na energię, co w przypadku jej produkcji z węgla spowoduje
wzrost emisji gazów cieplarnianych. Istotna jest budowa infrastruktury, przede wszystkim
punktów ładowania, które muszą być szybsze niż dziś. Nawet pół godziny przy słupku to wciąż
długo w porównaniu z czasem wizyty na tradycyjnej stacji paliw. Trzeba też przekonać
użytkowników samochodów do kupowania pojazdów elektrycznych, gdy rządy będą się
wycofywać z dotacji na ich zakup.
NASZE FABRYKI NIEZAGROŻONE
Polska jest krajem, gdzie światowe koncerny ulokowały swoje fabryki komponentów
motoryzacyjnych, w tym także produkcję silników spalinowych. Nie dalej jak miesiąc temu
pierwszą łopatę pod budowę swojego zakładu wbił Mercedes Benz. Czy te fabryki nie są
zagrożone? – Wiele fabryk silników będzie musiało się przekwali kować, dla niektórych z nich
będzie to prawdziwa rewolucja, inne będą musiały zmienić pro l i produkować inne
podzespoły. Ale nic nie wydarzy się natychmiast. Przed nami kilka dobrych lat, kiedy silniki
spalinowe nadal będą dominować i jeszcze długo będą potrzebne – uważa Jacek Opala. – Nie
widzę tutaj czarnego scenariusza.
Popyt na auta z napędem alternatywnym na pewno będzie rósł, a takie pojazdy będą taniały,
ponieważ coraz więcej będzie producentów baterii. Według prognoz za siedem–osiem lat ceny
aut z silnikami tradycyjnymi bardzo zbliżą się do cen „elektryków”. Ale bez wsparcia państwa
rewolucja będzie trwała znacznie dłużej.
OPINIE
Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i nansów
Dzisiaj jest około 1 miliarda 200 mln aut w ogóle na świecie, za 20 lat będzie ich około 2
miliardów i wśród nich co najmniej 25 proc. to będą auta elektryczne. Dlatego właśnie plan
rozwoju elektromobilności ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki i polskiej
reindustrializacji. Chcemy mieć własne prototypy i później umieć wdrażać na rynek
rozwiązania, które są zupełnie nowe. Czy możemy dogonić kraje zachodnie, które od stu lat
produkują silniki? Nie bardzo. Ale czy jesteśmy w stanie wskoczyć i surfować na tej czwartej
fali rewolucji gospodarczej, która jest przed nami? Właśnie to jest ten nasz moment, to jest
nasza chwila.
Martin Lundstedt, prezes Volvo Group
Popyt na auta ekologiczne cały czas rośnie, bo coraz ważniejsza jest nie tylko ekologia, ale i
kontrola hałasu. Coraz lepiej sprzedają się też ciężarówki o napędzie hybrydowym. Generalnie
ten trend wzrostowy w przypadku bardziej ekologicznych paliw będzie się umacniał. Dla
pojazdów operujących w miastach widzę przyszłość w napędzie elektrycznym. Oczekujemy, że
już w 2020 r. większość ciężarówek jeżdżących po europejskich miastach będzie miała napęd
alternatywny. Dla transportu ładunków na duże odległości okres elektry kacji potrwa dłużej. W
każdym razie ze swojej strony jesteśmy gotowi do takiej transformacji.
Jorn Madsen, wiceprezes Circle K na Europę Wschodnią
Europę Wschodnią
Już w tej chwili mamy szybkie ładowarki na niektórych naszych stacjach w Norwegii, Szwecji i
Danii. I w miarę wzrostu liczby aut z napędem elektrycznym i popytu na tę usługę będziemy
zwiększać ich liczbę. Bo w tym segmencie rynku motoryzacyjnego dużo się dzieje.
Volkswagen, Mercedes, Porsche, Audi, Nissan, Renault, Opel – wszyscy mają już auta z
napędem elektrycznym i będzie ich coraz więcej. Na razie jednak, jak widać na przykładzie
Norwegii, żeby elektryczne auta zwiększały swój udział w rynku, potrzebne jest kompleksowe
wsparcie dla e-motoryzacji. Albo chociaż obniżone podatki dla nabywców takich samochodów.
Tagi:
elektromobilność
elektromobilno
ść,
,
samochody elektryczne
© Licencja na publikacj
ę
publikację
©
Wszystkie prawa zastrze
ż
one
zastrzeż
Facebook
Twitter
Pinterest
Mogą Ci się również spodobać
BIZNES
PRAWO
PARKING
PREMIERY
TECHNOLOGIE
ELEKTRYCZNE
Bruksela chce obowiązkowo wyposażyć
auta w nowe systemy bezpieczeństwa
System utrzymywania samochodu na pasie
ruchu, czy automatycznego hamowania
przed przeszkodą, systemy detekcji pieszych
...
Pekin Motor Show: Czy Chińczycy
przestali kopiować?
Chińska motoryzacja idzie do przodu.
Pojawiają się coraz bardziej nowoczesne
modele z zaawansowanymi technologiami.
...
W Niemczech powstanie największa stacja
do ładowania aut elektrycznych
W południowych Niemczech, a dokładnie
przy autostradzie A8 obok bawarskiego
miasteczka Zusmarshausen powstanie
największa ...
WOJCIECH ROMAŃSKI - 18 MAJ A 2018
MARTIN ŚLIWA - 28 KWIETNIA 2018
MARTIN ŚLIWA - 31 MAJA 2018
TECHNOLOGIE
INNOWACJE
TU I TERAZ
Nowa limuzyna Putina z pomocą…
Niemców
W końcu jest! Długo zapowiadana, nowa,
reprezentacyjna limuzyna prezydenta Putina.
Co ciekawe, powstała przy ...
Pierwsze testy przejazdu w tunelu Muska.
Wszyscy będziemy morlokami
Elon Musk zaprezentował pierwszy odcinek
tunelu Loop, który ma być podziemnym
systemem transportu dla ...
TU I TERAZ
Zdjęcie tygodnia: Alfa Romeo znaleziona
w windzie
Fotogra a klasycznej Alfy Romeo wiszącej
na wysięgniku nad płotem obiegło w zeszłym
tygodniu cały ...
MARTIN ŚLIWA - 20 GRUDNIA 2018
MARTIN ŚLIWA - 10 MAJ A 2018
MARTIN ŚLIWA - 10 LUTEGO 2019
Redakcja
Wojciech Roma
ń
ski
- redaktor prowadzący
Romań
wojciech.romanski@rp.pl
Polityka Prywatności
Cookies
Regulamin Serwisu
Martin Śliwa
- redaktor prowadzący
martin.sliwa@rp.pl
Reklama
Gremi Media SA, Prosta O ce Centre, ul. Prosta 51, 00-838 Warszawa
© 2018
Zgłoś jeśli naruszono regulamin