Joanna Grzechnik - Media studenckie i akademickie w Polsce. Wczoraj, dziś, jutro.pdf

(4295 KB) Pobierz
MEDIA
STUDENCKIE
I AKADEMICKIE
W POLSCE
WCZORAJ
DZIŚ
JUTRO
MEDIA STUDENCKIE
I  AKADEMICKIE W  POLSCE
WCZORAJ – DZIŚ – JUTRO
Joanna Grzechnik
Publikacja sfinansowana przez Warszawski Instytut Bankowości
w ramach projektu „Aktywny Student”, realizowanego we współpracy
z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Recenzent:
dr hab. Agnieszka Hess, prof. UJ
Redakcja:
Maciej Zweiffel
Redakcja techniczna:
Marcin Kulig
Copyright © 2018 Warszawski Instytut Bankowości
Do pobrania:
www.ofma.info.pl/AS
Projekt, skład, łamanie, wersja cyfrowa, okładka:
Wydawnictwo ToC
Wydawca:
Wydawnictwo ToC
ul. Szaflarska 85
34-400 Nowy Targ
www.toc-editions.com
ISBN 978-83-952278-1-3 (wydanie drukowane)
ISBN 978-83-952278-2-0 (wydanie elektroniczne - pdf)
5
SPIS TREŚCI
Dbajmy o media studenckie
Media akademickie czy media studenckie?
Media studenckie wczoraj. Rys historyczny
Media studenckie po 1989 roku
Media studenckie dziś.
Na drodze do profesjonalizacji
Prasa studencka
Studenckie rozgłośnie radiowe
Telewizje studenckie i akademickie
Studenckie portale internetowe
Media studenckie jutro?
Ogólnopolskie Forum
Mediów Akademickich –
współpraca na rzecz edukacji
ekonomicznej i rozwoju
warsztatu dziennikarskiego
Bibliografia
6
8
11
19
21
22
28
34
38
42
44
48
6
DBAJMY O MEDIA STUDENCKIE
wiat akademicki w naturalny sposób podlega
przemianom wynikającym ze zmian w oto-
czeniu społecznym i gospodarczym. Dziś
w Polsce na niespełna 400 uczelniach studiuje bli-
sko 1,3 mln osób. Taka liczba studiujących oznacza
powrót do stanu z końca XX wieku. Jednak sytuacja
i profil dzisiejszego studenta, a następnie absol-
wenta studiów wyższych różnią się pod wieloma
względami od tych z końca poprzedniego stulecia.
Wystarczy jedynie wspomnieć takie kwestie, jak znajomość języków obcych,
doświadczenie zawodowe czy tzw. dochód rozporządzalny. Ponadto polskie
uczelnie stoją dziś u progu wielu ważnych zmian wynikających z reformy opraco-
wanej przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach tzw.
Konsty-
tucji dla Nauki,
stanowiącej nowy fundament prawno-organizacyjny na kolejne
lata.
Jednak bez względu na te wszystkie fluktuacje istnieją pewne obszary ży-
cia akademickiego solidnie ugruntowane i będące niezmiennie ważnymi war-
tościami dla całej społeczności. Z pewnością zaliczyć do nich można kulturę
studencką – z dzisiejszej perspektywy rozumianą jako wszelką pozaformalną ak-
tywność animującą uczelniane życie naukowe, kulturalne, sportowe czy wresz-
cie towarzyskie.
Popularyzacja kultury studenckiej na przestrzeni ostatnich dekad charakte-
ryzowała się zmienną intensywnością, choć zawsze aktywną rolę odgrywały
w tym procesie media studenckie i początkujący dziennikarze. To właśnie oni
od lat są najbliżej rzeczywistości akademickiej, współtworząc ją i przybliżając
jej obraz. Obejmują tematy istotne dla młodych ludzi, wydarzenia kulturalne
na czele z juwenaliami, zawody sportowe, a także konferencje naukowe czy ak-
cje charytatywne. Media studenckie stają się tak ważne dzięki różnorodności
treści i form, nie licząc oczywiście wielkiego zaangażowania i kreatywności osób
je tworzących. Dziś redakcje te nie mogą jednak żyć w oderwaniu od ogólnej
Ś
Zgłoś jeśli naruszono regulamin