Weronika Świerczyńska-Głownia - Ewolucja rynku telewizyjnego w Polsce. Analiza przypadku TVP i TVN.pdf

(1388 KB) Pobierz
Weronika
Świerczyńska-Głownia
EWOLUCJA RYNKU
TELEWIZYJNEGO W POLSCE
ANALIZA PRZYPADKU
TVP I TVN
WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO
Seria: Dziennikarstwo, Media i Komunikacja Społeczna
Recenzent
dr hab. Teresa Sasińska-Klas, prof. UJ
Projekt okładki
Małgorzata Flis
Książka dofinansowana przez Uniwersytet Jagielloński ze środków Wydziału Zarządzania
i Komunikacji Społecznej oraz Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej
© Copyright by Weronika Świerczyńska-Głownia & Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego
Wydanie I, Kraków 2014
All rights reserved
Niniejszy utwór ani żaden jego fragment nie może być reprodukowany, przetwarzany i roz-
powszechniany w jakikolwiek sposób za pomocą urządzeń elektronicznych, mechanicznych,
kopiujących, nagrywających i innych oraz nie może być przechowywany w żadnym systemie
informatycznym bez uprzedniej pisemnej zgody Wydawcy.
ISBN 978-83-233-3812-3
www.wuj.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redakcja: ul. Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków
tel. 12-663-23-81, tel./fax 12-663-23-83
Dystrybucja: tel. 12-631-01-97, tel./fax 12-631-01-98
tel. kom. 506-006-674, e-mail: sprzedaz@wuj.pl
Konto: PEKAO SA, nr 80 1240 4722 1111 0000 4856 3325
SPIS TREŚCI
Wstęp ............................................................................................................................
1. Rynek mediów audiowizualnych ........................................................................
1.1. Rynek zawartości mediów.............................................................................
1.2. Rynek reklamy ................................................................................................
1.3. Rynek geograficzny ........................................................................................
2. Źródła finansowania nadawców telewizyjnych .................................................
3. Publiczny i komercyjny nadawca telewizyjny w Polsce ...................................
3.1. Geneza powstania TVP S.A. ........................................................................
3.2. Propozycja zmiany struktury prawnej TVP S.A. ......................................
3.3. Geneza powstania TVN – ewolucja od TVN Sp. z o.o. do TVN S.A. ....
3.4. Struktura Grupy ITI (stan na 2004 rok)......................................................
4. Program jako podstawowy element strategii nadawcy telewizyjnego ...........
5. Determinanty kształtowania oferty programowej ............................................
5.1. Uwarunkowania prawne kształtowania oferty programowej ..................
5.1.1. Nadawca publiczny ............................................................................
5.1.2. Nadawca komercyjny.........................................................................
5.2. Koncesja ..........................................................................................................
5.3. Częstotliwość ..................................................................................................
5.4. Archiwa ...........................................................................................................
5.5. Ramówka TVP ...............................................................................................
5.6. Ramówka TVN ..............................................................................................
5.7. Klasyfikacja programów telewizyjnych .......................................................
6. Kanały tematyczne jako element strategii rynkowej ........................................
6.1. Kanały tematyczne TVP................................................................................
6.1.1. TVP Kultura........................................................................................
6.1.2. TVP Sport ...........................................................................................
6.1.3. TVP Seriale .........................................................................................
6.1.4. TVP Historia.......................................................................................
6.1.5. TVP3 / TVP Regionalna ...................................................................
6.1.6. TVP Info..............................................................................................
6.1.7. TVP Polonia........................................................................................
6.1.8. Biełsat TV ............................................................................................
6.2. Kanały tematyczne TVN ...............................................................................
6.2.1. TVN24 .................................................................................................
6.2.2. TVN7 ...................................................................................................
7
9
10
12
15
17
25
30
39
44
55
59
63
63
64
66
68
71
73
78
79
82
85
90
93
94
94
95
95
99
100
100
101
101
106
6
Spis treści
6.2.3. TVN Meteo .........................................................................................
6.2.4. TVN Turbo .........................................................................................
6.2.5. TVN International (ITVN) ..............................................................
6.2.6. TVN Style ............................................................................................
6.2.7. TVN CNBC ........................................................................................
7. Redefinicja rynku audiowizualnego ...................................................................
7.1. Proces cyfryzacji w Polsce.............................................................................
7.2. Nowe realia na rynku mediów .....................................................................
7.3. Ewolucja w kierunku opłat za usługi ...........................................................
Zakończenie .................................................................................................................
Bibliografia ...................................................................................................................
Spis schematów ............................................................................................................
107
107
108
109
109
111
113
115
117
123
125
133
Wstęp
Początek lat dziewięćdziesiątych XX wieku w Polsce to okres rozpoczynającej
się transformacji systemu medialnego, dokonującego się równolegle do zmian
politycznych i ekonomicznych.
Funkcjonujące wówczas media, podobnie jak inne podmioty życia spo-
łecznego i politycznego, poszukiwały swojego miejsca w okresie transforma-
cji systemowej i instytucjonalizacji życia politycznego. Jak wskazuje Teresa
Sasińska-Klas, istniejące instytucje miały do wyboru dwa sposoby realizacji
procesu instytucjonalizacji. Pierwszy z nich, jak zaznacza autorka, polegał na
modyfikacji starego systemu i adaptacji do nowych warunków. Drugi nato-
miast opierał się na tworzeniu zupełnie nowych instytucji i równoczesnej li-
kwidacji instytucji starego systemu
1
. O ile w obszarze instytucjonalizacji życia
politycznego w Polsce zdecydowano się na wariant pierwszy, o tyle w mediach
mamy raczej do czynienia z połączeniem rozwiązań z obu wariantów. Z jednej
bowiem strony funkcjonująca wówczas telewizja państwowa przeszła proces
głębokiej transformacji i na jej bazie stworzono Telewizję Publiczną. Z drugiej
natomiast państwowe środki masowego przekazu, podporządkowane przed
1989 rokiem ówczesnej władzy i służące propagowaniu wizerunku systemu
oraz rządzących elit politycznych, zaczęły być stopniowo wypierane przez no-
wych nadawców radiowych i telewizyjnych oraz wydawców prasowych, za-
czynających funkcjonowanie według zasad wolnego rynku oraz praw konku-
rencji. Rynek, z definicji, to całokształt stosunków handlowo-gospodarczych,
obejmujący sprzedaż i kupno towarów, wymianę kapitałów, usług itp. Można
go również definiować jako ogół kupujących i sprzedających, których decyzje
wpływają na kształtowanie podaży i popytu oraz poziomu cen
2
. Rynek to rów-
nież zespół warunków, które doprowadzają do kontaktu między kupującymi
T. Sasińska-Klas,
Społeczeństwo polskie w transformacji – dylematy przejścia od mono-
centrycznego ładu społecznego do demokracji,
w: G.G. Kopper, I. Rutkiewicz, K. Schliep (red.),
Media i dziennikarstwo w Polsce 1989–1995,
Ośrodek Badań Prasoznawczych UJ, Kraków 1996,
s. 15.
2
E. Sobol (red.),
Słownik wyrazów obcych,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999,
s. 983.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin