Sprawozdanie laboratorium 2 mechanizm jazdy Czacza.docx

(411 KB) Pobierz

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Projekt 2:

     Analiza dynamiczna mechanizmu jazdy

 

 

 

 

Paweł Magiera             

Rok III. Gr. lab. 10

  MiBM ooooooooo                                             

IMiRooooooooool

 

1.      Cel ćwiczenia

 

Celem ćwiczenia jest analiza dynamiczna mechanizmu jazdy suwnicy w stanie nieustalonym za pomocą wyznaczenia charakterystyk pracy silnika podczas ruchu i hamowania. Po wprowadzeniu do programu określonych parametrów suwnicy, tworzę wykresy przedstawiające zmianę momentów i prędkości w czasie. Na ich podstawie odczytuję czas stabilizacji silnika i wartości ekstremalne. Dzięki temu obliczę nadwyżki dynamiczne i przeanalizuję zachowanie układu w różnych warunkach.

 

2.      Schemat i charakterystyka mechanizmu

 

Tabela 1. Charakterystyka suwnicy (temat 9)C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

Rys. 1 Schemat mechanizmu jazdy suwnicy hakowej

3.      Wariant I

 

·         Moc silnika: Nsi=4,2kW

ROZRUCH

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

·         czas stabilizacji: tr=0,45s

·         moment ustalony: Must=920Nm

·         moment maksymalny: Mmax=1549,154 Nm

·         moment minimalny: Mmin= 240,7052 Nm

·         prędkość kątowa max (1): ωmax1=9,4 rad/s

·         prędkość kątowa min (1): ωmin1=0,514 rad/s

·         prędkość kątowa max (2): ωmax2=9,4 rad/s

·         prędkość kątowa min (2): ωmin2=0 rad/s

·         wartość nadwyżki dynamicznej: ψ1=1,68 (ψ = MmaxMust)

HAMOWANIE

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

·         czas hamowania: th=0,8s

·         moment ustalony: Must=51Nm

·         moment maksymalny: Mmax=213,0326 Nm

·         moment minimalny: Mmin= -574,1207 Nm

·         prędkość kątowa max (1): ωmax1=4,08 rad/s

·         prędkość kątowa min (1): ωmin1=-0,00329 rad/s

·         prędkość kątowa max (2): ωmax2=4,26 rad/s

·         prędkość kątowa min (2): ωmin2=-0,172 rad/s

·         wartość nadwyżki dynamicznej: ψh=4,18

 

4.      Wariant II

 

·         Moc silnika: Nsi=21kW

 

ROZRUCH

 

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

·         czas stabilizacji: tr=0,4s

·         moment ustalony: Must=4180Nm

·         moment maksymalny: Mmax=6692,587 Nm

·         moment minimalny: Mmin= 590,0311 Nm

·         prędkość kątowa max (1): ωmax1=51,4 rad/s

·         prędkość kątowa min (1): ωmin1=1,27 rad/s

·         prędkość kątowa max (2): ωmax2=51,4 rad/s

·         prędkość kątowa min (2): ωmin2= 0 rad/s

·         wartość nadwyżki dynamicznej: ψ2=1,6

 

5.       Wariant III

 

·         Moc silnika: Nsil=0,84 kW

 

 

 

 

 

 

 

 

ROZRUCH

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

·         czas stabilizacji: tr=0,46 s

·         moment ustalony: Must=275 Nm

·         moment maksymalny: Mmax=472,7998 Nm

·         moment minimalny: Mmin= 103,0137 Nm

·         prędkość kątowa max (1): ωmax1=0,243/s

·         prędkość kątowa min (1): ωmin1=-0,494 rad/s

·         prędkość kątowa max (2): ωmax2=0,0949 rad/s

·         prędkość kątowa min (2): ωmin2=-0,494 rad/s

·         wartość nadwyżki dynamicznej: ψ3=1,72

 

6.       Obliczanie parametrów mechanizmu jazdy

 

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

Rys. 2 Schemat mechanizmu jazdy wraz z metodą redukcji momentów

C:\Users\kot21\Desktop\biz2.png

Rys. 3 Model dwumasowy mechanizmu jazdy (rozruch)

C:\Users\kot21\Desktop\biz.png

Rys. 4 Model dwumasowy mechanizmu jazdy (hamowanie)

Równania ruchu układu:

·         Rozruch

I1γ''1-M1R+kγ1-γ2+hγ'1-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin