RR_13-libre.pdf

(7452 KB) Pobierz
Recenzent: prof. Tomasz Kaczmarek
Copyright © IGSEiGP UAM, Poznań 2010
ISBN 978-83-62662-36-4
ISSN 1898-8326
Bogucki Wydawnictwo Naukowe
ul. Górna Wilda 90, 61-576 Poznań
tel. +48 61 8336580
fax +48 61 8331468
e-mail: bogucki@bogucki.com.pl
www.bogucki.com.pl
Druk:
Esus
Spis treści
Od Redakcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1. Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.1. Cel i zakres pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1.2. Materiał źródłowy i metody badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
1.3. Charakterystyka obszaru badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
2. Pojęcie, funkcje i rozwój transportu publicznego . . . . . . . . . . . .
2.1. Pojęcie transportu publicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.2. Popyt na transport publiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3. Pojęcia dostępności i konkurencyjności w transporcie publicznym
2.4. Rozwój miast a rozwiązania komunikacyjne . . . . . . . . . . . .
3. Komunalny transport publiczny w Poznaniu . . . . . . . . . . . . .
3.1. Organizacja transportu publicznego w Poznaniu . . . . . . . .
3.1.1. Organizacja prawna przewozów . . . . . . . . . . . . . .
3.1.2. Charakterystyka sieci połączeń . . . . . . . . . . . . . .
3.2. Instrumenty regulacyjne dotyczące transportu publicznego . . .
3.2.1. Polityka transportowa Poznania . . . . . . . . . . . . . .
3.2.2. Instrumenty polityki regionalnej UE a transport publiczny
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
17
17
20
22
26
29
29
30
31
35
35
37
39
40
41
51
53
55
63
71
72
75
4. Dostępność obszaru Poznania przy korzystaniu z komunikacji publicznej
4.1. Aspekt czasowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.1.1. Dostępność przestrzenna przystanków . . . . . . . . . . . .
4.1.2. Czas oczekiwania na przystanku . . . . . . . . . . . . . . . .
4.1.3. Przejazdy środkami komunikacji publicznej . . . . . . . . . .
4.1.4. Przesiadki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.1.5. Całkowity czas podróży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.2. Aspekt ekonomiczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.2.1. Opłaty za przejazd . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.2.2. Opłaty dodatkowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
Spis treści
4.3. Aspekt informacyjny . . . . . . .
4.3.1. Planowanie trasy podróży .
4.3.2. Oznakowanie trasy podróży
4.4. Aspekt prawny i techniczny . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
75
76
77
79
81
81
88
90
92
5. Dostępność jako czynnik wpływający na konkurencyjność komunikacji
miejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.1. Aspekty konkurencyjności komunikacji publicznej . . . . . . . .
5.2. Kształtowanie konkurencyjności transportu miejskiego . . . . . .
5.3.1. Rola komunikacji publicznej w różnych częściach Poznania
5.2.2. Obsługa komunikacyjna strefy centralnej Poznania . . . . .
6. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Literatura
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Od Redakcji
Przedstawiamy Państwu trzynasty numer Biuletynu z serii
Rozwój Regionalny i Poli-
tyka Regionalna
przygotowanego przez Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej
i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Biuletyn powstaje w ramach realizacji projektu Narodowego Funduszu Ochro-
ny Środowiska i Gospodarki Wodnej:
Wspieranie kształcenia kadr dla potrzeb rozwoju
regionalnego na kierunku gospodarka przestrzenna w specjalnościach zamawianych u Mini-
stra Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
którego wykonawcą jest nasz Instytut. Więcej in-
formacji na ten temat zamieszczamy na końcu zeszytu.
Zgodnie z przyjętymi założeniami wydawnictwo stanowi serię wydawniczą
stwarzającą możliwość przedstawienia wyników najnowszych badań, wymiany
poglądów oraz prezentacji doświadczeń z zakresu problematyki rozwoju regional-
nego i polityki regionalnej w Polsce. W każdym numerze przewiduje się publikację
informacji na temat nowości wydawniczych z zakresu problematyki rozwoju regio-
nalnego i polityki regionalnej wraz z informacją na temat możliwości ich zakupu.
W ramach współpracy międzyuczelnianej Biuletyn trafia do bibliotek wszyst-
kich ośrodków akademickich w Polsce. Jest on również rozsyłany do wszystkich
urzędów marszałkowskich i urzędów wojewódzkich. Ze względu na uzyskane dofi-
nansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Biuletyn jest udostępniany bezpłatnie.
W niniejszym numerze przedstawiamy Państwu monografię Jędrzeja Gadziń-
skiego pt.
Ocena dostępności komunikacyjnej przestrzeni miejskiej na przykładzie Poznania,
która stanowi syntezę pracy magisterskiej przygotowanej w Instytucie Geografii
Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej, wyróżnionej w konkursach
wydziałowym i miejskim. Wprowadzenie do tego opracowania przygotował pro-
motor pracy prof. dr hab. Tadeusz Stryjakiewicz.
Zapraszamy Państwa również do działu nowości wydawniczych, w którym pre-
zentujemy najnowsze prace autorstwa pracowników naszego Instytutu, których te-
matyka bezpośrednio wiąże się z problematyką rozwoju regionalnego i polityki re-
gionalnej.
Pragniemy też zachęcić Państwa do zapoznania się z informacjami na temat na-
szego Wydziału, Instytutu i realizowanego projektu, dzięki któremu niniejszy tom
trafia do Państwa.
Mamy nadzieję, że włączycie się Państwo w tworzenie kolejnych numerów na-
szego Biuletynu. Zapraszamy i zachęcamy Państwa do nadsyłania propozycji publi-
kacji, informacji na temat nowości wydawniczych, streszczeń wyróżniających się
prac magisterskich z zakresu problematyki rozwoju regionalnego i polityki regio-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin