2014.12.09 Uchwała nr 252 RM Narodowy program antyterrorystyczny.PDF

(1865 KB) Pobierz
MONITOR POLSKI
Warszawa, dnia 24 grudnia 2014 r.
Poz. 1218
UCHWAŁA NR 252
Dokument
podpisany przez
Marek Głuch
Data: 2014.12.24
13:35:49 CET
w sprawie „Narodowego Programu Antyterrorystycznego na lata 2015–2019”
Na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r.
poz. 1649) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§ 1.
Ustanawia się „Narodowy Program Antyterrorystyczny na lata 2015–2019”, stanowiący załącznik do niniejszej
uchwały.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
ww
w.
rc
l.g
ov
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 grudnia 2014 r.
.pl
Prezes Rady Ministrów:
E. Kopacz
DZIENNIK URZĘDOWY RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Monitor Polski
–2–
Poz. 1218
Załącznik do uchwały nr 252 Rady Ministrów
z dnia 9 grudnia 2014 r. (poz. 1218)
Narodowy Program Antyterrorystyczny
na lata 2015–2019
ww
w.
rc
l.g
ov
Warszawa 2014 rok
.pl
Monitor Polski
–3–
Poz. 1218
SPIS TREŚCI
1. Założenia i systematyka Programu
4
2. Diagnoza zjawiska terroryzmu i systemu antyterrorystycznego Rzeczypospolitej
Polskiej
8
2.1. Diagnoza zjawiska terroryzmu na 2014 r.
8
2.1.1. Ujęcie krajowe
8
2.1.2. Ujęcie międzynarodowe
9
2.1.3. Mechanizm prognozowania i ocena zagrożeń o charakterze
terrorystycznym
10
2.1.4. Stopnie alarmowe
11
2.1.5. Podstawowe kategorie zdarzeń o charakterze terrorystycznym
12
2.2. Diagnoza systemu antyterrorystycznego RP
15
2.2.1. Podstawy prawne
15
2.2.2. Poziomy systemu antyterrorystycznego RP
16
2.2.3. Odpowiedzialność
w
fazie
reagowania
na
zagrożenia
o charakterze terrorystycznym
25
2.2.4. Współpraca
międzynarodowa
w
zakresie
przeciwdziałania
i zwalczania terroryzmu
30
2.2.5. Wyzwania dla systemu antyterrorystycznego RP
33
3. Cel główny i cele szczegółowe Programu
Poprawa zdolności do zapobiegania zagrożeniom o charakterze terrorystycznym
Wzmocnienie przygotowania służb i instytucji na możliwość wystąpienia zdarzeń
o charakterze terrorystycznym
Zwiększenie zdolności do reagowania w przypadku wystąpienia zdarzeń
o charakterze terrorystycznym
Podniesienie skuteczności w zakresie odtwarzania wykorzystanych sił i środków
oraz udoskonalania posiadanych procedur postępowania w kontekście zagrożeń
o charakterze terrorystycznym
35
4. Mechanizmy realizacji Programu
38
4.1. Elementy warunkujące skuteczność systemu antyterrorystycznego RP
38
4.2. Plan działań
46
4.3. Wdrażanie i ewaluacja Programu
50
52
4.4. Ramy finansowe
5. Załączniki:
54
Załącznik nr 1 – Wykaz podstawowych ustaw regulujących zakres zadań
realizowanych w odniesieniu do poszczególnych rodzajów zagrożeń
terrorystycznych przez właściwe podmioty
54
Załącznik nr 2 – Wykaz dokumentów międzynarodowych dotyczących
walki z terroryzmem, których stroną jest Polska
56
Załącznik nr 3 – Wykaz organizacji i instytucji międzynarodowych zajmujących się
przeciwdziałaniem i zwalczaniem zagrożeń o charakterze terrorystycznym
64
Załącznik nr 4 – Wykaz skrótów
71
ww
w.
rc
l.g
ov
.pl
Monitor Polski
–4–
Poz. 1218
1. Z
AŁOŻENIA I SYSTEMATYKA
P
ROGRAMU
Wstęp
Zmienność metod wykorzystywanych przez terrorystów powoduje, iż musimy
posiadać odpowiednie instrumenty służące właściwemu rozpoznawaniu i ocenianiu
zagrożeń oraz skutecznemu przeciwdziałaniu ewentualnym zdarzeniom. W przypadku
ataku terrorystycznego musimy być przygotowani do podjęcia natychmiastowych
i adekwatnych środków reagowania, a także usuwania jego skutków. Osiągnięcie tych
celów wymaga bliskiej i wszechstronnej współpracy nie tylko wszystkich służb,
organów i instytucji zaangażowanych w szeroko rozumiane działania
antyterrorystyczne, lecz również władz lokalnych, środków masowego przekazu,
sektora prywatnego, organizacji pozarządowych oraz całego społeczeństwa.
Założenia
Programu
Mając na uwadze powyższe, za celowe uznano opracowanie dokumentu
wyznaczającego podstawowe kierunki polityki antyterrorystycznej Rzeczypospolitej
Polskiej.
Niniejszy Program przedstawia dotychczasowy poziom zagrożenia terrorystycznego,
wskazując jednocześnie mechanizmy prowadzenia jego bieżącej oceny, a także
elementy warunkujące skuteczność funkcjonowania systemu antyterrorystycznego RP
w odniesieniu do poszczególnych faz zarządzania kryzysowego. Dokument ten nie
stanowi natomiast w założeniu szczegółowego opisu sposobów reagowania
na różnego rodzaju zagrożenia o charakterze terrorystycznym, czemu dedykowane są
szczegółowe procedury przyjmowane zarówno na poziomie Rady Ministrów,
jak i poszczególnych służb, instytucji czy organów, w tym także na szczeblu
lokalnym. Założeniem Programu pozostaje bowiem określenie niezbędnych działań
państwa służących wzmocnieniu systemu antyterrorystycznego RP, a tym samym
podniesieniu stanu przygotowania na wystąpienie ewentualnych zagrożeń
o charakterze terrorystycznym.
Jednym z zasadniczych celów opracowania tego dokumentu jest również podnoszenie
świadomości społecznej na temat charakteru zagrożenia, zasad zachowania
w przypadku wystąpienia zdarzenia oraz form i środków zaangażowania państwa
w przeciwdziałanie i zwalczanie terroryzmu. Ma to istotne znaczenie dla budowania
społecznego zrozumienia i poparcia dla działań właściwych służb, organów
i instytucji, przy założeniu funkcjonowania systemu antyterrorystycznego w oparciu
o zasady proporcjonalności, adekwatności i komplementarności.
ww
w.
rc
Fundamentalne znaczenie w tym zakresie ma również zapewnienie gwarancji pełnego
poszanowania praw człowieka i innych wartości demokratycznych, zgodnie
z zasadami przyjętymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej
l.g
ov
Terroryzm stanowi jedno z największych wyzwań w kontekście zapewnienia
bezpieczeństwa zarówno z perspektywy globalnej, jak i regionalnej czy krajowej.
Jako zagrożenie międzynarodowe wykracza on poza ramy tradycyjnie rozumianych
konfliktów i sytuacji kryzysowych. Wprawdzie Polska nie była dotychczas
bezpośrednim celem ataku terrorystycznego, nie oznacza to jednak, że jesteśmy
zupełnie wolni od tego zagrożenia. Aktywnie uczestnicząc w działaniach społeczności
międzynarodowej, ukierunkowanych na przeciwdziałanie i zwalczanie terroryzmu,
musimy liczyć się z tym, że sami możemy stać się celem zamachu. Należy także
pamiętać, że obywatele Rzeczypospolitej Polskiej kilkakrotnie stawali się ofiarami
działalności organizacji terrorystycznych w różnych częściach świata, a w przyszłości
nie można wykluczyć kolejnych tego rodzaju tragicznych w skutkach zdarzeń.
.pl
Monitor Polski
–5–
Poz. 1218
Przygotowując i publikując
Narodowy Program Antyterrorystyczny na lata
2015-2019
chcemy przybliżyć zasady, formy i środki dotychczasowego
zaangażowania w przeciwdziałanie i zwalczanie zagrożeń o charakterze
terrorystycznym oraz przedstawić priorytety i plany działań, które będziemy
podejmować w najbliższych latach. Na instytucjach rządowych spoczywa natomiast
odpowiedzialność za wprowadzenie tych zamierzeń, abyśmy nadal mogli żyć w kraju
wolnym od terroryzmu.
Korelacja z innymi
dokumentami
strategicznymi
Przedmiotowy dokument wynika ze Strategii
Sprawne Państwo 2020,
jednej
z dziewięciu zintegrowanych strategii rozwoju kraju (cel nr 7:
Zapewnienie wysokiego
poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego,
obejmujący wśród innych
szczegółowych kierunków interwencji między innymi 7.2.
Przeciwdziałanie
i zwalczanie przestępstw oraz zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego,
w tym 7.2.2.
Przeciwdziałanie zagrożeniom terrorystycznym).
Niniejsza Strategia
wskazuje na potrzebę przygotowania i realizacji kompleksowego rządowego
programu antyterrorystycznego, wzmacniającego mechanizmy współpracy
i podnoszącego skuteczność działań właściwych służb, organów i instytucji.
Jednocześnie Program pozostaje w zgodzie z celami – nadrzędnej względem Strategii
Sprawne Państwo 2020
Strategii Rozwoju Kraju 2020,
która podkreśla celowość
stałego usprawniania, funkcjonującego w ramach systemu bezpieczeństwa
wewnętrznego, systemu antyterrorystycznego RP i dostosowywania go do bieżących
wyzwań, jak
Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju Polska 2030. Trzecia fala
nowoczesności
oraz
Strategii Europa 2020.
Problematyka przeciwdziałania i reagowania na zagrożenia o charakterze
terrorystycznym ujęta jest również w innych dokumentach o charakterze
strategicznym, w tym
Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej
Polskiej
oraz
Strategii Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego 2022,
a także
dokumentach rządowych, takich jak
Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa
narodowego, Raport o stanie obronności RP, Strategiczny Przegląd Bezpieczeństwa
Narodowego
oraz
Polityce Ochrony Cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej.
Dokumenty te odnoszą się do zjawiska terroryzmu, jako jednego z wielu możliwych
zagrożeń dla systemu bezpieczeństwa narodowego RP, w kontekście zarówno
bezpieczeństwa zewnętrznego, jak i wewnętrznego, w wymiarze militarnym oraz
pozamilitarnym.
W dokumencie zawarto diagnozę zjawiska terroryzmu w ujęciu krajowym
i międzynarodowym, a także przedstawiono informacje na temat bieżącego
mechanizmu prognozowania i oceny zagrożeń o charakterze terrorystycznym oraz
stopni alarmowych i podstawowych kategorii zdarzeń o charakterze terrorystycznym.
Jednocześnie
dokonano
diagnozy
systemu
antyterrorystycznego
RP,
wraz z określeniem jego wyzwań. Ponadto odniesiono się do kwestii
odpowiedzialności w fazie reagowania na zagrożenia o charakterze terrorystycznym
oraz współpracy międzynarodowej w zakresie przeciwdziałania i zwalczania zagrożeń
o charakterze terrorystycznym.
Po części diagnostycznej omówiono cel główny i cele szczegółowe dokumentu.
ww
w.
rc
Struktura
Programu
l.g
ov
.pl
Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka
i Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, a także innych
dokumentów międzynarodowych określających prawa i wolności.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin